اختلاف‌ اسرائیلی‌ها بر سر منطقی بودن حمله به ایران

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۲:۰۳ کد : ۱۲۶۸۵ سرخط اخبار

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی تأکید کرد اختلافات جدی میان رهبری اسرائیل بر سر لزوم و عقلانی بودن حمله به ایران به‏وجود آمده است.

به گزارش فارس، الوف بن در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص نوشت: بازدارندگی ایران مؤثر است: ایران از راکتورهای هسته ای بمباران شده عراق در سال 1981 و سوریه در سال 2007 درس‌هایی آموخته است.

ایران تاسیسات هسته‌ای خود را پراکنده ساخته تا حمله هوایی به آن دشوارتر شود. از همه مهمتر، این کشور تصمیم گرفته تا جنگ را داخل قلمرو دشمن بکشاند و بازویی تهاجمی راهبردی علیه اسرائیل بسازد.

نویسنده این مقاله تاکید می‌کند: طی 10 روز گذشته، اختلافات جدی میان رهبری اسرائیل بر سر نیاز و عقلانیت حمله به ایران در گرفته است. بنیامین نتانیاهو که قول داده بود زمانی که قدرت را به دست بگیرد هر اقدامی برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران انجام دهد اکنون به این ایده چسبیده است که "محمود احمدی نژاد " رئیس جمهور ایران هیتلر است.

هاآرتص ادامه داد: "ایهود باراک " که همیشه به عنوان شریک نتانیاهو در جبهه ضدایران محسوب شده است، اخیراً رویکرد خود را ملایم کرده است.

باراک در مصاحبه خود با هاآرتص تاکید کرده بود ایران اسرائیل را بمباران نخواهد کرد و اظهارات نتانیاهو را رد کرده بود.

این روزنامه اسرائیلی نوشت: باراک می‌داند اقدام علیه ایران نیازمند حمایت عمومی وسیع در خصوص خطراتی است که ایران آنها را ایجاد می‌کند. اگر تهدیدی که از جانب ایران می‌آید اینقدر بد نباشد، دلیلی برای حمله وجود ندارد.

الوف بن افزود: "مئیر داگان " رئیس سابق موساد طبق معمول از همه رکتر است و گفت حمله هوایی به ایران احقانه است. به گفته یک فرد مطلع او تا همین اخیر مسئول پرونده ایران بود و پیشنهادات عملیاتی او در جنگ لبنان ثابت کرد که از همه دقیقتر است.

هاآرتص با اشاره به سفر آتی نتانیاهو به آمریکا و سخنرانی برنامه ریزی شده وی در کنگره این کشور نوشت: نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا هشدارهای خود را تکرار می‌کند که اسرائیل تهدید به نابودی می‌شود و به همین دلیل نباید برای عقب نشینی از سرزمین‌های حساس کرانه باختری و تحویل این زمین‌ها به کسانی که وی "آدم‌های پست و شرور " می‌خواند، تحت فشار قرار بگیرد.

این روزنامه صهیونیستی در پایان نوشت: اما تهدیدی که نتانیاهو از آن صحبت می‌کند به نظر پوچ می‌رسد. نزاعهای داخلی در اسرائیل درباره جنگ فرسایشی نابودکننده و ابهام در چگونگی پاسخ مصر، همه و همه به عنوان مانعی بر سر حملات هوایی علیه ایران هستند. نتانیاهو دو سال صبر کرد تا پی به این نکته ببرد در حال حاضر برای وی حمله به ایران بسیار سخت‌تر از گذشته است.


نظر شما :