تلاش اروپایی‌ها برای نفوذ در بازار انرژی ترکمنستان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۲۳۵۹ سرخط اخبار

هیئت عالی رتبه پارلمان اروپا در سفر دوره‌ای خود به آسیای مرکزی، پس از ورود به ترکمنستان با مقامات عالی رتبه وزرات خارجه این کشور دیدار و درباره مسائل مورد علاقه از جمله موضوع انتقال انرژی گفت‌وگو کرد.

به گزارش فار‌س، اعضای هیئت اروپایی که به سرپرستی "هانس سوابودا " به ترکمنستان سفر کرده‌اند، در دیدار با وزیر امور خارجه این کشور درباره چگونگی گسترش همکاری‌های 2 طرف در زمینه‌های تامین امنیت انرژی جهانی، همکاری‌های سیاسی، چگونگی رشد جامعه مدنی و همکاری عشق‌آباد با نهادهای تحت امر اتحادیه اروپا، گفت‌وگو کردند.

تلویزیون ملی ترکمنستان نیز با انتشار گزارش تصویری از جریان مذاکرات نمایندگان پارلمان اروپا، اعلام کرد: اتحادیه اروپا قصد دارد روابط و همکاری‌های خود را با کشور ترکمنستان در زمینه‌های مختلف از جمله در بخش انرژی گسترش دهد و بروکسل از سیاست عشق‌آباد در زمینه تنوع بخشی به مسیرهای صدور حامل‌های انرژی به بازارهای بین‌المللی از جمله بازار اروپا حمایت می‌کند.

مقامات وزارت امورخارجه ترکمنستان نیز در این دیدار تاکید کردند که مسیر اروپایی انتقال انرژی، یکی از مسیرهایی است که دولت ترکمنستان اجرای آن را در اولویت کاری خود قرار داده و عشق‌آباد، اتحادیه اروپا را یکی از شرکای خود در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی جهان می‌داند.

از سوی دیگر در ماه گذشته میلادی نیز "پی‌یرمورل " نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور کشورهای آسیای مرکزی و گرجستان که در راس یک هیئت عالی رتبه به عشق‌آباد سفر کرده بود، در دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان، علاقمندی اعضای این اتحادیه را به گسترش همکاری در بخش انرژی با ترکمنستان اعلام کرده بود.

کارشناسان معتقد هستند که سفر رئیس کمیسیون اروپا و سفرهای متعدد هیات‌ها و نهادهای تحت امر اتحادیه اروپا به کشورهای آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان، با هدف فراهم کردن زمینه‌های تسلط بر انرژی آسیای مرکزی و حوزه دریای خزر است که در راستای اجرای اهداف و برنامه‌های بلند مدت آنان برای کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.



نظر شما :