راسموسن تکلیف ناتو را در قبال افغانستان اعلام کرد

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۳۳۱۵ اروپا
اندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو امروز اعلام کرد که نیروهای ناتو تا پایان ماموریت خود در افغانستان باقی می مانند.
راسموسن تکلیف ناتو را در قبال افغانستان اعلام کرد
دیپلماسی ایرانی: با مرگ بن لادن و تهدیدهای تازه ای که از سوی شورشیان القاعده صورت گرفته و طی هفته های گذشته به حمله های انتقام جویانه ای از سوی آنها در افغانستان و پاکستان انجامیده، این پرسش به وجود آمده که آیا به این ترتیب زمان خروج نیروهای بین المللی از خاک افغانستان تغییر می کند یا همچنان برنامه های زمان‌بندی از پیش اعلام شده در این باره واجد رسمیت است؟

در هفته های پس از قتل اسامه بن لادن درگیری میان دو طرف تشدید شده و طالبان و القاقده خسارات فراوانی در شهرها و ولایات پاکستان و افغانستان به ساکنان بومی، سربازان و نیروهای ائتلاف وارد کرده اند. این مساله البته با واکنش نظامیان ناتو مواجه شده و طی این درگیری ها تعدادی از مردم غیرنظامی نیز جان خود را از دست داده اند.

در شرایطی که پیش از این نیز انتظار بالا گرفتن غائله جنگ میان نیروهای بین المللی و شورشیان مسلح در افغانستان در سال واگذاری مسئولیتها به افغانستان وجود داشت، با مرگ بن لادن این روند تسریع شد و جلو افتاد و درگیری ها و گرفتاری های آیساف با شورشیان زودتر و شدیدتر از آنچه پیش بینی می شد صورت گرفته است.

امروز اندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو گفت نیروهای این سازمان در افغانستان تا زمانی که وظیفه خود را به پایان برسانند، باقی می مانند. وی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی خواست که بی وقفه از این وظیفه و ماموریت حمایت کنند. راسموسن گفت: این خیلی مهم است که آنها در این مسیر قرار داشته باشند. بنابراین تا زمانی در افغانستان خواهند بود که وظیفه شان پایان یابد.

دبیرکل ناتو از پارلمان خواسته است تا بودجه ها را افزایش داده و به کمک به ماموریت در افغانستان که تا پایان آن هنوز راه دور و درازی باقی مانده، ادامه دهند. راسموسن با اشاره به مرگ بن لادن افزوده است: این حقیقت که اسامه بن لادن دیگر تهدیدی برای جامعه بین المللی نیست، تاثیری مثبت بر اوضاع افغانستان خواهد گذاشت.

دبیرکل ناتو در ادامه گفته است: با این حال ما باید درک کنیم که شبکه های تروریستی در جهان هنوز فعال اند. بنابراین دلیل اینکه ما چرا در افغانستان هستیم این است که بتوانیم این کشور را بار دیگر از تبدیل شدن به مخفیگاه تروریست ها مصون نگه داریم.

اندرس فوگ راسموسن پیشرفت در تربیت و آموزش نیروهای امنیتی افغان را که شمار آنها به 290 هزار نفر  می رسد، مورد ستایش قرار داده و گفته است: پلیس افغانستان در حال حاضر آماده تحویل گرفتن مسئولیت های امنیتی کشورشان است.

وی همچنین خروج زودهنگام نیروهای بین المللی را از افغانستان نادرست خوانده و تاکید کرده است: خروج فوری نیروها از افغانستان در این مقطع زمانی پیش از وقت خواهد بود و در این صورت ما خیلی ساده یک خلا امنیتی را بعد از خروج خود در افغانستان باقی می گذاریم.

طبق گفته راسموسن، ناتو در نظر دارد روند انتقال مسئولیت های امنیتی را به تدریج از ماه جولای آغاز کند. در ماه جولای نیروهای بین المللی یا آیساف مسئولیت امنیت هفت ولایت و ولسوالی را که 25 درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند، به قوای امنیتی افغان تحویل خواهند داد.

دبیرکل ناتو در پایان تاکید کرد: آغاز روند انتقال مسئولیت ها خیلی حساس است و امیدوارم این روند تا پایان سال 2014 میلادی تکمیل شود.

 

نظر شما :