تقلای آمریکا برای سبقت از ایران در منطقه

۱۱ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۰۵۳۹ آمریکا
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در تازه‌ترین واکنش‌ها به تحولات در منطقه می‌گوید: تندروها در تحولات خاورمیانه در حال عقبگرد هستند. این طیف سال‌ها بود که هشدار می‌دادند تغییر بدون توسل به خشونت در خاورمیانه ممکن نیست اما ساکنان این منطقه نشان دادند که این تغییر هم ممکن است.
تقلای آمریکا برای سبقت از ایران در منطقه

ديپلماسى ايرانى: ایالات متحده اندک اندک از لاک دفاعی در خصوص مسائل و تحولات جدید خاورمیانه خارج شده و بازی تقسیم غنایم این تحولات را آغاز کرده است. در فضایی که اعراب از تونس تا مصر، از لیبی تا عمان و یمن شعار استقلال سیاسی رهبران خود را سر می‌دهند، ادامه بازی برای واشنگتن اندکی سخت و نفس‌گیر شده است. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در تازه‌ترین واکنش‌ها به تحولات در منطقه می‌گوید: تندروها در تحولات خاورمیانه در حال عقبگرد هستند. این طیف سال‌ها بود که هشدار می‌دادند تغییر بدون توسل به خشونت در خاورمیانه ممکن نیست اما ساکنان این منطقه نشان دادند که این تغییر هم ممکن است.

در روزهایی که تمامی ‌رسانه‌های غربی از حمله نظامی ‌ایالات متحده یا غرب به لیبی سخن می‌گوید و البته تحلیل‌گران در این یورش نظامی‌ منفعت بسیاری را برای واشنگتن می‌بینند، آقای گیتس این خبر را تکذیب کرده و تاکید کرد که فعلا حمله نظامی‌ به طرابلس در دستور کار ارتش قرار ندارد. البته وی تاکید کرد که شاید برای کمک‌های بشردوستانه واشنگتن وادار به استفاده از جنگنده‌های نظامی‌ شود.

وزیر دفاع آمریکا که در چند سال گذشته همواره مخالفت خود را با آغاز جنگ جدید کشوری در منطقه خاورمیانه اعلام کرده است این بار در سخنانش به رشد دموکراسی در کشورهای عربی و تلاش معترضان برای نیل به تغییرات بدون توسل به خسونت اشاره کرد. وی تصریح کرد که حرکت‌های مردمی ‌در خاورمیانه چه در تونس باشد و چه در مصر و یا لیبی الزاما به نظامی‌گری و یا به روی کار آمدن حکومت نظامی ‌نمی‌انجامد.

در روزهایی که بسیاری از تحلیل‌گران مسائل جاری در خاورمیانه را باختی برای ایالات متحده می‌دانند و نگرانی‌های و دستپاچگی‌های مقامات این کشور نیز بر این حقیقت صحه می‌گذارد به نظر می‌رسد که واشنگتن به دنبال تغییر دادن بازی به نفع خود است. تلاشی که چندان موثر نخواهد بود. کم نبوده و نیستند تحلیل‌گرانی که ادعا می‌کنند انچه در مصر رخ داد در حقیقت تاثیر گرفته از انقلاب ایران در سال 1979 علیه نظام سلطنتی مورد حمایت کاخ سفید بود. با این همه گیتس در جامه همیشگی ایران ستیزی فرو رفته و می‌گوید: ایران دیگر بازنده این تحولات بود. در حالی که مردم در مصر شعار آزادی خواهی سر دادند، نیروهای امنیتی در ایران اقدام به سرکوب معترضان کردند.

گیتس در ادمه هم‌راستا با تحریکات رسانه‌های غربی گفت: آنچه که نیروهای امنیتی در تونس، مصر و بحرین در مقابل مردم نشان دادند خویشتن‌داری بود و این در حالی است که همین نیروهای امنیتی در ایران اقدام به ضرب و شتم معترضان خود می‌کنند!

وزیر دفاع ایالات متحده به این حقیقت اشاره می‌کند که در حال حاضر برای اظهارنظر در خصوص تبعات این خیزش‌های عمومی ‌در خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار زود است اما غرب باید در مسیر حمایت از جریان‌های تغییر در خاورمیانه قرار بگیرد.

در روزهایی که تحلیل‌گران تحرکات در بحرین و عربستان سعودی را به دلیل وابستگی حکومت‌های انها به واشنگتن برای کاخ سفید به مصیبتی سیاسی تشبیه می‌کنند، گیتس در جامه دموکراسی دوستی فرو رفته و ادعا می‌کند که آنچه در ریاض و یا منامه هم برای تغییرات مثبت رخ دهد مورد حمایت کاخ سفید است: این کشورها در چند سال اخیر اصلاحاتی را به ثمر رسانده اند و شواهد امر حاکی از ادامه این روند است. البته رابطه ما با اردن و عربستان سعودی به عنوان نمونه بسیار عمیق و ریشه ای است.

توسل به زور در خاورمیانه در پایان سخنان گیتس هم مد نظر قرار گرفت و وی را وادار به بر زبان اوردن این جملات کرد که: اعتراف می‌کنم که ما باید به جنگی دیگر در خاورمیانه حداقل فکر کنیم. بنابراین در این پروسه باید بسیار دقیق باشیم و تمامی ‌گزینه‌ها را مد نظر داشته باشیم.


نظر شما :