قذافی برای آتش بس آماده شد

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۳۳۰۱ سرخط اخبار
رئیس جمهوری آفریقای جنوبی که به لیبی سفر کرده است، اعلام کرد: معمر قذافی آماده برقراری آتش بس مشروط برای توقف درگیری‌ها در این کشور می‌باشد.

به گزارش ایسنا، در عین حال معمر قذافی، رهبر لیبی، بار دیگر شروطی را که در روند میانجیگری‌های قبلی مطرح کرده بود، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انقلابیون نیز به سرعت این شروط قذافی را رد کردند.

جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی تصریح کرد: معمر قذافی آماده پذیرش ابتکار عمل اتحادیه آفریقا برای برقراری آتش بس و توقف تمامی درگیری‌ها در لیبی می‌باشد.

زوما گفت: قذافی آماده است تا نقشه راه تعیین شده از سوی اتحادیه آفریقا را اجرا کند.

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در ادامه خاطرنشان کرد: قذافی بر این موضوع تاکید کرد که باید به تمام مردم لیبی این فرصت داده شود تا در مورد آینده‌ خودشان تصمیم‌گیری کنند.

زوما به این موضوع اشاره نکرد که آیا قذافی آماده کناره گیری از قدرت است یا خیر. این در حالی است که درخواست اصلی انقلابیون کناره گیری قذافی از قدرت بوده است.

در ماه آوریل زوما ریاست هیاتی از آفریقای جنوبی به طرابلس را برعهده داشت. در آن زمان قذافی اعلام کرده بود که حاضر است آتش بس را برقرار کند، اما به سرعت از این اظهار نظر عقب‌نشینی کرد و حملات نیروهایش علیه انقلابیون ادامه یافت.

در همین حال،‌ در شهر بنغازی فتحی باجا، وزیر خارجه انقلابیون، این طرح اتحادیه آفریقا را رد کرد.

وی گفت: ما به طور کامل این طرح را نمی‌پذیریم و از آن به عنوان یک ابتکار عمل سیاسی یاد نمی‌کنیم. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به این دلیل اکنون در طرابلس است که در مورد یک استراتژی خروج برای قذافی مذاکراتی را انجام دهد.

وزیر خارجه انقلابیون تصریح کرد که نیروهای انقلابی قرار است به‌ زودی حمله‌ای را علیه نیروهای وفادار به قذافی انجام دهند.

به دنبال سفر رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به لیبی، ناتو به طور موقت منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان لیبی را لغو کرد.

در شهر رم ایتالیا نیز در نشانی از اینکه رژیم قذافی در حال از دست دادن حمایت‌ها میان مقاماتش است، هشت افسر ارتش لیبی به ایتالیا پناه بردند. پیش از این نیز چند تن از مقامات ارشد رژیم قذافی از این رژیم جدا شده بودند.

یکی از مقامات ارتش نظامی که به ایتالیا پناه برده، اعلام کرد که قوای نظامی قذافی در حال حاضر فقط 20 درصد کارایی دارد.

همچنین فعالان ضد دولتی در شهر طرابلس اعلام کردند که تعداد زیادی از ساکنان خشمگین این شهر علیه رژیم قذافی در یک تظاهرات نادر در طرابلس شرکت کردند.

سفر رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به لیبی در حالی انجام شد که ناتو به حملات خود در طرابلس و شهرهای دیگر لیبی همچنان ادامه می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که ناتو اوایل امروز (سه شنبه) حملاتی را در طرابلس علیه مواضع نیروهای وفادار به قذافی انجام داد.

تلویزیون دولتی لیبی در گزارشی اعلام کرد که ناتو حملات خود را در نیمه شب دوشنبه و اوایل امروز در طرابلس از سر گرفته است.

تلویزیون رسمی لیبی در گزارشی دیگر اعلام کرد که جاکوب زوما قرار است در مورد نقشه راه تعیین شده از سوی اتحادیه آفریقا برای برقراری صلح در لیبی، با مقامات این کشور به مذاکراتش ادامه دهد.

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که 10 میلیون یورو برای کمک به پناهندگان در لیبی اختصاص داده است. این کمیسیون اعلام کرد که 40 هزار کارگر اهل چاد که قصد داشتند از لیبی فرار کردند در یک شرایط وخیم در مرز لیبی ـ چاد گیرافتادند.

قطر نیز اعلام کرد که یک اردوگاه پناهندگان را در جنوب سودان برای حضور 1600 پناهنده لیبیایی بازگشایی کرده است.

نظر شما :