توافق آشتی فتح و حماس در دمشق زمینه‌سازی شد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۲۴۵۲ سرخط اخبار

امین مقبول، دبیرکل شورای انقلابی جنبش فتح تاکید کرد که زمینه توافق آشتی با حماس از مدت‌ها قبل در دمشق فراهم شده بود.

"امین مقبول " در گفتگو فارس در غزه گفت که توافق بین فتح و حماس در ماه نوامبر در دمشق حاصل شد و تنها مورد اختلافی مسئله امنیت بود و سه مورد دیگر یعنی انتخابات، دولت و موضوع مربوط به تشکیل کمیته‌ای برای بازسازی شورای ملی و موسسات سازمان آزادی‌بخش فلسطین حل‌وفصل شده بود.

* تکذیب دیدار عباس و مشعل در آنکارا

وی با اشاره به اینکه اعلام توافق آشتی در زمان کنونی غافلگیرانه بود، افزود: عوامل زیادی در سرعت بخشیدن به این امر دخیل بود که بارزترین آنها عبارت است از: جدیت رهبران کنونی مصر، حرکت‌های اخیر جوانان و اینکه دو طرف فتح و حماس پی برده بودند که دودستگی و اختلافات داخلی به ضرر قضیه ملی فلسطین است.

مقبول که یکی از مشاوران "محمود عباس " رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است، ادعای روزنامه کویتی " الجریده " درباره دیدار اخیر عباس با "خالد مشعل " رئیس دفتر سیاسی حماس در آنکارا به منظور بررسی و تدوین مفاد توافق فتح و حماس را رد کرد.

* دولت آینده تصمیمات سیاسی اتخاذ نخواهد کرد

وی همچنین اظهار داشت فتح و حماس در مورد همه مسائل به طور روشن به توافق رسیده‌اند و از جمله اینکه دولت به طور توافقی از شخصیت‌های ملی شایسته و شخصیت‌های مستقل مورد اطمینان تشکیل شود.

وی تاکید کرد که دولت آینده تصمیمات سیاسی صادر نخواهد کرد بلکه اتخاذ مواضع سیاسی بر عهده یک طرف واحد یعنی سازمان آزادی‌بخش فلسطین است و کمیته عالی رهبری امور این سازمان را مدیریت خواهد کرد و البته نقش اعضای کمیته اجرایی همچنان به قوت باقی است و این مسئله تعارضی با اختیارات آنها ندارد و این کمیته موقت نیز از افراد امین گروه‌های فلسطینی و شخصیت‌های ملی تشکیل خواهد شد و وظیفه اصلی آن اتخاذ تصمیمات سیاسی برای ملت است.

* عباس هفته آینده به غزه می‌رود

مقبول در ادامه فاش کرد که عباس هفته آینده به غزه سفر خواهد کرد و قصد دارد در آنجا اقامت داشته باشد و همانند سابق دفتری در نوار غزه و دفتری نیز در رام‌الله داشته باشد.

دبیرکل شورای انقلابی جنبش فتح در بخش دیگری از اظهاراتش توافق آشتی بین فتح و حماس را نیروی محرکه‌ای برای برقراری صلح متکی بر عدالت و مطابق با ضوابط ملی فلسطین دانست.

وی گفت که با وجود ادعای سران صهیونیست مبنی بر اینکه این توافق مانع برقراری صلح است، این توافق فرصت‌های صلح را تقویت می‌کند.



نظر شما :