رشد اقتصادی چین امسال منفی می‌شود

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۳۰۷۸ سرخط اخبار

موسسه مالی گلدمن ساش پیش بینی کرد رشد اقتصادی چین در سال 2011 به 9.4 درصد و نرخ تورم این کشور به 4.7 درصد برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ موسسه مالی گلدمن ساش در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد تصمیم دولت چین برای مقابله با افزایش نرخ تورم در نهایت منجر به کاهش رشد اقتصادی این کشور در سال 2011 خواهد شد .

این موسسه در ادامه پیش بینی کرد رشد اقتصادی چین در سال 2011 به کمتر از 9.4 درصد خواهد رسید . این رقم در گزارش قبلی این موسسه بیش از 10 درصد اعلام شده بود . رشد اقتصادی چین در سال 2010 به بالای 10 درصد رسیده بود.

سایر موسسات بزرگ مالی بین المللی مثل کردیت سوییس، جی پی مورگان و آی ان جی گروپ نیز در گزارشهای خود پیش بینی کردند رشد اقتصادی چین در سال 2011 کاهش خواهد یافت . کاهش احتمالی رشد اقتصادی چین بیش از همه موجب نگرانی شرکتهای بزرگ بین المللی فعال در این کشور شده است که نگران کاهش سود و درامد خود هستند .

دولت چین که طی ماههای اخیر با رشد فزاینده نرخ تورم روبرو شده است سیاستهای انقباضی پولی و مالی را در پیش گرفته است . کارشناسان اقتصادی بر این باورند اقتصاد چین در شرایط کنونی ظرفیت افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی را ندارد . افزایش بیش از پیش نرخ بهره بانکی در شرایط کنونی تاثیرات منفی زیادی بر کلیه بخشهای اقتصادی چین خواهد داشت .

موسسه گلدمن ساش پیش بینی کرد بانک مرکزی چین در دو ماه آینده حداکثر 0.25 دیگر نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد . این در حالی است که برخی کارشناسان اقتصادی بر ضرورت مقابله چین با نرخ تورم و لزوم افزایش مجدد نرخ بهره بانکی تاکید می کنند .

در حالی که نرخ بهره بانکی چین به 3.25 درصد رسیده نرخ تورم این کشور طی ماه گذشته به بیش از 5.3 درصد رسیده است که این رقم در 32 ماه اخیر بی سابقه است . گلدمن ساش پیش بینی کرد نرخ تورم چین امسال به بیش از 4.7 درصد خواهد رسید .



نظر شما :