تنش در روابط تهران - برلین

بحران دیپلماتیک در هوا

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۳۲۹۸ اروپا
هواپیمای حامل صدر اعظم آلمان باید برای رسیدن به مقصد هند از آسمان ایران عبور می‌کرد اما با صادر نشدن مجوز لازم 2 ساعت در آسمان ترکیه دور زد تا سرانجام توانست برای عبور از آسمان ایران مجوز بگیرد.
بحران دیپلماتیک در هوا
دیپلماسی ایرانی:‌ جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تنش‌های اخیر در روابط تهران – برلین از صدور مجوز پرواز بر فراز آسمان ایران برای هواپیمای حامل آنگلا مرکل خودداری کرد. هواپیمای حامل صدر اعظم آلمان باید برای رسیدن به مقصد هند از آسمان ایران عبور می‌کرد اما با صادر نشدن مجوز لازم 2 ساعت در آسمان ترکیه دور زد تا سرانجام توانست برای عبور از آسمان ایران مجوز بگیرد. این در حالی است که اخیرا مرکل از بانک‌های آلمانی خواسته بود روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کنند و از سوی دیگر وی در زمره حامیان سرسخت تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی قرار دارد.

به گزارش اشپیگل این اقدام ایران می‌تواند پیامد‌های مخربی در روابط دیپلماتیک دو کشور به همراه داشته باشد. به بیان بهتر برای مرکل این پرواز می‌توانست یک پرواز عادی برای سفر به هند باشد اما به دنبال اقدام ایران این سفر به بحرانی دیپلماتیک در روابط تهران – برلین تبدیل شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال صادر نشدن مجوز عبور از آسمان ایران هواپیمای حامل مرکل و هیات همراه او 2 ساعت در آسمان ترکیه معلق مانده‌اند. سرانجام با مذاکره یک ساعته ای که گفته می‌شود میانجی گری ترکیه نیز در آن نقش داشته هواپیما مجوز عبور از آسمان ایران را دریافت کرده است. سخنگوی دولت آلمان در واکنش به این اقدام تهران اعلام کرد تا کنون سابقه چنین اقدامی وجود نداشته است و برلین در صدد اعتراض دیپلماتیک به این اقدام تهران است.

به گفته وی بنا بود مرکل برای یک دیدار رسمی صبح سه شنبه در هند حضور داشته باشد که به دنبال این اقدام ایران دیرتر از موعد مقرر به دهلی نو رسیده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که هواپیمای دیگری که حامل وزرای کشور و دفاع آلمان بوده و پیش از هواپیمای حامل مرکل خاک آلمان را ترک کرده بود، بدون مشکل از آسمان ایران عبور کرده است. این در حالی است که هواپیمای حامل مرکل پیش از بلند شدن از فرودگاه برلین مجوز پرواز بر فراز آسمان ایران را دریافت کرده بود اما به گفته یکی از خبرنگاران خبرگزاری رویترز که در این پرواز حضور داشته است، این مجوز مدت کوتاهی پیش از رسیدن به مرز ایران به دلیل نامشخصی، لغو شده است.

اقدام تهران برای ممانعت موقتی در خصوص صدور مجوز پرواز در حالی صورت گرفته است که موضوع بازداشت خبرنگاران آلمانی در ایران در سال گذشته نیز به وخامت روابط دو کشور دامن زد. این خبرنگاران سرانجام به دنبال سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران و ملاقات با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران ، آزاد شدند. با این حال آلمان همچنان لقب سومین صادر کننده بزرگ به ایران را دارد و ارزش صادرات این کشور به ایران در سال گذشته به 5 و نیم میلیارد دلار می‌رسد. با این حال به دنبال افزایش فشار ها و رو به وخامت رفتن روابط شماری از شرکت‌های آلمانی فعال در ایران از جمله زیمنس برای متوقف کردن فعالیت خود در جمهوری اسلامی تصمیم گیری کرده‌اند .

 

نظر شما :