چاوز در توییتر به تحریم نفتی آمریکا علیه ایران پاسخ داد

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۳۱۰۰ سرخط اخبار
رئیس جمهور ونزوئلا در صفحه توییتر خود تحریم شرکت نفتی این کشور از سوی آمریکا را محکوم کرد.
 
به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، آمریکا در آخرین تلاش های خود برای مختل کردن تامین سوخت ایران، شرکت پترولئوس غول نفتی ونزوئلا را تحریم کرد.

نیکولاس مادورو، وزیر امور خارجه ونزوئلا، نیز گفته است که دولتش این اقدام را قویا رد می کند.

کارشناسان معتقدند که این تحریم ها بخاطر همکاری پترولئوس با ایران بوده و باعث می شود این شرکت از دسترسی به قراردادهای و فاینانس های واردات و صادرات با آمریکا محروم شود، اما این تحریمها قوی نیست و شامل فروش نفت این کمپانی به آمریکا و دیگر بازارهای جهانی نمی شود.

این اقدام تهدید علیه ایالات متحده آمریکا است؛ چرا که چاوز تا کنون روی خوشی به آمریکا نشان نداده و ممکن است در روابط نفتی با آمریکا تجدید نظر کند و این برای آمریکا خوشایند نیست چون نکته این است که ونزوئلا 45 درصد از نفت خام خود را به آمریکا صادر می کند.

این اقدام همچنین آمریکا را از بابت توانایی ایران برای دور زدن تحریم های مربوط به انرژی نگران تر می کند.
چاوز بارها آمریکا را تهدید به قطع ارسال نفت این کشور کرده است و اکنون نیز در پیامی در توییتر خود آن را محکوم کرده است.

همچنین برنال یک نماینده مجلس ونزوئلا این تحریم ها را "تحریم های مضحک " خواند.

وی گفت: جای تعجب نیست که آمریکا می خواهد یک بار دیگر خود را به جای پلیس جهانی جا بزند. ما یک کشور مستقل هستیم و برای این که بخواهیم با کشوری دوست باشیم، نیازی به اجازه آمریکا نداریم.

مقامات آمریکا اعلام کرده اند: این تحریمها پیام روشنی است برای شرکتهایی که بخواهند تحریم های آمریکا علیه ایران را دور بزنند و دارای عواقب جبران ناپذیری برای آنان خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به تحریم 7 شرکت نفتی اعلام کرد: این تحریم ها شامل 16 شرکت دیگر که 3 شرکت در چین است، به خاطر دور زدن تحریم های آمریکا و روابط با ایران است.

تحریم های تهیه شده علیه این شرکت ها به قول مقامات آمریکا "جدید " و "متفاوت " و شامل ممنوعیت های مربوط به دلار و بانکداری، و معاملات املاک و وام از موسسات مالی ایلات متحده همچنین دریافت مجوز صادرات هستند.
اما ونزوئلا که از بزرگترین تامین کننده نفت خام آمریکا بوده است این تهدیدها را جدی نمی‌داند.

نظر شما :