عامل سومی روابط ایران و مصر را تخریب می‌کند

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۳۳۲۸ سرخط اخبار

یک نویسنده و تحلیلگر مصری با اشاره به سفریک هیئت از گروه های مختلف مردمی مصر به ایران می نویسد: همیشه طرف سومی درتلاش برای برهم زدن روابط دو طرف است و درعین حال آمریکا و اسرائیل بسیار از این موضوع متضرر می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الشروق الجدید مصر در مقاله ای که به قلم "فهمی هویدی" یکی از تحلیلگران و نویسندگان برجسته مصر به چاپ رساند به سفر یک هیئت از گروه های مختلف و مردمی مصری به ایران اشاره می کند.

فهمی هویدی دراین مقاله می نویسد: روابط با ایران یکی از معیارهایی است که می توان با آن نهایت استقلال دولت مصر را در اتخاذ چنین تصمیمی درک کرد وباید گفت که نبود یک رابطه خوب و قوی بین تهران و قاهره تنها علتش دو طرف نبودند بلکه طرف سومی هم بود که دائما برای ممانعت از عادی سازی روابط دو طرف تلاش می کرد بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که نبیل العربی وزیر امور خارجه دولت انقلاب 25 ژانویه از برقراری ارتباط بین قاهره و تهران خبر دهد و درعین حال خود نیز از سفر یک هیئت از گروه های مختلف مردمی شامل 40 شخصیت به ایران خوشحال هستم چراکه این اقدامی شجاعانه به منظور شکست دیواری بود که رژیم سابق مصر آن را بین دو ملت بنا کرد.

دراین راستا به خاطرمی آوریم توافقنامه ای را که برای تسهیل خط پرواز بین قاهره و تهران به امضا رسید اما دستان پنهان که  منفعتشان در قطعی روابط دو کشوربود دخالت کرده و این موضوع را تا اطلاع دیگر به تعویق انداختند.

این نویسنده عرب زبان همچنین خاطرنشان می کند: سفر این گروه مصری به ایران بسیار مهم است چراکه درحقیقت بیانگر آزادی بیان موجود در مصر و همچنین نشانگر آن است که دیگر تسلط و قیمومیت دستگاه های امنیتی بر عقل مردم و رویکردهایش از بین رفته است.

"هویدی" همچنین می افزاید: برای من همیشه و هم اکنون نیز بسیارخجالت آوربوده و هست که بگویم دولت مصر با رژیم اسرائیل که دشمن استراتژیک درجه اول آن به شمار می آید رابطه داشته باشد اما در مقابل با کشور دوست و برادر ایران توان برقراری چنین رابطه ای نداشته باشد و در نتیجه می توان فهمید که طرف سومی وجود داشت که تصمیمات در رژیم سابق مصر طبق میل آن اتخاذ می شد.

وی تاکید کرد: من همچنین این موضوع را به خوبی درک می کنم که از برقراری رابطه بین ایران و مصر ، اسرائیل ضرر می کند و آمریکا هم عصبانی می شود و درحقیقت منفعت شیطان بزرگ و کوچک در به حاشیه راندن ایران است اما آنچه را که نمی فهمم جانبداری برخی از کشورهای عربی دراین خصوص از آمریکا و اسرائیل است!

این تحلیلگر مصری ادامه داد: ما نمی توانیم نسبت به میزان سود ومنفعت هایی که ایران و مصر در طول سالهای قطع روابطشان از دست دادند خود را به نادانی بزنیم و این درحالی است که افق های همکاری های اقتصادی و گردشگری بین دو طرف بی حدو مرز است.

وی درپایان تاکید کرد: من مطمئن هستم که سفراین هیئت مردمی مصر به تهران زمینه ای می شود که سفرهای دیگری از تجار مصری به ایران محقق شود که خود انگیزه ای قوی را برای همکاری دو طرف ایجاد می کند به ویژه اینکه درتهران به من گفته شد که ایرانیان بسیار آماده ورود به پروژه های سرمایه گذاری در مصر درحد 8 میلیارد دلار هستند.



نظر شما :