سلطانیه: تحریم‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای‌مان بی‌تاثیر بوده‌اند

۰۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۳۱۷۲ سرخط اخبار

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد تحریم‌های تحمیلی علیه ایران هیچ تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نداشته است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "علی اصغر سلطانیه " دیروز جمعه در کنفرانسی در وین با تاکید بر اینکه مردم ایران همگی از فعالیت‌های هسته‌ای به طور یکصدا حمایت می‌کنند گفت تحریم‌های وضع شده علیه ایران تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای تهران نداشته است.

وی در آنچه پیامی به اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های نیویورک مقر شورای امنیت توصیف کرد گفت: مطمئن باشید که هیچ کدام از تحریم‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ما تاثیر نداشته است.

سلطانیه همچنین با اشاره به امتناع برخی کشورهای اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای ایران گفت: در عوض شما در حال لطمه زدن به مسافران ایران هستید.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به ویروس استاکس نت گفت این ویروس تاثیر اندکی روی اقدامات هسته‌ای ایران داشت و دانشمندان فورا روی نرم افزار آنتی ویروس آن کار کرده تا در مقابل این بدافزار حفاظت صورت گیرد.

وی در کنفرانسی در "آکادمی دیپلماتیک وین " درباره توانمندی‌های هسته‌ای ایران همچنین تاکید کرد ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهد.

آژانس اتمی هفته قبل بدون ارائه مدرک در گزارشی محرمانه مدعی شد اطلاعاتی در دست دارد که حاکی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران است.

سلطانیه در ادامه گفت: آیا ما چیزی پنهان کرده‌ایم؟ خیر.

شرکت کنندگان در این کنفرانس درباره گزارشی که توسط "مرکز مطالعات راهبردی لندن " درباره توانمندی‌های ایران در زمینه‌های مختلف فناوری‌های پیشرفته ارائه شده بود بحث و گفت‌وگو انجام دادند.

نماینده دائم ایران در آژانس اتمی همچنین بر مخالفت ایران با تمام سلاح‌های کشتار جمعی اعم از شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای تاکید کرد و گفت: در زمان جنگ ایران و عراق صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه هزاران ایرانی استفاده کرد اما ایران به دلیل تعهدات مذهبی خود هیچگاه تلافی نکرده و از این تسلیحات علیه عراقی‌ها استفاده نکرده است.

"مارک فیتزپاتریک " یکی از محققان مرکز مطالعات راهبردی لندن که گزارشی را در این نشست ارائه داد پس از سخنان سلطانیه گفت ایران به کنوانسیون شیمیایی و بیولوژیکی پایبند بوده و هیچ مدرکی دال بر نقض این کنوانسیون وجود ندارد.

سلطانیه همچنین در پاسخ به یکی از سخنرانان این کنفرانس درباره برنامه توسعه موشکی در ایران گفت هیچ معاهده بین‌المللی برای جلوگیری از فعالیت‌های موشکی وجود ندارد بنا بر این همه کشورها از جمله ایران که خاطره تلخی از حملات موشکی در دوران جنگ تحمیلی دارند حق دارند تا فعالیت در حوزه موشکی را برای دفاع از حاکمیت و استقلال ارضی خود ادامه دهند.

نماینده دائم ایران در آژانس اتمی افزود ایران همواره آماده همکاری و مذاکره با دیگر کشورها بوده است در صورتیکه آنها حقوق غیرقابل معامله ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای صلح آمیز شامل غنی سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند و ایران به همکاری خود با آژانس اتمی در چهارچوب ان پی تی ادامه خواهد داد.

وی خطاب به کسانی که در نیویورک قطعنامه‌ها را علیه ایران تصویب می‌کنند و دیگر اقدامات خصمانه علیه ایران را مانند ترور دانشمندان هسته‌ای انجام می‌دهند گفت: چنین تلاش‌هایی هیچ تاثیر بر فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز تهران ندارد بنا براین ما به آنها توصیه می‌کنیم که راه مذاکره و همکاری را به جای تقابل در پیش گیرند.

 


نظر شما :