ریچارد هاس: امریکا ضعیف شده و ایران دست بالا را دارد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۲۳۷۱ سرخط اخبار

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در جمع‌بندی از تحولات منطقه خاورمیانه تأکید کرد که قدرت آمریکا در شکل دهی به تحولات کاهش یافته و ایران دست بالا را در رویدادهای منطقه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت ایران هسته‌ای، ریچارد هاس که روز شنبه 10 اردیبهشت (20 آوریل 2011) با هافینگتون پست گفت‌وگو کرده، درباره وضعیت راهبردی آمریکا در منطقه می‌گوید: «موقعیت آمریکا تا حدودی تضعیف شده است زیرا روابط آن اکنون با برخی دولت‌های متزلزل برقرار است یا در مواردی واشنگتن با دولت‌هایی که دیگر وجود ندارند مانند دولت مصر رابطه دارد. ایران دست بالا را دارد. آمریکا بیشتر از همیشه به انرژی‌های وارداتی وابسته است که قیمت آنها عمدتاً بر اساس آنچه در خاورمیانه روی می دهد تعیین می‌شود. توان نظامی آمریکا در افغانستان و عراق تضعیف شده است. در شرایط مساوی توانایی آمریکا برای شکل دادن اوضاع در خاورمیانه دیگر مانند قبل نیست. این واقعیت با روی دادن رویدادهای چند ماهه گذشته بوجود نیامده است بلکه این رویدادها موجب شد آمریکا بتواند بیشتر خود را درباره این واقعیت متقاعد کند.»

هاس سپس با تأکید بر اینکه قدرت آمریکا در خاورمیانه محدودتر شده، می‌گوید: «هرج و مرج انقلابی اخیر در خاورمیانه تأکیدی بر توانایی محدود آمریکا برای اعمال نفوذ در نتایج تحولات این کشورهاست. توانایی آمریکا برای شکل دادن شرایط در خاورمیانه دیگر مانند قبل نیست و جایگاه آمریکا تا حدودی به سبب جنگ‌ها در عراق و افغانستان کاهش یافته است.»

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید می‌کند: «سقوط حکومت حسنی مبارک در مصر و چالش‌هایی که دولت‌های بحرین، سوریه و کشورهای دیگر با آنها مواجهند، همچنین نفوذ آمریکا را عمدتاً در چارچوب مذاکرات اسرائیل و فلسطین کاهش داده و موقعیت ایران را تحکیم کرده است.»



نظر شما :