آمریکا نگذاشت ایران نفت ارزان به پاکستان بدهد

۰۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۳۰۶۰ سرخط اخبار
  روزنامه " داون " پاکستان مدعی شد ، آمریکا در اکتبر 2008 به پاکستان هشدار داده است که پیشنهاد ایران مبنی بر اعطای نفت ارزان به این کشور را نپذیرد . 

به گزارش عصر ایران بر اساس سند ادعایی ویکی لیکس ، ریچارد بوچر معاون وقت وزارت امور خارجه آمریکا با آصف علی زرداری رییس جمهوری این کشور دیداری داشته و طی آن درباره پیشنهاد ایران برای دادن "نفت ارزان" به پاکستان ‌گفت و گو شده است.

در این دیدار بوچر با هشدار به زرداری درباره پذیرش پیشنهاد ایران می گوید که این کار به معنای در اختیار قرار دادن یک "جای پا" به ایران در پاکستان است.

زرداری با توجه به مخالفت مقام آمریکایی به وی می گوید که چگونه می توانم به نمایندگان مجلس پاکستان بگویم که ایران به ما پیشنهاد کمک کرد و من آن را رد کردم ؟!

سپس بوچر به زرداری ، دیدار اخیر حسین حقانی سفیر پاکستان در آمریکا با جان نگروپونته معاون وزارت امور خارجه آمریکا را یاد آوری می کند و به نقل از نگروپونته به زرداری هشدار می دهد که نباید به هیچ وجه اجازه داد تا ایران جای پایی در پاکستان برای خود ایجاد کند.

جمهوری اسلامی ایران اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس را بی اهمیت خوانده و این اقدام مشکوک را توطئه ای برای ایجاد اختلاف و دشمنی در میان کشورها می داند.

دولت آمریکا نیز انتشار این اسناد را سبب تضعیف امنیت ملی این کشور و بر هم خوردن روابط دیپلماتیک خود با کشورها می داند ، چرا که بخش های زیادی از این اسناد حاوی گفتگوها و گزارش های محرمانه دیپلمات های آمریکایی در سرتاسر جهان است که با الفاظ و عباراتی زشت و توهین آمیز نسبت به سیاستمداران و مقامات دیگر کشورها سخن گفته اند.


نظر شما :