روسیه خواستار شتاب در تعیین رژیم حقوقی دریای خزر شد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۲۲۸۴ سرخط اخبار
 روسیه تسریع روند تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری " نووستی " گزارش داد: روسیه در نشست گروه کاری ویژه برای تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در باکو پیشنهاد کرد به کار این گروه شتاب بخشیده شود.

الکساندر گالووین، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در بیست و هشتمین نشست گروه کاری ویژه در سطح معاونان وزیران امور خارجه کشورهای حاشیه خزر( آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان) که روز سه شنبه آغاز شد، گفت:" من از همکارانم می‌خواهم به روند ملاقات‌ها برای تدارک اجلاس بعدی سران کشورهای حاشیه خزر در مسکو شتاب ببخشند.

گالووین ضمن صحبت درباره‌ی نتایج اجلاس قبلی و سوم سران خزر که نوامبر 2010 میلادی در باکو برگزار شد، گفت: این اجلاس یک گام بزرگ رو به جلو بود.

وی گفت: بلافاصله پس از پایان روند تصویب تفاهم نامه‌ی امنیت در دریای خزرکه در اجلاس سران در باکو امضا شد، این تفاهمنامه از محتوای مشخصی برخوردار خواهد شد.

اولین اجلاس سران کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر در سال 2002 در عشق آباد و دومین اجلاس سال 2007 در تهران برگزار شد.

تا سال 1991 دریای خزر در مرز میان دو کشور شوروی و ایران قرار داشت. بعد از فروپاشی شوروی سابق در حاشیه دریای خزر چهار کشور مستقل (روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان) به جای شوروی تشکیل شدند و به همین خاطر مساله تعیین موقعیت جدید حقوقی این دریا آغاز شد.

به خاطر اختلاف نظر کشورهای حاشیه این دریا، تاکنون موقعیت حقوقی آن حل نشده است. زمینه‌های اصلی توسعه اقتصادی و همکاری در منطقه خزر عبارتند از: استخراج از معادن زیرزمینی، از جمله نفت و گاز (ذخایر اثبات شده نفت این منطقه حدود 10 میلیارد تن می باشد، کل منابع نفت و کندنسات گازی حدود 18-20 میلیارد تن تخمین زده می‌شود)؛ استخراج نمک، آهک، سنگ، شن؛ کشتیرانی (دریای خزر از طریق رود ولگا، کانال دن و ولگا-دن به دریای آزوف متصل می شود)؛ ماهیگیری و گردشگری. 


نظر شما :