صالحی: 35 میلیارد پروژه به چین معرفی شده است

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۳۰۹۱ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکراتش با مقامات چینی گفت: در این دیدارها مسائلی مانند مذاکرات ایران و 1+5 ، مسائل هسته‌یی، مسائل منطقه و روابط دوجانبه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی پیش از ترک پکن در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر خود به چین گفت: با توجه به اهمیت چین در جهان و از آنجایی که تاکنون به صورت رسمی سفری به چین انجام نشده بود، این سفر رسمی و دیدار با مقامات چینی باعث مطرح شدن مطالب خوبی در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، روابط دوجانبه، مسائل سیاسی و تحولات منطقه‌ شد.

وی گفت: نقاط مشترک زیادی از حیث سیاسی بین ایران و چین وجود دارد.

صالحی با اشاره به مطرح شدن سرمایه‌گذاری چین در ایران طی دیدارهای انجام شده با مقامات چینی ادامه داد: در طول این سفر دو روزه بر روی سرمایه‌گذاری مستقیم چین در ایران تاکید شد. هم‌اکنون بیش از 35 میلیارد پروژه به چین معرفی شده است. تصمیم گرفته شد مکانیسم تصویب پروژه‌ها تسریع شود و به امید خدا به زودی این پروژه‌ها راه‌اندازی می‌شود. این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف شهرسازی، راه‌سازی و راه‌آهن است.

صالحی اضافه کرد: ‌علاوه بر این مساله با توجه به روابط ایران و اعضای اکو و در اختیار داشتن این بازار بزرگ، چین می‌تواند تولیداتی را نیز برای کشورهای اطراف از طریق ایران داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: همچنین علاوه بر این مسائل، در بعد سیاسی نیز موضوع هسته‌یی ایران، مذاکرات 1+5، اجلاس سران سه کشور ایران، چین و روسیه در اجلاس آتی شانگهای در قزاقستان و دیگر موضوعات مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به تبادل نظرهای انجام شده خود مسئولان چینی تاکید داشتند که ایران در سیاست خارجی چین جایگاه ویژه‌یی دارد و تمام تلاش‌های خود را به کار خواهند گرفت تا ارتباطات بین ایران و چین هر چه بیشتر تعمیق پیدا کند زیرا دو کشور نیازمند و مکمل یکدیگرند. با توجه به اینکه آراء نزدیکی نسبت به مسائل بین‌المللی مانند حقوق بشر و دخالت نابجای قدرت‌های سلطه‌گر در کشورهایی مانند لیبی و سوریه دارند و در مجموع به لطف خدا این سفر موفقیت‌آمیز بود و امیدواریم در یک زمان میان مدت شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

وی در پایان اظهاراتش با اشاره به چهلمین سالگرد آغاز روابط ایران و چین در مردادماه اضافه کرد: در این سفر تصمیم بر این شد که ایران و چین در این سالروز جشنی بگیرند و از مقامات چینی مانند نخست‌وزیر و معاون رییس‌جمهور چین دعوت به عمل آمد.



نظر شما :