صالحی: با دخالت خارجی در کشورهای منطقه مخالفیم

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۳۳۰۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان با هشدار به ملت‌های منطقه گفت: باید این توجه و هوشیاری را داشته باشند که مبادا اجازه دهند استکبار جهانی با تغییر رویه برای ادامه سلطه خویش و اتخاذ شیوه‌های فریبکارانه تحولات، جنبش‌ها و انقلاب‌های مردمی را مصادره به مطلوب کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر صالحی در سخنانی در همایش بین‌المللی بیداری اسلامی که صبح امروز در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: تحولات اخیر منطقه، خلیج فارس، خاورمیانه و شمال آفریقا برآیند مطالبات و خواسته‌های آرمانی است که در اندیشه‌ها و گفتار امام (ره) که در آستانه‌ی سالگرد رحلت جانگدازش هستیم به وجود آمده است. استقلال کشورهای منطقه، اتخاذ تصمیم‌هایی دور از سیاست‌های استکباری غرب و نائل آمدن مردم منطقه به کرامت انسانی از جمله آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی بوده‌اند.

وی گفت: جنبش‌های مردم مسلمان منطقه این موضوع را نشان داد که آرمان‌های ملل مستضعف به بار نشسته و شاهد سقوط برخی دیکتاتورها هستیم که در چند دهه با تحقیر ملت‌هایشان و سرسپردگی تمام به سلطه‌ی جهانی خدمت کرده‌اند.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان تصریح کرد: تردیدی نیست که مشکلات اقتصادی، بیکاری جوانان، وضعیت بد معیشتی قشر عظیمی از مردم و فساد اداری و مالی در تمام سطوح و چپاول ثروت‌ها و درآمدها توسط حکام این کشورها و وابستگانشان در ترغیب حرکت مردمی این جوامع موثر بوده است اما هیچ کس نمی‌تواند نقش رشد فکری و اندیشه‌ی توده‌ی عظیم جوانان، نخبگان و افکار مبتنی بر بیداری اسلامی را انکار کند.

صالحی ادامه داد: ‌هسته‌ی اصلی حرکت جوانان این کشورها حق جویی، استکبار ستیزی، استبداد زدایی و گرایش‌های اسلامی است و محور استکبار با نوعی سردرگمی در برابر این موج منافعش را به ویژه در حفظ کیان رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند و سعی در مانع تراشی بر سر راه این حرکت دارد.

صالحی تاکید کرد: جهانیان شاهد سیاست‌های دوگانه‌ی آمریکا و غرب در این باره هستند؛ با وجود شعارهای حقوق بشری و دموکراتیک شاهد سکوت رسانه‌های این کشورها در قبال جنایات جاری در قبال مردم منطقه به ویژه در بحرین هستیم. متاسفانه برخی کشورهای منطقه با دخالت نظامی در بحرین این مساله را از موضوعی داخلی به یک مساله‌ی منطقه‌ای و شاید بین‌المللی هم تبدیل کردند.

صالحی گفت: هیچ یک از این رفتارها از سوی کشورهای منطقه مبنی بر دخالت در امور کشورهای دیگر قابل توجیه نیست. دخالت نظامی برای مواجهه با حرکت اکثریت مردم در یک کشور در تضاد راهبردی برقراری صلح و امنیت در خلیج فارس است و ما با هرگونه دخالت خارجی علیه خواستگاه کشورها و اشغال آنها به هر بهانه‌ای در هر کشوری به ویژه بحرین و لیبی مخالفیم.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان با بیان این‌که ما دخالت نظامی کشورها در امور کشورهای منطقه را تهدید جدی برای ثبات و امنیت منطقه و جهان تلقی می‌کنیم، گفت: ما نمی‌توانیم مرز بندی غرب درباره‌ی تحولات منطقه و خاورمیانه را بپذیریم و بر خروج نیروهای نظامی از بحرین تاکید می‌کنیم و معتقدیم این اقدام ثبات را در منطقه با خطر مواجه کرده و نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: غرب و آمریکا سعی دارند با مدیریت تحولات آنها را به نزاع و جنگ داخلی به ویژه در لیبی و یمن منجر کنند و این تحولات را به نوعی مصادره به مطلوب کنند.این در حالی است که آنها ایران را به دخالت در این کشورها به ویژه در بحرین متهم می‌کنند در حالی که خودشان چندین دهه در این کشور پایگاه نظامی دارند. آنها با این اظهارات فریبکارانه نمی‌توانند افکار عمومی را منحرف کنند.

صالحی تاکید کرد: غربی‌ها فکر نکنند با تغییر تاکتیک و تصحیح خطاهای راهبردی قبلی‌شان می‌توانند نگاه اغلب مردم منطقه را که مملو از نفرت نسبت به آنهاست، تعبیر دهند.

صالحی با بیان این که توطئه‌ی مخربی سعی دارد با ایجاد اختلاف و شکاف بین کشورهای منطقه و ایجاد فتنه‌ی مذهبی و ایران‌هراسی روند حرکت اعتراضی مردم را در منطقه کند کند، افزود: امیدواریم جریان هوشیاری و بیداری در میان ملت‌های منطقه که به سونامی سیاسی تعبیر می‌شود مثل قطاری شتابان به سمت تشکیل دولت‌های مستقل و بدون وابستگی و با مردمی هوشیار و با انگیزه‌ی اسلامی به حرکت خود ادامه دهد.

وی درباره‌ی قیام مردم مصر و تاثیر آن بر منطقه گفت: مردم مصر ملتی مهم و با سابقه‌ی افتخارآمیز و تاثیرگذار در منطقه است و نقش مهمی در تاریخ استکبار ستیزی ایفا کرده است. آنها اراده‌ی جدی برای تحقق استقلال سیاسی ، اقتصادی، فکری و بازگشت به دوران افتخار و عزت را دارند.

وی در ادامه به تحولات در یمن اشاره کرد و گفت: این روزها مردم یمن در ناآرامی و تلاطم به سر می‌برند و امیدواریم وضعیت به گونه‌ای پیش روند که آحاد مردم به خواسته‌های مشروع خویش دست یابند.

صالحی گفت: ایران ضمن ابراز نگرانی و تاسف از کشتار مردم در یمن تاکید دارد از بروز جنگ داخلی در این کشور جلوگیری شود و همچنین بر وحدت این کشور و توجه به مطالبات مردم و عدم مداخله‌ی خارجی تاکید دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره‌ی تحولات در سوریه تصریح کرد: سوریه با قرارگرفتن در خط مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی سهم بزرگی در شکستن توطئه‌ها و عقب بردن غرب و آمریکا در منطقه داشته است. دولتمردان سوریه در جریان تحولات اخیر گامهای خوبی در مسیر اصلاحات برداشتند که امیدواریم این روند در جهت توسعه و عزت و کرامت مردم سوریه قرار گرفته و به زودی شاهد توسعه‌ی روابط کشورهای منطقه و تحکیم دوستی‌ها باشیم.

وی ادامه داد: ایران بر اساس مواضع اصولی خود مبنی بر حمایت از حرکت‌های مردمی و حق طلبانه مسلمانان تحولات منطقه را به دقت رصد کرده و تمام توان دیپلماسی خود را در همه‌ی ابعاد به کار می‌گیرد.ایران با سه دهه تجربه و دفاع از سیاست‌های اصولی خود مبتنی بر مبارزه با بی‌عدالتی، استکبارستیزی و حمایت از جنبش‌های آزادیخواه تحولات منطقه را ره آورد مهمی می‌داند که 33 سال قبل در پرتو انقلاب اسلامی به وجود آمد.

صالحی گفت:‌ ضمن احترام به استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی همه‌ی کشورهای منطقه بر توجه به مطالبات مردم در منطقه تاکید داریم.

صالحی با اشاره به سفرهایش به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس گفت:‌در این سفرها مواضع‌مان را به طور شفاف درباره‌ی تحولات منطقه و خاورمیانه بیان کردیم. احساسمان این است که این تحولات در شمال آفریقا و خاورمیانه در جهت منافع مردم و هوشیاری اسلامی به پیش خواهد رفت.

 

نظر شما :