برای نیروگاه بوشهر چند هفته دیگر صبر کنید

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۱:۱۵ کد : ۱۲۷۴۸ پرونده هسته ای
آخرین اخبار مربوط به راه اندازی و سوخت گذاری نیروگاه بوشهر را معاون وزیر خارجه روسیه داده است. به گفته او نیروگاه بوشهر در چند هفته آینده شروع به کار خواهد کرد
برای نیروگاه بوشهر چند هفته دیگر صبر کنید
دیپلماسی ایرانی: طبق گفته سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، هم اکنون سوخت گذاری رآکتور بوشهر پایان یافته و نیروگاه تا چند هفته دیگر شروع به تولید برق خواهد کرد. این خبر بسیار کوتاه است و جزئیات اندک مربوط به آن گویای انتظارات درباره تکمیل نیروگاه و پایان تعویق های مکرر ناشی از مشکلاتی که فنی و مالی عنوان می شود نیست.

سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر توسط طرف روسی تامین می شود که در عین حال، مسئول خارج کردن و انتقال پس‌مانده سوختی اتمی نیز خواهد بود. گفته شده است نیروگاه بوشهر در صورت رسیدن به ظرفیت کامل تولید، حدود دو و نیم درصد از برق مورد نیاز ایران را تامین خواهد کرد. این فرایند از سوی جامعه بین الملل مغایر تعهدات هسته ای ایران خوانده نشده و مشارکت روسیه نیز مورد تائید و حمایت قرار گرفته است. اما با این حال طی هفته های گذشته و پس از زلزله مهیب ژاپن که به آسیب دیدن تاسیسات هسته ای فوکوشیما و نگرانی های جهانی درخصوص امنیت سازه های هسته ای منجر شد، بحث هایی در زمینه ایمنی یا ناامنی تاسیسات بوشهر در محافل غربی درگرفته و تلاش می شود ترس و واهمه جدیدی در این باره القا شود و همسایه های جنوبی ایران را نسبت به راه اندازی نیروگاه بوشهر برآشفته و نامطمئن سازد.

خبر دیگر این است که "روس اتم" پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر خبر تحویل دومین محموله سوخت هسته ای را به این نیروگاه تائید و اعلام کرده است که "سوخت به میزان 30 تن اورانیوم در ماه می توسط شرکت "ت و اِ ال" جهت اولین تعویض سوخت راکتور هسته ای نیروگاه بوشهر به ایران تحویل شد."

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از حمید خادم قائمی سخنگو و مدیرکل روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که دومین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه اتمی بوشهر به وزن 30 تن از روسیه وارد ایران شده است. به گفته خادم قائمی، این محموله طی سه پرواز در تاریخ‌های 14، 18 و 21 اردیبهشت ماه 90 از کشور روسیه به مقصد بوشهر ارسال شد.

سوخت جدید برای سال دوم فعالیت نیروگاه درنظر گرفته شده است به گونه‌ای که یک سال پس از راه‌اندازی نیروگاه طی مراحل خاصی جایگزین بخشی از سوخت فعلی خواهد شد. اولین محموله سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر به وزن تقریبی 82 تن در آذر و دی ماه سال 86 و در هشت مرحله به بوشهر حمل شد.

خادم قائمی توضیحاتی هم درباره تاخیر چندماهه در راه اندازی نیروگاه داده و با اشاره به سوخت‌گذاری آبان ماه 89 و خارج کردن آن در بهمن همان سال گفته است: تاخیر چند ماهه‌ای که در راه‌اندازی نیروگاه رخ داد، به دلیل اولویتی است که سازمان انرژی اتمی ایران به مسائل ایمنی در نیروگاه اتمی قائل است. با توجه به احتمال اندکی که درخصوص آسیب دیدگی سوخت وجود داشت، کل سوخت مورد بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه اشکالی در آن مشاهده نشد.

او به صراحت گفته است: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که طبق اعلام پیمانکار روسی در آینده‌ای نزدیک اولین نیروگاه اتمی کشور به شبکه برق سراسری متصل خواهد شد.

حالا بیان اینکه نیروگاه بوشهر تا چند هفته دیگر کار تولید برق را شروع می کند، امیدواری به راه اندازی نیروگاه را پس از سال ها انتظار و تامین هزینه ها و آزمون و خطاهای فراوان بیشتر کرده است. مراحل تست در امر سوخت گذاری که یکی از حساس ترین بخش های راه اندازی به شمار می رود، ماه ها و بلکه چند سال به طول انجامیده و باید دید طرف روسی تضمین ها و نگرانی های امنیتی را درباره سازگاری سیستم های موجود با سوخت جدید داده است یا خیر.

 

نظر شما :