صالحی: چین و ایران به هم نیاز دارند

۰۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۳۰۰۸ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان در سفر خود به چین محورهای گفت‌وگو با مقامات این کشور را سرمایه‌گذاری چین در ایران، مساله حقوق بشر، موضوع هسته‌یی ایران و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در بدو ورود به پکن و در جمع خبرنگاران درباره اهمیت این سفر گفت: با توجه به اینکه در طول سال‌های اخیر سفری به چین انجام نشده این سفر حائز اهمیت است. دو کشور جمهوری اسلامی ایران و چین، دو کشور باستانی و دیرینه، یکی در شرق آسیا و دیگری در غرب آسیا هستند.

وی با بیان اینکه ایران و چین دو کشور مهم در آسیا هستند، افزود: از این منظر دو کشور نیازمند یکدیگرند. همچنین با توجه به اقتصاد چین، بحث‌ سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این سفر مورد گفتگو قرار می‌گیرد زیرا این موضوع می‌تواند نقطه عطفی باشد. همچنین با توجه به تحولات منطقه‌ای، چین به رایزنی با ایران نیازمنده بوده و این رایزنی‌ها می‌تواند مفید باشد.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به دیگر مسائل مورد بحث و گفتگو با مقامات چینی در این سفر، ادامه داد: از دیگر مسائل مورد نظر می‌توان به مساله حقوق بشر و موضوع هسته‌یی ایران اشاره کرد که به صورت سنتی نیز گفتگوهایی لازم است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همچنین امید است که رفت وآمدهای مسئولان چینی به ایران بیشتر تا به این ترتیب ذهن‌ها به یکدیگر نزدیک شود. ما آمادگی‌های لازم را برای این موضوع فراهم می‌کنیم. تاکنون برخی از مسئولان ایرانی به چین آمده‌اند ولی مقامات چینی سفرهای کمتری داشته‌اند. امیدواریم این سفر مقدمه‌ای برای زمینه‌سازی در همه عرصه‌ها میان ایران و چین باشد، چین قابلیت‌های فراوانی دارد، باید متناسب با هم پیش برویم.


نظر شما :