یکی از وزرا در اوپک شرکت می‌کند

۰۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۱ کد : ۱۳۰۷۱ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که طبق اعلام مقامات وزارت نفت یکی از وزیران در اجلاس اوپک شرکت خواهد کرد، اظهار کرد که هر زمان این موضوع قطعی شد اطلاعات دقیق را اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در مورد تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد مذاکرات ایران و ‌١+5 گفت: «در مورد مذاکرات نمایندگان کشورمان با نمایندگان کشورهای ‌١+5 اتفاق جدیدی رخ نداده است. ما آمادگی‌مان را در چارچوب توافقی که با طرف مقابل داشتیم اعلام کردیم. اشاره مستقیمی هم در مورد اینکه این روند به بن‌بست رسیده باشد دریافت نکردیم و امیدواریم طبق توافقات انجام شده براساس رویکرد همکاری برای گفت‌وگو در مورد موضوعات مشترک طرف مقابل هر زمان آمادگی داشت این آمادگی را اعلام کند تا مذاکرات ادامه داشته باشد.»

وی افزود: «بحران‌های مختلفی در دنیا وجود دارد که ما فکر می‌کنیم این گونه نشست‌ها و رایزنی‌های کشورها در سطح بین‌المللی می تواند در حل این بحران‌ها موثر باشد.»

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد اینکه مادران دو تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت هستند در بیانیه‌ای درخواست داشتند وزارت امور خارجه ایران به سفارت سوییس کمک کند تا دیداری کنسولی با این دو کوهنورد انجام شود.

مهمانپرست پرسید منظور ما از این دو کوهنورد چیست؟ آنهایی که ما می‌شناسیم کوهنورد نبودند. موضوع مربوط به سه نفر است و دادگاه در مورد سه نفر ادامه دارد. اصرار مقامات آمریکایی و برخی از دوستان آمریکایی‌ها در اینکه آنها را کوهنورد می‌نامند مبنی بر بی‌گناه بودن این افراد است در حالی که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. چطور می‌شود چند نفر از آمریکا برای مثلا تعطیلات آخر هفته‌شان برای کوهنوردی به مرزهای ایران و عراق در نقاط حساس مرزی کوهنوردی کنند. بکارگیری تعبیر کوهنورد یک شوخی است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: «سه آمریکایی‌ مرتکب تخلف شده‌اند. این تخلف توسط مقامات قضایی کشورمان در حال رسیدگی است و باید مسیر قضایی خود را طی کند. هر شیوه‌ای که بخواهد رای مقامات قضایی ما را تحت تاثیر و فشار قرار دهد از نظر ما مردود است. مسیر دستگاه‌های قضایی ما استقلال کامل را دارد و در حال انجام شدن است و هر زمان به نتیجه رسید اخبار آن دنبال می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «دوستانی که نگران حقوق انسان‌ها هستند بهتر است توجه داشته باشند که تعداد زیادی از اتباع ایرانی بی‌گناه توسط مقامات آمریکایی دستگیر و ربوده شده‌اند و به بدترین شکل در زندان‌های آمریکا نگهداری می‌شوند، از کمترین حقوق خود برخوردار نیستند، اجازه دسترسی کنسولی به آنها داده نشده است، با خانواده‌هایشان هیچ‌گونه ارتباطی ندارند، از کوچکترین تسهیلات بهداشتی برخوردار نیستند، وضع آنها و اتهاماتشان روشن نیست و تا کنون نسبت به برگزاری دادگاه و رسیدگی منصفانه هیچ‌گونه اقدامی نشده است و همه اینها نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ها است.»

وی تاکید کرد: «چگونه می‌شود این دوستان در کشورهای مختلف غربی فقط نگران دو، سه نفر هستند که از آمریکا به مرزهای ایران و عراق آمده‌اند و در آن کوه‌ها مشغول تجسس بوده‌اند این از مواردی است که نشان می‌دهد ادعاهای حقوق بشری که انجا می‌شود کاملا تبعیض‌آمیز است و واقعی نیست. هر زمان جریان بین‌المللی ایجاد شد و اجازه نداد مقامات آمریکایی و کشورهای غربی هر تصمیمی که گرفته‌اند خودسرانه انجام دهند و مانع زیاده‌خواهی‌های آنها شدند آن زمان می‌توان گفت حقوق بشر می‌تواند در سطح جهان پیگیری شود.»

نظر شما :