بانک‌های ایرانی تحریم‌های امریکا را دور می‌زنند

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۲۴۱۱ سرخط اخبار

بانک‌های ایرانی علی‌رغم تحریم، در کشورهایی که از مهم‌ترین متحدان آمریکا هستند همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و به نوعی این تحریم‌ها را خنثی کرده‌اند.

به گزارش فارس، یکی از مقامات اسبق وزارت دارائی آمریکا طی مقاله‌ای در نشریه "ویکلی استاندارد " اعلام کرد که هرچند تحریم‌های شدیدی علیه بانک‌های ایرانی اعمال شده است اما نهاد‌های مالی اروپایی و دیگر متحدان آمریکا همچنان به تعاملات خود با بانک‌های ایرانی ادامه می‌دهند.

* شعب برخی از بانک‌های ایرانی در پایتخت مهمترین متحدان آمریکا همچنان فعال هستند

از آنجا که ایران همچنان نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود بی توجه است، سیاستمداران آمریکایی و اروپایی به این نتیجه رسیدند که تحریم‌های اقتصادی و مالی شدید به احتمال زیاد آخرین حربه صلح‌آمیز برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی است. درست است که تحریم‌ها، گلوله نقره‌ای نیستند، اما اگر درست نشانه‌گیری شوند ممکن است ایران را وادار به تغییر مسیر کنند. بیشتر مؤسسات عمده مالی در سراسر دنیا از اعطای خدمات بانکی به ایران منع شده‌اند. اما شعب برخی از بانک‌های ایرانی در پایتخت مهمترین متحدین آمریکا در اروپا، آسیا و خاورمیانه همچنان فعال هستند. لازم است که از شرکای خود بخواهیم از ادامه کار این مراکز را جلوگیری کنند در غیر این صورت مجموع تلاش‌های تحریمی بی ثمر و تضعیف خواهد شد.

* اعمال محدودیت‌های شدید علیه بانک‌های ایرانی در کشورهای مختلف

در نبود یک واحد پولی توانمند، ایران ادامه دادن به رفتار فعلی خود را دشوار خواهد یافت. از این رو سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا گام‌هایی را در جهت منزوی ساختن بانک‌های ایرانی برداشتند. در آغاز سال 2006 سازمان ملل به کشورهای عضو دستور داد تحت هیچ شرایطی با بانک سپه و نهاد‌های وابسته به آن وارد تعامل نشوند. همچنین محدودیت‌هایی را بر تعاملات با دو بانک دیگر، یعنی ملی و صادرات وضع کرد. در آخرین اقدام خود، سازمان ملل "اولین بانک صادرات شرقی " را که در مالزی مستقر است مشمول این محدودیت‌ها نمود. ماه گذشته نیز، استرالیا، کانادا و اتحادیه اروپا نیز فهرستی از بانک‌های ایران را برای اعمال تحریم ارائه کردند. آمریکا نیز به نوبه خود، علاوه بر آن دسته از بانک‌ها را که در سازمان ملل انتخاب شده بودند، 16 بانک دیگر از بانک‌های ایرانی را تحریم کرد.

* یا بانک‌های ایرانی یا نظام بانکی آمریکا

در آمریکا، نیرویی که بانک‌ها و نهاد‌های مختلف را ملزم به انجام اقداماتی علیه بانک‌های مذکور و دارایی‌های آنها می‌کند بیشتر ناشی از مصوبه پاتریوت به سال 2001 و مصوبه تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در سال 2010 می‌باشد. مصوبه تحریم‌های همه جانبه علیه ایران مؤسسات مالی آمریکا را ملزم می‌سازد به دولت این کشور تضمین دهند که نه خود و نه مشتریان ایشان هیچ داد و ستد مستقیم یا غیر مستقیمی با بانک‌های مشخص شده ایرانی ندارند. همچنین مصوبه مذکور بانک‌های بین‌المللی را مجبور می‌کند میان بازار آمریکا و انجام تجارت با بانک‌های مشخص شده ایرانی، یکی را انتخاب کنند. بانک‌هایی که ادامه دادن معامله خود با بانک‌های تحریم شده ایرانی را انتخاب کنند، با مجازات‌های شدیدی مواجه خواهند شد؛ از جمله اینکه وزارت دادگستری آمریکا می‌تواند فوراً دستور تعطیلی تمام شعبی که این بانک‌ها در خاک آمریکا دارند صادر کند، حساب آنها را بانک‌های کارگزارشان در هر یک از بانک‌های آمریکایی مسدود نماید و آنها را وادار نماید تمام دارایی‌های خود را در آمریکا بفروشند. به عبارت دیگر، اگر شما به ایران خدمات بانکی ارائه کنید، خود را در معرض انقطاع از سیستم بانکی آمریکا قرار داده‌اید.

* دسترسی بانک‌های ایرانی به بخش مالی و ارز قوی همچنان پابرجاست

تا کنون بیش از 80 مؤسسه مالی در سراسر دنیا یا به صورت کامل یا بخش کاملی از تعاملات خود را با ایران قطع کرده‌اند. عمده بانک‌های بین‌المللی نیز از ارائه خدمات مالی به ایران خودداری می‌کنند. با این حال برخی از شرکای بین‌المللی واشنگتن مدعی هستند که آنها از تحریم‌هایی حمایت می‌کنند که سبب می‌شود مجاری مهمی به روی تهران باز بماند و دسترسی ایران را به بخش مالی و ارز قوی ممکن سازند. برای مثال برخی از سیاست گذاران اروپایی مدعی شده‌اند که شعب مشخص شده همچنان می‌توانند در حوزه قانونی خود فعالیت داشته باشند و تعاملاتی را که مربوط به پیش از تحریم‌های سازمان ملل هستند، ادامه دهند. زمان آن فرا رسیده که متحدین ما این مجاری را مسدود سازند و رژیم تحریمی توانمند‌تری ایجاد کنند. ما می‌بایست از هرگونه ابزار صلح آمیزی که می‌تواند مانع ایران شود استفاده کنیم.

 



نظر شما :