استارس در کنار استاکس‌نت

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۲۲۱۶ پرونده هسته ای
با گذشت بیش از یک سال از ورود ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، رئیس سازمان پدافند غیر‌فعال ایران از شناسایی دومین ویروس رایانه‌ای در این تاسیسات خبر داد
استارس در کنار استاکس‌نت

دیپلماسی ایرانی: با گذشت بیش از یک سال از ورود ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، رئیس سازمان پدافند غیر‌فعال ایران از شناسایی دومین ویروس رایانه‌ای در این تاسیسات خبر داد.

غلامرضا جلالی ضمن اشاره به ادامه تلاش‌ها برای غیر فعال کردن ویروس استاکس‌نت این نکته را خاطر نشان ساخت که ویروس جدید با نام استارس برای انجام بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارائه شده است. این در حالی است که همچنان شماری از مقامات ایرانی از جمله علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارند ویروس استاکس نت تاثیری بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نداشته است.

با این وجود تهران پرونده مقابله با جرایم سایبری که ارسال ویروس‌های رایانه‌ای نیز در دسته‌بندی آن گنجانده می‌شود را در دستور کار داشته و تاکید دارد چنین حملاتی از سوی دشمن‌های خارجی برای تحت تاثیر قرار دادن روند پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ویروس استاکس‌نت که در اواخر سال 2009 وارد سیستم تاسیسات هسته‌ای ایران شد تا کنون پیامد‌های قابل توجهی بر فعالیت سانتریفوژ‌ها داشته که مسئولیت تولید اورانیوم غنی شده را بر عهده دارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه می‌نویسد: مدتی پس از شناسایی این ویروس برخی کارشناسان از تاخیر در بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خبر دادند که حاکی از مخرب بود این ویروس است. این در حالی است که جلالی نیز در اظهارات خود این نکته را یادآور شده که مقابله با این ویروس‌ها به معنی رفع تهدید آنها نیست چرا که عمر تعریف شده برای ادامه فعالیت آنها متفاوت است.

روزنامه واشینگتن پست در این زمینه می‌نویسد: برخی مقامات ایرانی انگشت اتهام در مورد طراحی این دسته از ویروس های رایانه‌ای را به سوی آمریکا و ایالات متحده نشانه رفته‌اند اما تا کنون کاخ سفید و تل‌آویو به طور رسمی در این مورد واکنش نشان نداده‌اند. به گزارش این روزنامه آمریکایی به نقل از یک مقام آگاه مقامات آمریکا و اسرائیل این موضوع را با حساسیت دنبال می‌کنند.

آمریکا و متحدان اروپای ‌اش از 6 سال پیش همزمان با جدی‌تر شدن بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران در محافل بین‌المللی علیه این فعالیت‌ها قد علم کردند و از آن پس گزینه‌های متعددی را به منظور محدود ساختن دامنه دسترسی ایران به دانش و تکنولوژی هسته‌ای در بوته آزمون قرار دادند. این درحالی است که برآورد‌ها نشان می‌دهد حمله‌های سایبری نیز در این زمینه نقشه موثری ایفا می‌کنند به نحوی که بنا بر اظهارات جلالی در مورد ویروس جدید دست کم در مراحل ابتدایی امکان مقابله کامل وجود ندارد.

دیوید آلبرایت، کارشناس هسته‌ای که تحقیق در خصوص ویروس استاکس‌نت را بر عهده دارد، ادعا می‌کند که عمر این ویروس تا سال 2012 خواهد بود و در این فرجه زمانی به تخریب سیستم‌های هدف ادامه خواهد داد. به گفته وی با وجود تلاش تهران برای جایگزینی سیستم‌های هدف قرار گرفته احتمال سرایت این ویروس به سیستم‌ها و شبکه‌های جدید وجود دارد. آلبرایت

در ادامه اظهاراتش مدعی شد کارآمدی این ویروس می تواند در ترغیب سرویس‌های جاسوسی به دنبال کردن حمله‌های سایبری نقش داشته باشد اما در عین حال باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که احتمال اقدام متقابل تهران برای هدف قرار دادن سیستم رایانه‌ای برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها در غرب دور از ذهن نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز ویروس استاکس‌نت زمانی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را هدف قرار داد که تهران پس از بحث و جدل‌‌های فراوان در مرحله سوخت‌رسانی به نخستین راکتور نیروگاه هسته‌ای بوشهر قرار داشت. در حال حاضر نیز شماری از کارشناسان هسته‌ای بر این باورند که هدف اصلی طراحی ویروس‌های جدید فعالیت های غنی‌سازی ایران است. فعالیت‌های غنی‌سازی همواره دغدغه اصلی غرب در مواجه با فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده و این در حالی است که تهران نیز بار‌ها از غنی سازی به عنوان خط قرمزی نام برده است که در هیچ شرایطی از آن عبور نخواهد کرد.



نظر شما :