توضیح سفارت ایران در برلین درباره جنجال هواپیمای مرکل

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۳۳۳۰ سرخط اخبار

سفارت جمهوری اسلامی ایران دربرلین با صدوراعلامیه ای، تاخیر درصدورمجوز عبور از حریم هوایی ایران به هواپیمای حامل صدراعظم آلمان را ناشی از خطای خلبان در انتقال کد شناسایی اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، در این اعلامیه آمده است: با توجه به انتشار خبرهایی مبنی بر ممانعت جمهوری اسلامی ایران از پرواز هواپیمای صدراعظم آلمان به هند،بررسی های انجام شده نشان می دهد که خلبان هواپیمای آنگلامرکل هنگام ورود به مرزهوایی ایران، بادادن کدشناسایی(call sign ) نادرست، موفق به ورود نمی شود. در حالیکه دو هواپیمای دیگر حامل همراهان ساعتی قبل از آن با ارائه کد شناسایی صحیح از فضای ایران به مقصد هند عبور می نمایند.

در ادامه این اعلامیه آمده است: ساعت30/2 (دو و سی دقیقه) بامداد روز سه شنبه 10 خردادماه 1390 ، خانم امیلی هابر مدیر کل منطقه ای وزارت خارجه آلمان طی تماس تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که به پرواز حامل صدراعظم آلمان اجازه ورود به خاک ایران داده نشده است و بلافاصله با تماس علیرضا شیخ عطار با مسئولان ذیربط، طی 20 دقیقه مشکل مرتفع و هواپیمای حامل مرکل از آسمان ایران عبور کرد که قدردانی طرف آلمانی را به همراه داشت.

این اعلامیه می افزاید: متاسفانه برخی منابع خبری سعی کردند تا یک مساله تکنیکی ساده را که در بسیاری از پروازها، حتی در آلمان نیز برای وزیر خارجه سابق ایران در گذشته پیش آمده است، تبدیل به یک موضوع سیاسی نمایند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین افزود: طی ملاقاتی نیز بین سفیرایران در آلمان و معاون سیاسی وزارت خارجه آلمان ، ضمن ارائه اطلاعات فوق، مراتب گلایه مندی از این رفتار غیر سازنده به وی اعلام شد.

دراین اعلامیه با اشاره به اینکه آنگلا مرکل نیز در واکنش خود به این مسئله سعی کرد تا مانع از تبدیل یک مساله فنی متداول به یک مساله پیچیده شود، آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در صورت ارائه توضیحات فنی بیشتری از سوی طرف آلمانی در این رابطه، آنها را مورد بررسی قرار دهد.



نظر شما :