لغو ممنوعیت سفری صالحی توسط اتحادیه‌ اروپا

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۳۱۰۲ سرخط اخبار

اتحادیه‌ی اروپا ممنوعیت سفر وزیر امور خارجه‌ی کشورمان را لغو کرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی پیش از اینکه به مقام وزارت امور خارجه‌ی ایران برسد، به دلیل نقشش در برنامه‌ی هسته‌یی ایران در اوایل سال میلادی جاری در فهرست ممنوعیت مسافرتی اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایا کاسیجانسیک، سخنگوی رئیس سیاست‌ خارجی اتحادیه‌ی اروپا روز سه‌شنبه گفت: صالحی از نظر فنی در فهرست باقی می‌ماند اما اعمال ممنوعیت مسافرتی به حالت تعلیق درآمده است.

سخنگوی کاترین اشتون افزود که کاملا طبیعی است که وزیران امور خارجه در فهرست‌های تحریم‌ قرار نگیرند تا بتوانند به وظیفه‌ی خود به عنوان میانجی‌گر با سایر کشورها عمل کنند.

در ادامه‌ی گزارش رویترز آمده است: کشورهای اتحادیه‌ی اروپا به خاطر تعامل با ایران در زمینه‌ی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش از تعلیق این ممنوعیت مسافرتی حمایت کردند، اما این مساله برای هلند که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است از حساسیت بالایی برخوردار بود.

دو دوره مذاکرات بین ایران و نمایندگان آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان که اعضای گروه موسوم به 1+5 هستند در ماه دسامبر و ژانویه به نتیجه‌ی چشم‌گیری نیانجامید، اما اشتون که رهبری مذاکرات با ایران را عهده‌دار بود اوایل ماه میلادی جاری نسبت به فقدان پیشرفت در این زمینه ابراز نگرانی کرد و گفت که پیامی که وی درباره‌ی ملاقات‌های بیشتر با تهران از جمله به ایران دریافت کرده است ناامید کننده بوده است.

تهران تاکید دارد که برنامه‌ی هسته‌یی‌اش کاملا صلح آمیز است.



نظر شما :