بازگشت برادرزاده خالد اسلامبولی از ایران به مصر

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۲۵۴۷ سرخط اخبار
برادر زاده خالد اسلامبولی پس از 23 سال از ایران به مصر بازگشت.

به گزارش عصر ایران، روزنامه الاهرام چاپ قاهره نوشت که برادرزاده خالد اسلامبولی قاتل رئیس جمهور پیشین مصر (انور سادات) پس از 23 سال دیروز شنبه، از ایران به کشورش بازگشت.

برادرزاده خالد اسلامبولی که نام او نیز "خالد اسلامبولی" است به همراه اعضای خانواده اش از ایران و از طریق ترکیه به مصر بازگشتند.
همه این افراد اسناد هویتی صادر شده از سوی کنسولگری قاهره در  ترکیه را به همراه داشتند.

پیش از این و پس از سقوط حکومت حسنی مبارک در مصر، نام برادرزاده خالد اسلامبولی از فهرست افراد تحت نظر حذف شده بود. خالد اسلامبولی پس از کسب موافقت و اطمینان از سوی شورای نظامی مصر، به کشورش بازگشت.

قبل از این، روزنامه الاهرام گزارش داده بود شماری از اعضای گروه های جهادی مصر به همراه خانواده های خود که تعداد آنها به 100 نفر می رسید ؛ پس از سقوط مبارک، توانستند از ایران به کشورشان مصر بازگردند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این خبر حضور این یکصد تبعه مصری در ایران و بازگشت آنها به کشورشان را تایید یا تکذیب نکرده بود.

خالد اسلامبولی در راس یک گروه وابسته به اخوان المسلمین در روز ۶ اکتبر ۱۹۸۱ (۱۴ مهر ۱۳۶۰)  اقدام به ترور انور سادات رئیس جمهور وقت مصر کرد. انگیزه قتل سادات، اقدام او برای امضای توافقنامه صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن این رژیم بود. خالد اسلامبولی به اتهام قتل سادات، اعدام شد.

ایران پس از انقلاب اسلامی سال 57 به همین دلیل، روابط دیپلماتیک با مصر را قطع کرد. همچنین نام و تصویر خالد اسلامبولی را بر یکی از خیابان های اصلی پایتخت خود درج کرد و او را "شهید" خواند.

همین موضوع در 30 سال گذشته یکی از موانع ازسرگیری رابطه دیپلماتیک میان ایران و مصر بوده است. مقامات مصری بارها حذف نام خالد اسلامبولی از خیابانی درتهران را یکی از شرط های ازسرگیری رابطه میان تهران و قاهره اعلام می کردند.

همچنین در دوره حکومت حسنی مبارک، مقامات مصری مدعی حضور شماری از اعضای گروه های افراط گرای اسلامی و وابسته به اخوان المسلمین در ایران می شدند.

( ۲ )

نظر شما :