وزیر امور خارجه آلمان مدعی شد

اقدام ایران غیر قابل پذیرش است

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۳۳۱۷ اروپا
وزیر امور خارجه آلمان سفیر ایران در این کشور را نیز در جریان ناخرسندی برلین از این اقدام تهران قرار داده است و تاکید کرده که آلمان با چنین رویکردی کنار نخواهد آمد. این در حالی است که تا کنون دلیل اقدام تهران مشخص نشده است.
اقدام ایران غیر قابل پذیرش است
دیپلماسی ایرانی: اقدام جمهوری اسلامی در جهت ممانعت 2 ساعته از ارائه مجوز پرواز بر آسمان ایران برای هواپیمای حامل آنگلا مرکل، واکنش تند مقامات برلین را به همراه داشت. صدر اعظم آلمان قصد داشت برای دیداری رسمی از هند صبح سه شنبه در این کشور باشد که به دنبال صادر نشدن مجوز پرواز دیر تر از موعد مقرر به این کشور رسید.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گویدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان گزارش داد: ممانعت از پرواز هواپیمای حامل مرکل بر فراز آسمان ایران غیر قابل پذیرش است و این اقدام تهران بی احترامی به آلمان تلقی می‌شود که ما آن را نخواهیم پذیرفت. به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، وزیر امور خارجه آلمان سفیر ایران در این کشور را نیز در جریان ناخرسندی برلین از این اقدام تهران قرار داده است و تاکید کرده که آلمان با چنین رویکردی کنار نخواهد آمد. این در حالی است که تا کنون دلیل اقدام تهران مشخص نشده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این هواپیما پیش از پرواز مجوز‌های لازم را اخذ کرده اما به محض رسیدن به مرز هوایی ایران با عدم صدور مجوز مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز با وجود اینکه هواپیمای حامل مرکل برای کسب مجوز از ایران 2 ساعت در آسمان ترکیه سرگردان بود اما وی به هنگام حضور در هند و در جریان کنفرانس خبری از اشاره به این موضوع خودداری کرد.

گفته می‌شود پیش از هواپیمای مرکل، هواپیمای دیگری حامل وزیر دفاع و وزیر کشور بدون مشکل از آسمان ایران به مقصد هند عبور کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه مرکل در هند تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که با امنیت به هند رسیده است و همه چیز به خوبی انجام شده و آنچه اهمیت دارد مذاکرات هند و آلمان است. گفتنی است آلمان بزرگترین شریک تجاری هند در اروپا محسوب می شود و حجم روابط تجاری دوجانبه به 21 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

این در حالی است که یک بانک ایرانی – آلمانی در هامبورگ اخیرا با دستور مستقیم مرکل از همکاری با هند و ایران منع شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که هند از طریق این بانک بهای نفت خریداری شده از ایران را پرداخت می‌کرده است. هرچند این بانک برای ادامه تعاملات خود تلاش می‌کند اما در حال حاضر هند به دنبال راهی جایگزین برای پرداخت هزینه خریداری نفت از ایران است.

 

نظر شما :