احتمالا امام موسی صدر زنده است

۰۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۳۱۳۱ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحریم هایی که ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به برخی از مقامات و شخصیت های ایران که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند،اعمال شده، اقدامی بی منطق و غیرقانونی است.

به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست، عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان به تحریم سفر دکتر صالحی توسط آمریکا اشاره و آن را اقدامی غیرقانونی عنوان کرد.

وی اظهارداشت: آنها به دلیل فعالیت صلح آمیز هسته ای که جزو حقوق کشورماست، این اقدامات را انجام می دهند.

وی بابیان اینکه اقدامات خارج از دایره کاری آژانس بین المللی انرژی اتمی بااهداف سیاسی خاص دنبال می شود، تصریح کرد: این امر فقط برای فشار آوردن به ملت ماست تا از حقوق خود دست بکشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: آنها نام دکتر صالحی به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی ایران را در لیست تحریم سفر به اتحادیه اروپا گذاشته بودند.

وی تأکید کرد: وزیر امور خارجه باید طبق قوانین بین المللی آزادی عمل داشته باشد تا به کشورهای مختلف سفر کند و مطالب مورد نظر را با همکارانش در میان گذارند اما آنها این اسم را حذف کردند.

مهمانپرست با بیان اینکه فعالیت هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است، گفت: این فعالیت ها با همکاری آژانس صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه آنها حتی از تعداد دقیق سانتریفیوژهای موجود در سایت های هسته ای ایران اطلاع دارند، افزود: بحث هایی که به صورت تکراری مطرح می کنند مربوط به موضوع مطالعات ابداعی است، موضوعاتی که آژانس نسبت به آنها ابراز ابهام یا سوال می کند.

وی افزود: بعد از توافق با آژانس، آنها موارد ششگانه ای را که مطرح کردند که پاسخ دادیم و تک تک آن موضوعات نیز به تأیید آژانس رسید.

وی با بیان اینکه این موضوعات دوباره توسط آمریکایی ها مطرح شد، اظهار داشت: تاکنون اصل اسناد ادعایی آنان به مسئولین کشور ما ارایه نشده است.

مهمانپرست با بیان اینکه گزارش های آژانس نشان دهنده این است که فعالیت صلح آمیز هسته ای کشورمان به شکل طبیعی مسیر خود را طی می کند، تصریح کرد: تاکنون کوچکترین اختلالی در راه انجام فعالیت هسته ای کشورمان به وجود نیامده است.

وی گفت: بهره مندی از دانش هسته ای جزو حقوق ملت ماست و برای پیشرفت و توسعه کشور ما نیز مورد نیاز است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بازدید نمایندگان برخی کشورها از تأسیسات هسته ای کشورمان تأثیر مثبتی داشت و آنها متوجه فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران شدند.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای عضو مجموعه 1+5 و نمایندگان اتحادیه اروپا در این بازید شرکت نکردند، تصریح کرد: آنها فرصت خوبی را که برای بازدید از این مراکز فراهم شده بود، از دست دادند که کار اشتباهی کردند.

وی با بیان اینکه هیچ کس نگفته است که خانم اشتون نسبت به ادامه مذاکرات نظر منفی دارد، گفت: چهارچوب گفت و گو ها کاملا روشن است و مورد توافق های کشورهای 1+5 و نمایندگان کشور ما در ژنو است.

وی افزود: بر اساس توافق طرفین ادامه گفت وگوها با رویکرد همکاری حول موضوعات مشترک بود که در اجلاس استانبول، هیأت ایرانی روی همین موارد تأکید داشت.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد گفت و گوها ادامه پیدا کند باید پیرامون موضوعات مورد توافق باشد، اضافه کرد: امیدواریم که طرف مقابل آمادگی خود را برای گفت وگو اعلام کند و رویکرد تقابل را کنار و رویکرد همکاری را انتخاب نماید.

مهمانپرست با بیان اینکه کشورهایی که در منطقه اقدامات خلاف انجام می دهند باید اعتمادسازی کنند، افزود: آنها باید سیاست های اشتباه خود را جبران کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما طبق وظیفه نظرات خود را به آنها اعلام و اشتباهات آنها را یادآوری می کنیم.

وی با بیان اینکه ما راه حل مشکلات منطقه را به آنها پیشنهاد می کنیم، اضافه کرد: این کشورها باید راه درست را انتخاب کنند و اگر مردم مطالباتی دارند، به آنها پاسخ مناسب داده شود.

وی با بیان اینکه هر گونه برخورد خشونت آمیز توسط نیروهای نظامی و امنیتی این کشورها را کاملا خلاف می دانیم، افزود: ما معتقدیم که چنین اقداماتی فقط این بحران را پیچیده تر می کند.

وی با بیان اینکه ما خواستار بهترین روابط با کشورهای منطقه هستیم، تأکید کرد: ایران داشتن همکاری های منطقه ای را جزو اصول اصلی سیاست خارجی خود می داند.

وی اضافه کرد: اگر همکاری های منطقه ای شکل بگیرد با کمک کشورهای منطقه می توانیم ثبات منطقه را خودمان حفظ کنیم و دیگر نیازی به وجود کشورهای فرا منطقه ای نیست.

وی با بیان اینکه اگر کشورهای منطقه بخواهند قدرتمند باشند، باید به حرف مردم خود گوش دهند، افزود: به هر میزانی که فاصله بین دولت ها و ملتها در کشورهای منطقه کاهش پیدا کند، این کشورها نیز از قدرت بیشتری برخوردار می شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به احداث سالن اجلاس سران جنبش عدم تعهد که قرار است در سال 2012 در اصفهان برگزار شود، اشاره کرد و گفت: کارهای مقدماتی این امر بخوبی شروع شده است.

وی با بیان اینکه سالن اجلاس در اصفهان توسط شرکت های طرف قرارداد به صورت سه شیفت در حال انجام است، افزود: این پروژه فوق العاده ای است که اگر در زمان مقر آماده شود، یک اقدام قابل تحسین است و می تواند برای کشور ما یک سرمایه باشد.

وی گفت: این سالن باید در زمان مقرر آماده برگزاری این اجلاس شود.

ویبا بیان اینکه مادرصدد بدست آوردن اطلاعات صحیحی از سرنوشت امام موسی صدر هستیم، گفت: برخی اخبار حکایت از این دارد که امام موسی صدر زنده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه موظف است از هر راه ممکن اخبار دقیقی را درباره وی به دست آورد.

وی همچنین با بیان اینکه پیشنهادها برای بازنگری در تشکیلات وزارت امور خارجه جمع بندی شده است، افزود: تمام مطالب جمع آوری شده در این باره به رییس جمهوری ارایه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هدف اصلی ما تقویت بخش های منطقه ای است، گفت: امسال از سوی رهبر انقلاب سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده، باید دستگاه سیاست خارجی از اقدام بیشتری برای پیگیری منویات معظم له در زمینه جهاد اقتصادی برخوردار شود.

وی همچنین با بیان اینکه اقدام نظامی و امنیتی درداخل کشورهای دیگر اقدام صحیحی نیست، گفت: اگر مردم بحرین خواسته خود را به صورت مسالمت آمیز بیان می کنند اشتباه بزرگی است که این خواسته ها توسط نیروهای نظامی و امنیتی سرکوب شود.

مهمانپرست با بیان اینکه کار اشتباهی است که کشورهای دیگر با اعزام نیروهای نظامی و امنیتی خود در این سرکوب ها مشارکت کنند، اظهار داشت: ما نظراتمان را درباره اقداماتی که در بحرین صورت گرفته است، به مقامات کشورهای منطقه اعلام کرده ایم و معتقدیم راه اصولی حل مشکلات منطقه، سرکوب نیست.

وی با اشاره به اغراض سیاسی آمریکایی ها در تحولات منطقه تصریح کرد: آنها برخی از کشورها را هدف قرار می دهند تا موضوعات داخلی آنها را بزرگنمایی کنند تا به اهداف سیاسی خود برسند.

وی ادامه داد: آنها جنایات بسیار بزرگی را که در سایر کشورهای منطقه انجام می شود، نادیده می گیرند یا بی تفاوت از کنار آن می گذرند.

وی با بیان اینکه مقامات آمریکایی باید در مقابل افکار عمومی دنیا پاسخگوی رفتار دوگانه خود باشند، تصریح کرد: اگر واقعا سرنوشت ملتها برای آنها مهم بود باید در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه سکوت خود را می شکستند.

مهمانپرست اضافه کرد: اگر وضعیت انسانها برای آمریکایی ها مهم بود، نباید به بهانه مبارزه با تروریسم، دست به کشتار 110 هزار نفر از مردم افغانستان و عراقی می زدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مقامات آمریکا به صورت شفاف اعلام کرده اند که اولویت اصلی آنها تأمین منافع رژیم صهیونیستی است، اضافه کرد: یکی از بارزترین کشورهای که جبهه مقاومت را تشکیل داده، ملت سوریه است و آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد سوریه ای ضعیف می باشند.

وی درباره بیانیه های صادر شده از شورای همکاری خلیج فارس در باره ایران گفت: مسایلی که تحت عنوان شورای همکاری خلیج فارس تاکنون مطرح شده، موضوعات تکراری و غیر منطقی است.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: هدف از صدور بیانیه ها این است که افکار عمومی را از وضعیت داخلی بحرین، یمن و جنایاتی که در این کشورها صورت می گیرد به موضوعات دیگر منحرف کنند.
 

نظر شما :