هند پذیرفت پول نفت ایران را به روپیه بپردازد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۲۴۵۵ سرخط اخبار

روزنامه هندی فایننشال اکسپرس به نقل از یک مقام آگاه این کشور اعلام کرد دهلی‌نو با پرداخت پول نفت صادراتی ایران به روپیه، واحد پول ملی خود، موافقت کرده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس روزنامه هندی فایننشال اکسپرس به نقل از یک مقام آگاه این کشور اعلام کرد دهلی‌نو با پرداخت پول نفت ایران به روپیه موافقت کرده است.

روپیه واحد پول ملی هند است. این تصمیم پس از آن گرفته شده است که دولت امارات از گشودن مسیری برای انتقال پول نفت صادراتی ایران به هند خودداری کرده است.

بر اساس این گزارش وزارت دارائی هند در حال تهیه یادداشتی برای کابینه این کشور است که به پرداخت پول نفت ایران با روپیه اشاره دارد.

بر اساس پیشنهاد مطرح شده شرکت ملی نفت ایران یک حساب مبتنی بر روپیه در بانکی هندی افتتاح می کند و از آن می تواند برای خرید اقلام غیر استراتژیک مثل واردات تجهیزات راه آهن و کالاهای مصرفی استفاده کند. در عین حال ایران نمی تواند از این پول برای سرمایه گذاری در هند یا خرید سهام یا شرکت های هندی اقدام کند.

پیش‌تر دولت هند با پیشنهاد ایران برای دریافت پول نفت صادراتی خود به روپیه مخالفت کرده بود.

وزارت دارائی هند در حال تصمیم گیری در این خصوص است که ایران با پول نفت خود چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند انجام دهد.

به عقیده تحلیلگران ایران اگر نتواند کنترل موثری بر پول نفت خود داشته باشد شرایط هند را نخواهد پذیرفت. رئیس کل بانک مرکزی ایران هشدار داده است اگر ایران نتواند پول نفت صادراتی خود به بازارهای جهانی را دریافت کند درهای چاه های نفت خود را خواهد بست.

به گفته مقام آگاه هندی بانک مرکزی هند پیش تر با پرداخت پول نفت ایران به روپیه مخالفت کرده بود اما اکنون با این امر موافقت کرده است.

هند در بهمن سال گذشته و تحت فشار آمریکا مکانسیم معاملات نفتی ایران از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی را متوقف کرد و از آن زمان تاکنون نتوانسته است به راه حل جایگزینی دست یابد.

در چند هفته گذشته گزارش هایی در مورد احتمال واسطه گری بانک های ترکیه برای پرداخت پول نفت ایران منتشر شده بود که این مقام هندی به فایننشال اکسپرس گفت مذاکرات هند با ترکیه در این خصوص نتیجه مشخصی نداشته است.

ایران روزانه 400 هزار بشکه نفت به هند صادر می کند.



نظر شما :