اهتمام خاص قطر به توسعه روابط با ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۲۳۴۵ سرخط اخبار
عبدالله سهرابی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه با «محمد بن عبدالله الرمیحی» نماینده ویژه ولیعهد قطر در توسعه روابط اقتصادی و معاون امور پیگیری وزیر خارجه قطر دیدار کرد.

محمد بن عبدالله الرمیحی معاون وزیر خارجه قطر در این دیدار با ابراز خرسندی و تقدیر از نقش حمایتی کشورمان در روند پیوستن کشورش به موافقتنامه پنج جانبه ترانزیت و حمل و نقل کالا از آسیای میانه به خلیج فارس در کنار جمهوری اسلامی ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان تأکید کرد: دولت قطر اهتمام خاصی به توسعه همه جانبه روابط با ایران به ویژه در ابعاد اقتصادی دارد و پیوستن قطر به این موافقتنامه نیز مصداق عینی این اهتمام و نمونه دیگر از همکاری کارآمد بین دو کشور همسایه و مسلمان است.

نماینده ویژه ولیعهد قطر در توسعه روابط اقتصادی با ایران ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این موافقتنامه شاهد تحول چشمگیر در توسعه و گسترش بیش از پیش روابط بین دو منطقه راهبردی آسیای میانه و خلیج فارس باشیم.
الرمیحی همچنین با اشاره به سفر خود به تهران و دیدار و مذاکراتش با آقامحمدی معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: با نهایی شدن توافقنامه همکاری همه جانبه اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر شاهد تسریع و تسهیل در روند شکوفایی روابط فیمابین در همه عرصه‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی و انرژی خواهیم بود و امیدواریم با تداوم دیدارها و رایزنی‌‌های مسئولان دو کشور گام جدی در این زمینه برداشته شود.

معاون وزیر خارجه قطر همچنین در این دیدار با تشریح مواضع کشورش در حمایت از مطالبات مشروع و حرکت‌های مسالمت‌آمیز مردمی در کشورهای عربی تأکید کرد که دولت قطر در این زمینه و با آغاز روند حرکت‌های مردمی از تونس و سپس مصر و در دیگر کشورهای عربی بر احترام به اراده و انتخاب ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود و تحقق مطالبات و خواسته‌های مشروع و قانونی‌شان تأکید کرده است.

وی با اشاره به وجود برخی تلاش‌ها برای بزرگنمایی برخی مسائل در روابط ایران و کشورهای منطقه خواستار تعامل هوشمندانه در راستای حفاظت و تقویت این روابط شد و تأکید کرد که کشور و دولت ایران با سابقه تمدنی و تاریخی و منافع و مصالح و امنیت ملی خود در منطقه حضوری غیرقابل انکار دارد و انقلاب اسلامی نخستین انقلاب مردمی در منطقه و جهان اسلام بود که به وقوع پیوست و شرایط کنونی نیز ایجاب می‌کند تا کشورهای منطقه در جهت تقویت و تعمیق روابط خود با توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بکوشند و با قوت گرفتن روابط دولت‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی برخی از مسائل و اختلافات کمرنگ خواهند شد.

الرمیحی با اشاره به ناخرسندی کشورش از وقوع برخی حوادث در کشورهای عربی که مخدوش کننده ثبات و امنیت این کشورها و نادیده گرفتن حقوق و مطالبات قانونی مردم است، تأکید کرد: دولت قطر همواره تمامی توان سیاسی و دیپلماتیک خود را برای حل و فصل داخلی مشکلات در کشورهای اسلامی و بدون مداخله دیگران به کار گرفته است.

عبدالله سهرابی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های آقامحمدی معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور آخرین روند پیگیری‌های صورت گرفته در توسعه همه جانبه روابط بین تهران و دوحه از جمله در سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به دوحه و دیدارها و مذاکرات بسیار خوب و سازنده وی با امیر و ولیعهد و نخست وزیر قطر را تشریح و خاطرنشان کرد: خوشبختانه توافقاتی خوبی تاکنون بین مسئولان دو کشور در زمینه توسعه و گسترش روابط در بخش اقتصادی صورت گرفته و اقدامات عملی نیز در این زمینه با انعقاد برخی قراردادهای اقتصادی و مبادلات تجاری آغاز شده است و موافقتنامه مذکور می‌تواند حامی و مقوم این همکاری‌ها در همه عرصه‌های اقتصادی باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این دیدار با تشریح و تبیین مواضع کشورمان در راستای حمایت از حرکت‌های عدالت خواه و تغییر و اصلاح در کشورهای عربی در راستای مصالح و منافع مردم و ثبات و امنیت این کشورها، تأکید کرد: این موضع جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح از سوی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بیان شده و تأکید شده که ایران اسلامی با در نظر گرفتن اصول احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشورهای منطقه خواستار توسعه و گسترش همه جانبه روابط با کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به برخی فضاسازی‌های تصنعی برای ایجاد تنش و وقفه در روند توسعه روابط حسنه در روابط ایران و کشورهای عربی به ویژه در منطقه حساس خلیج فارس، تأکید کرد: لازم است در این شرایط حساس و سرنوشت ساز از تحولات راهبردی در خاورمیانه با درایت و هوشمندی روند تحولات را در راستای تعمیق وحدت و دوستی بین کشورهای اسلامی هدایت کنیم.

سهرابی همچنین با انتقاد از مواضع سیاسی و رویکرد تبلیغاتی دوگانه و متناقض برخی کشورها و رسانه‌های منطقه خواستار اهتمام به مطالبات مشروع و حرکت‌های مسالمت‌آمیز مردمی به ویژه در بحرین شد.

سفیر ایران ابراز امیدواری کرد با درایت و حکمت مسئولان کشورهای منطقه شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس و کلیه کشورهای جهان عرب و اسلام در راستای منافع و مصالح امت اسلامی باشیم.


نظر شما :