فرانسوا فیون نخست وزیر تازه فرانسه

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۲۴ اروپا
"فرانسوا فیلون" پنجشنبه ۱۷ مى از سوی نيکولا سارکوزی رئیس جمهوری جدید فرانسه به عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد. نیکولا سارکوزی آقای فیلون را که به مدت 2 سال به عنوان مشاور سیاسی در خدمت گرفته بود، به عنوان نخست وزیر فرانسه منصوب کرده است.
فرانسوا فیون نخست وزیر  تازه فرانسه

"فرانسوا فیلون" صبح پنجشنبه از سوی سارکوزی رئیس جمهوری جدید فرانسه به عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد. نیکولا سارکوزی آقای فیلون را که به مدت 2 سال به عنوان مشاور سیاسی در خدمت گرفته بود، به عنوان نخست وزیر فرانسه منصوب کرد.

 

کاخ الیزه در بیانیه ای اعلام کرد که آقای  فیلون اکنون مسئول تشکیل دولت جدید فرانسه است. انتصاب فیلون 53 ساله به عنوان نخست وزیر پیشاپیش از سوی محافل سیاسی پیش بینی شده بود.در همین حال، "کلود ژئان" مدیر سابق ستاد انتخاباتی سارکوزی نیز به عنوان مدیرکل ریاست جمهوری فرانسه منصوب شد.

 

ازسوی دیگر، ژان داوید لویت سفیر سابق فرانسه در واشنگتن به عنوان مشاور دیپلماتیک آقای سارکوزی برگزیده شد. هنری گواینو نیز مشاور ویژه ریاست جمهوری فرانسه شد؛ همچنین "کاترین پگار" سردبیر سرویس سیاسی مجله "لوپن" به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب گردید.

 

در همین حال، ژورژ مارک بنامو مدیر سابق هفته نامه "گلوب" و نویسنده روزنامه "نیس صبح" مشاور رئیس جمهوری شد.دیوید مارتینون  36 ساله به عنوان سخنگوی کاخ الیزه منصوب شد.

 

به گفته اطرافیان سارکوزی، وی شماری از ماموران پلیس را نیز برای اطمینان از امنیت خود به کاخ الیزه آورده که این امر مطمئنا باید با هماهنگی بین نیروهای ژاندارمری صورت گیرد.

 نیکولا سارکوزی روز یکشنبه 16 اردیبهشت با کسب 6/53 درصد آراء به عنوان بیست و سومین رئیس جمهوری فرانسه برگزیده شد و روز 16 می رسما جای شیراک را در الیزه گرفت.

 

ژاک شيراک، رئيس‌جمهور فرانسه 74 ساله فرانسه که خود ر ا براى دوران بازنشستگى آماده مى‌کند،  طى مراسمى در کاخ اليزه قدرت را به جانشين خود نيکولا سارکوزى تحويل مى‌دهد. سارکوزى که طى سال‌هاى اخير وزير کشور شيراک بوده است، پس از پيروزى قاطع بر رقيب سوسياليست خود سگولن رويال در انتخابات ششم مى، جانشین آقای شیراک شده است.

 

خداحافظی شیراک

ژاک شيراک  طى يک سخنرانى تلويزيونى پس از 12 سال رياست‌جمهورى فرانسه، با مردم فرانسه خداحافظى کرد و گفت از اين که وظيفه‌اش را طى اين سال‌ها به خوبى انجام داده است، به خود افتخار مى‌کند.

آقاى شيراک قرار است پس از تحويل اليزه به جانشين خود، برای استراحت همراه با همسرش برنادت به مراکش برود. همچنين خانواده رفيق حريری، نخست وزير پيشين و مقتول لبنان که دوستی نزديکی با شيراک داشت، آپارتمان مجللی برای سکوت در پاريس در اختيار او قرار داده‌اند.

 

شيراک برای هر يک از مشاغل مهمی که داشته مستمری بازنشستگی جداگانه‌ای دريافت می‌کند و مستمری بازنشستگی‌اش از رياست جمهوری حدود شش هزار يورو در ماه خواهد بود. وی همچنين عضو شورای قانون اساسی فرانسه می‌شود که وظيفه تطبيق مصوبات مجلس با قانون اساسی را به عهده دارد و رؤسای جمهور بر اساس قانون، بلافاصله پس از پايان دوره رياست‌جمهورى‌شان عضو مادام العمر آن می‌شوند.

 

اما آقاى شيراک در حالى کليد کاخ اليزه را به جانشين 52 ساله خود مى‌سپارد که نرخ بيکارى در فرانسه بيش از 8 درصد است و مردم فرانسه از اين که کشورشان از جايگاهى درخور در معادلات جهانى برخوردار نيست، ناراضى هستند.

 

شيراک امروز پس از برگزارى مراسمى تشريفاتى در کاخ اليزه، رمز زرادخانه اتمى فرانسه را به سارکوزى تحويل مى‌دهد و براى هميشه با اين کاخ که طى 12 سال گذشته محل زندگى‌اش بوده است، خداحافظى مى‌کند. در جريان اين مراسم همچنين نيکولا سارکوزى نيز به عنوان نخست‌وزير جديد فرانسه سخنانى را ايراد خواهد کرد. اين مراسم با يک رژه نظامى و شليک 21 گلوله به افتخار او، پايان مى‌پذيرد.

سارکوزى سپس به دروازه پيروزى مى‌رود و مشعل مقبره سرباز گمنام را از نو روشن مى‌کند و سپس تاج گلى در مکانى که نيروهاى گشتاپو در جريان جنگ جهانى دوم اعضاى جنبش مقاومت فرانسه را به گلوله بستند، قرار مى‌دهد.

 

انتظار مى‌رود در جريان اين مراسم تدابير امنيتى شديدى براى مقابله با تظاهرکنندگان ضدسارکوزى برقرار باشد. همچنين يکى از گروه‌هاى مرتباط با القاعده نيز با انتشار بيانيه‌اى در وب سايت خود، اعلام کرده است که فرانسه را به خاطر انتخاب يک رئيس‌جمهور «حامى صيهونيسم» با انجام حملاتى تروريستى در پاريس تنبيه خواهد کرد.

نيکولاسارکوزى سپس بلافاصله راهى برلين مى‌شود تا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ديدار کند. آلمان يکى از متحدان کليدى فرانسه در اتحاديه اروپا محسوب مى‌شود و در حال حاضر رياست دوره‌اى اين اتحاديه را نيز برعهده دارد.

 

آقاى سارکوزى نخست‌وزير و اعضاى کابينه خود را احتمالا روز جمعه معرفى خواهد کرد. بر اساس پيش‌بينى تحليل‌گران، فرانسوا فيلو، سياستمدار ميانه‌روى عضو حزب او.ام.پ و وزير کار سابق فرانسه، به عنوان نخست‌وزير معرفى خواهد شد. همچنين بر اساس برخى گزارش‌ها، برنارد کوشنه، يکى از اعضاى ارشد حزب سوسياليست، نامزد اصلى احراز پست وزارت امور خارجه خواهد بود.

 

مشکلات نیکولا سارکوزى

اما سارکوزى با وعده ايجاد  تغييراتى ساختارى در سياست، اقتصاد و اجتماع فرانسه به قدرت رسيد، راه دشوارى براى عملى کردن تغييرات مورد نظرش پيش رو خواهد داشت. سارکوزى قصد دارد بلافاصله پس از آغاز به کار رسمى‌اش به عنوان ئيس‌جمهور فرانسه، يک برنامه ضربتى صدروزه را براى ايجاد تغييراتى بنيادى در بخش آموزش، قوانين کار و نظام مالياتى آغاز کند.

دانشجويان فرانسوى از هم‌اکنون مخالفت خود را با طرح سارکوزى براى استقلال مالى بيشتر دانشگاه‌ها و اعطاى اختيارات بيشتر براى چگونگى گزينش و پذيرش دانشجو ابراز کرده‌اند. اما اتحاديه‌هاى کارگرى و کارمندى بزرگترين مانع بر سر راه اجراى اصلاحات مورد نظز نيکولا سارکوزى خواهند بود.

هر چند رهبران اتحاديه‌ها تاکنون از مخالفت و تقابل مستقيم با سارکوزى خوددارى کرده‌اند، اما رهبر اتحاديه قدرتمند سى‌تى‌جى هفته گذشته هشدار داد که پيروزى انتخاباتى سارکوزى به او اين مشروعيت را نمى‌بخشد تا «هر کارى را که مى‌خواهد» انجام دهد. البته سارکوزى اعلام کرده است که براى اصلاحات مورد نظرش،  با رهبران اتحاديه‌ها مشورت خواهد کرد.

يکى از برنامه‌هاى اصلى سارکوزى در بخش قوانين کار، اجراى طرحى است که بر مبناى آن کارکنان بخش حمل و نقل حتى در مواقع اعتصاب نيز ملزم خواهند بود تا حداقلى از خدمات را به شهروندان فرانسه ارائه کنند.

از ديگر برنامه‌هاى آقاتى سارکوزى، انعقاد قراردادهاى کارى انعطاف‌پذيرتر ميان کافرمايان و کارکنان‌شان است که به کارفرمايان اجازه مى‌دهد طى دوره‌هاى رکود اقتصادى با سهولت بيشترى کارکنان خود را اخراج کنند. به گفته سارکوزى، هدف از اجراى اين طرح تشويق کارفرمايان به استخدام تعداد بيشترى از جمعيت بيکار فرانسه است.

نيکولا سوبزاک، کارشناس مسائل اقتصادى اروپا در مرکز مطالعاتى گلدمن ساشز، مى‌گويد که سارکوزى راه دشوارى براى اجراى اين قانون کار جديد خواهد داشت. معلوم نيست سارکوزى چگونه مى‌خواهد بر سر اين قانون کار جديد با اتحاديه‌ها به توافق برسد و در مقابل چه چيزى به آن‌ها بدهد


نظر شما :