اوباما: قذافی باید لیبی را ترک کند

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۳۱۶۲ سرخط اخبار
باراک اوباما امروز (جمعه) گفت که آمریکا و فرانسه کاملا با یکدیگر توافق دارند تا زمانی که بحران لیبی حل شود، دخالت نظامی در لیبی به رهبری ناتو را همچنان ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان نشست سالیانه رهبران کشورهای گروه هشت در شهر دوویل فرانسه و پس از مذاکرات با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که معمر قذافی، رهبر لیبی باید این کشور را ترک کند.

اوباما در نشستی خبری در محل اجلاس گروه هشت گفت: ما موافق هستیم که در مبارزات خود در لیبی پیشرفت حاصل کرده‌ایم، اما ماموریت محافظت از شهروندان این کشور براساس حکم سازمان ملل تا زمانی که قذافی در لیبی باقی بماند و نیروهایش را در جهت اعمال خشونت آمیز علیه مردم لیبی سازماندهی می‌کند، محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما در عزم خود برای پایان دادن به این ماموریت پیوند خورده‌ایم.

کشورهای گروه هشت در بیانیه خود گفتند که قذافی در آینده دموکراتیک لیبی جایی نخواهد داشت و از نیروهای وی خواستند که اعمال زور خود علیه شهروندان را متوقف کنند.

در این بیانیه‌ همچنین آمده است، کسانی که مسئول کشتار غیر نظامیان هستند مورد بازجویی قرار خواهند گرفت و مجازات خواهند شد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن پیش از انتشار به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، تاکید شده است: ما متعهد هستیم که از انتقال قدرت سیاسی به گونه‌ای که بازتاب‌ اراده مردم لیبی باشد، پشتیبانی کنیم.

اوباما گفت که وی و نیکولا سارکوزی موافق هستند که جنبش‌های دموکراسی خواهانه شمال آفریقا و خاورمیانه نیاز به صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را ضروری‌تر کرده است.

وی بیان داشت که رهبران دو کشور از نزدیک با هم هماهنگ هستند تا دو طرف را وادارند که به منظور ایجاد دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل برخوردار از امنیت، مذاکره کنند. 

نظر شما :