با وجود هشدار‌ها

شبکه ملی راکتور هسته‌ای ایجاد می‌شود

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۲۸۷۴ پرونده هسته ای
تصمیم‌گیری ایران در مورد شبکه ملی راکتور هسته‌ای در فاصله کوتاهی پس از زلزله 11 مارس ژاپن و سونامی در این کشور بود که منجر به نشت مواد رادیواکتیو به آب دریا شد. این فاجعه هسته‌ای از سال 1986 و فاجعه چرنوبیل در جهان بی سابقه بوده است
شبکه ملی راکتور هسته‌ای ایجاد می‌شود
دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد تهران هشدار برخی دانشمندان متخصص در زمینه زلزله در خصوص ایجاد شبکه ملی راکتور هسته‌ای را نادیده گرفته است. این خبرگزاری آمریکایی به نقل از منبعی آگاه از یکی از کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد: تصمیم‌گیری ایران در مورد شبکه ملی راکتور هسته‌ای در فاصله کوتاهی پس از زلزله 11 مارس ژاپن و سونامی در این کشور بود که منجر به نشت مواد رادیواکتیو به آب دریا شد. این فاجعه هسته‌ای از سال 1986 و فاجعه چرنوبیل در جهان بی سابقه بوده است.

اسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: مقامات ایران گزارش سال 2005 در خصوص زمین‌شناسی استان خوزستان با هدف ایجاد شبکه ملی هسته‌ای را مطالعه کرده‌اند. این در حالی است که این گزارش در سال‌های 2010 و اوایل سال جاری با جزئیات تازه‌ای مواجه شده است و زلزله شناسان با برآورد اطلاعات ثبت شده از سال 2000 در خصوص خطرات احتمالی احداث این شبکه در خوزستان و 19 استان دیگر هشدار داده اند.

این منبع خبری که به شرط فاش نشدن نامش با توجه به اهمیت موضوع با اسوشیتدپرس گفت و گو کرده است مدعی شده که این گزارش توسط مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد، شامل فریدون عباسی، دانشمند هسته‌ای، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران بررسی شده است.

وی در ادامه مدعی شده است با وجود هشدار‌ها پروژه شبکه ملی راکتور هسته‌ای در خوزستان و برخی نقاط دیگر در دست اجرا است. این در حالی است که هم اکنون دسترسی به این گزارش بسیار دشوار شده و در سایت رایانه‌ای دانشگاه تهران نیز دیگر این گزارش وجود ندارد.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، غیر از خوزستان دیگر مناطق مورد نظر ایران برای احداث این شبکه اعلام نشده‌اند و این در حالی است که به گفته زلزله‌شناسان نقاط معدودی در ایران از آسیب زلزله در امان بوده و برای احداث شبکه راکتور‌ها مناسب هستند.

این در حالی است که ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای بین صفحه عرب و صفحه اوراسیا واقع شده و با توجه به حرکت صفحه عرب به سوی صفحه اوراسیا، شانس وقوع زلزله در ایران بسیار زیاد است. با این حال جمهوری اسلامی بر ادامه پروژه ملی راکتور هسته‌ای اصرار دارد و رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا اعلام کرده برای استفاده صلح آمیز از دانش راکتورها ایران برنامه‌های دراز مدتی دارد.

 

نظر شما :