اتهام زنی تازه آژانس به ایران

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۳۰۸۷ سرخط اخبار

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود گفت که جمهوری اسلامی ایران به افزایش ذخیره‌ اورانیوم با غنای پایین ادامه داده است.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدیدی که یک کپی از آن به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است، علاوه بر آن مدعی شد که اطلاعات جدیدی درباره‌ی آن‌چه ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ی هسته‌یی ایران خوانده شده دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا این ادعای آژانس در حالی مطرح می شود که مسوولان کشورمان بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی تاکیده کرده‌اند و دی ماه سال گذشته نمایندگان بیش از 120 کشور جهان پس از بازدید از تاسیسات هسته‌یی کشورمان گفتند آن‌چه دیدند آنان را به این باور رساند که کشورهای در حال توسعه می‌توانند به خود اتکا کنند و به گفته مقامات کشورمان این بازدید پیام صریح صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران به جهانیان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش 9 صفحه‌ای جدید خود که پیش از نشست ماه آینده‌ی شورای حکام در میان کشورهای عضو آژانس به گردش درآمد، مدعی شد که "اطلاعات بیشتری درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌یی احتمالی اعلام نشده به دست آورده است که در حال حاضر در دست بررسی و ارزیابی قرار دارد".

در این گزارش ادعا شده است که نشانه‌هایی حاکی از این‌که برخی از این فعالیت‌ها ممکن است ادامه‌ی فعالیت‌های مربوط به سال 2004 باشد، وجود دارد.

یک مقام بین‌المللی عالی‌رتبه‌ی آشنا با تحقیقات آژانس مدعی شد که فعالیت‌های نسبت داده شده به ایران احتمالا تا اخیرا و از جمله سال 2010 ادامه داشت.

این مقام عالی‌رتبه مدعی شد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به فریدون عباسی، معاون رییس‌جمهور ایران و رییس سازمان انرژی اتمی این کشور "نگرانی‌های خود را تکرار کرده و اهمیت این‌که ایران این مسائل را شفاف‌سازی کند ابراز داشته است"، اما ایران هنوز پاسخی نداده است.

این مقام آشنا با آژانس در ادامه مدعی شد که نامه‌ی آمانو در هر صورت نشان می‌دهد که "ما بسیار نگران هستیم و ایران باید با ما تعامل داشته باشد".

آژانس در گزارش جدید خود نتیجه‌گیری کرده است که ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران در شاخه‌ی اصلی نطنز اکنون به 4105 کیلوگرم رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس در گزارش جدید خود مدعی شده است که "آژانس هم‌چنان نگران وجود احتمالی فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده‌ی فعلی یا گذشته در ایران از جمله فعالیت‌های مربوط به ساخت یک خرج هسته‌یی برای موشک است" و آژانس نمی‌تواند "نتیجه بگیرد که همه‌ی مواد هسته‌یی در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز است".

آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه‌ی آشنا با گزارشات آژانس که به خاطر محرمانه بودن اطلاعاتش خواست نامش فاش نشود مدعی شد که اطلاعات جدید نشان‌دهنده‌ کار ایران بر روی اجزای یک برنامه‌ی تسلیحاتی است، اما اگرچه اطلاعات مربوط به سال 2004 حاکی از تلاش‌های مداوم برای ساخت سلاح بود، اطلاعات جدید تنها به فعالیت‌های "تکه تکه" مربوط به تسلیحات اشاره دارد.

دیپلمات‌ها مدعی شدند که پس از چهار سال تلاش از جانب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحقیقات درباره‌ی آزمایشات هسته‌یی تسلیحاتی نسبت داده شده به ایران، آمانو قصد دارد احتمالا تا پایان سال میلادی جاری ارزیابی خود را اعلام کرده و مدعی شود که چنین آزمایشاتی احتمالا انجام شده است.

به گفته‌ی این دیپلمات‌ها این امر به نوبه‌ی خود مسیر را برای ارجاع مجدد ایران به شورای امنیت سازمان ملل هموار می‌کند که این احتمالا به تشدید تحریم‌های موجود یا دور جدیدی از اقدامات تنبیهی سازمان ملل منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوید آلبرایت کارشناس موسسه‌ی علوم و امنیت بین‌الملل با اشاره به گزارش جدید آژانس و نیز ویروس استاکس‌نت گفت: آنها حدود 30 درصد در ماه تولید اورانیوم با غنای پایین را افزایش داده‌اند که این امر نشان می‌دهد استاکس‌نت هر کاری کرده دیگر آن کار را نمی‌کند.

کارشناسان هسته‌یی و امنیتی گفته‌اند که استاکس‌نت، یک ویروس کامپیوتری در تاسیسات صنعتی نفوذ می‌کند و در کار آنها اختلال می‌اندازد ممکن است تلاشی از طرف دشمنان ایران برای نابود کردن فعالیت‌های هسته‌یی تهران باشد.

 

نظر شما :