اعلام موافقت رئیس جمهور یمن با کناره گیری از قدرت

۰۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۲۹۸۱ سرخط اخبار
فرارو- علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن موافقت خود با امضای طرح شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر کناره گیری از قدرت به شرط مصونیت قضایی را اعلام کرد. 

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از آسوشیتدپرس، صالح ضمن پذیرش این طرح، چنین اقدامی را یک کودتا خواند و هشدار داد که القاعده کنترل کشور را به دست خواهد گرفت. 

علی عبدالله صالح که علیرغم اعتراضات مردمی که بیش از سه ماه به طول انجامید، بر حاکیمت خود تاکید داشت، تصریح کرد: «برای جلوگیری از خونریزی بیشتر با این اقدام موافقت می کنیم.» 

به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه یمن که به شرط نبردن نام خود سخن می گفت، نمایندگان حزب مخالف یمن که هفته ها از امضای این طرح حمایت کرده اند، روز شنبه در حضور سفرای آمریکا و اتحادیه اروپا آن را به امضا رساندند. 

این مقام به خبرگزاری فرانسه گفت که عبداللطیف الزیانی‌، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، به منظور امضای این طرح روز شنبه به صنعا، پایتخت یمن، سفر می کند. 

این مقام شورای همکاری خلیج فارس همچنین گفت: «الزیانی سپس به ریاض، پایتخت عربستان، خواهد رفت و سند امضا شده را در همان روز به نشست اضطراری وزرای خارجه‌ی کشورهای عضو این شورا ارائه خواهد کرد.» 

طرح شورای همکاری خلیج فارس برای پایان بخشیدن به ناآرامی‌های سیاسی یمن که از ماه ژانویه آغاز شده تدوین شده است. مطابق این طرح، علی عبدالله صالح طی ۳۰ روز پس از امضای این سند قدرت را به معاون خود واگذار خواهد کرد. 

این طرح همچنین مصونیت قضایی صالح، تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فاصله‌ زمانی ۶۰ روز را شامل می‌شود. نخست‌وزیر دولت وحدت ملی از نیروهای اپوزیسیون خواهد بود. 

طرح یادشده پیش از این از سوی صالح و احزاب مخالف دولت رد شده بود. همچنین روز جمعه (۲۰ مه، ۳۰ اردیبهشت) رئیس جمهور یمن پیشنهاد شورا را رد کرد اما برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام را پذیرفت. 

صالح روز جمعه طی یک سخنرانی در صنعا بدون اشاره به زمان برگزاری انتخابات زودرس پیشنهاد برگزاری این انتخابات را که از جمله از حمایت آمریکا برخوردار است، پذیرفت. 

وی در حضور ده‌ها هزار تن از هواداران خود گفت: «ما از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری حمایت می‌کنیم، تا از خونریزی جلوگیری و از گذار مسالمت‌‌آمیز به دمکراسی حمایت کنیم».

نظر شما :