بازدید 50 سفیر از چغازنبیل

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۲۳۰۴ سرخط اخبار

50 سفیر از کشورهای مختلف جهان در تهران ، عصر جمعه از آثار تاریخی چغازنبیل شوش در شمال استان خوزستان دیدن کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا
، این سفرا که از 5 قاره جهان بودند ، با هدف آشنایی با توانمندیهای اقتصادی ،فرهنگی ،جاذبه های گردشگری ، دریایی و صنعتی خوزستان به این استان سفر کرده اند که جمعه مناطق دیدنی و آثار تاریخی چند شهر شمال خوزستان مورد بازدید این سفرا قرار گرفت.
سفیر فلسطین در تهران در حاشیه دیدار از چغازنبیل شوش در گفت گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ویژگی های استان خوزستان گفت : ایران کشوری پیشرفته و خوزستان به عنوان منطقه ای کم نظیر با طبیعت و جاذبه بسیار غنی است.
'
صلاح زواوی' افزود : رژیم صدام با جنگ خود علیه ایران ظلم های زیادی در حق مردم دو کشور ایران و عراق روا داشت و اگر این جنگ را به راه نمی انداخت ، با اتحاد دو کشور علیه رژیم صهیونیستی ، بدون شک امروز قدس شریف آزاد شده بود.
وی تصریح کرد : صدام آغازگر جنگ بود و بنا به وعده الهی ملت ایران پیروز شدند و حال شاهد پیشرفت های مهم جمهوری اسلامی پس از جنگ هشت ساله هستیم.
'
توماس بوکاس' سفیر اتریش در تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : منطقه خوزستان منطقه ای بسیار مستعد و پیشرفت هایی خوبی در این استان شده که جای تحسین دارد.
وی گفت : با وجود اینکه این استان سالها درگیر جنگ بوده ، اما آثاری از آن مشاهده نمی شود و این نشان از تلاش برای آبادانی ، پیشرفت و اقدام خوب در جهت ترمیم آسیب های دوران جنگ است.
'
آوان ویر اناتامجد' سفیر اندونزی در تهران نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نتایج مشاهدات خود از استان خوزستان به ویژه زیگورات چغازنبیل را خوب ارزیابی کرد و گفت: این استان از آب و هوا،خاک و طبیعت بسیار خوبی برخوردار است که باید تلاش شود این ویژگیها به جهان معرفی شوند.
'
نور جان تورسین بیکوف' سفیر قزقستان در ایران نیز گفت : استان خوزستان آب و هوای خوب و جاذبه های بسیار زیبا و کم نظیری همچون چغازنبیل دارد که باید این مناطق گردشگری را به دیگر کشورهای دنیا خصوصا کشورهای اسلامی معرفی کرد.
در این دیدار سفرای کشورهای کوبا، عمان، نیجریه، ازبکستان، پاکستان، روسیه، چین، ژاپن، مالزی، ارمستان، چک، بوسنی و هرزگوین و چند کشور دیگر نیز حضور داشتند که خانواده هایشان نیز آنان را همراهی می کردند.
این سفرا در سفر به چغازنبیل ضمن دیدار از آثار تاریخی منطقه، از سیاه چادرهای برپا شده که هر یک معرف اقوام و طوایف مختلف عرب،لر و بختیاری بود نیز دیدن کردند و با چگونگی طبخ غذاهای سنتی،پخت نان محلی، موسیقی سنتی و نیز صنایع دستی چون دار قالی، گلیم بافی و جاجیم بافی آشنا شدند.
محوطه تاریخی چغازنبیل که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده در فاصله 35 کیلومتری جنوب شرق شوش در شمال استان خوزستان واقع و در حدود سیزده قرن پیش از میلاد به دستور اونتاش گال پادشاه عیلام ساخته شد.



نظر شما :