يه بهانه اظهارات ر ئیس اتحادیه علمای مسلمین جهان

بيم برخواستن آتش فتنه طائفه‌اى

۰۴ مهر ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۵ کد : ۲۷۷۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اظهارات یوسف القرضاوی ر ئیس اتحادیه علمای مسلمین جهان علیه شیعه جنجال­های گسترده را ایجاد کرده است. به گونه­ای که با واکنش صریح علمای شیعه مواجه شده و مورد نکوهش شدید قرار گرفته است.
بيم  برخواستن آتش فتنه طائفه‌اى

اظهارات یوسف القرضاوی ر ئیس اتحادیه علمای مسلمین جهان علیه شیعه جنجال­های گسترده را ایجاد کرده است. به گونه­ای که با واکنش صریح علمای شیعه مواجه شده و وی مورد نکوهش شدید قرار گرفته است.

 

وی در گفت و گو با روزنامه المصری الیوم ادعاهای خود را تکرار کرد و شیعیان را بدعتگر نامید و مدعی تلاش آنها برای گسترش تشیع در بین اهل تسنن با توسل به منابع مالی و نیروهای تبلیغی شد.

 

یوسف القرضاوی همچنین مدعی شد، شیعیان با کارهایی مانند قمه زنی درعاشورا و و توسل جستن به اهل بیت (ع) در دین بدعت ایجاد کرده‌اند.

 

اظهارات قرضاوی واکنش صریح و تند علمای شیعه را به دنبال داشت. آیت الله محمدعلی تسخیری، نایب رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمانان و دبیرکل مجمع بین المللی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از اظهارات ضد شیعی او گفت، این سخنان با اهداف اتحادیه جهانی علمای مسلمان که خود وی با تلاشهای زیاد آن را به منظور از بین بردن تعصبات، تفرقه، تبلیغ میانه روی و اعتدال تأسیس کرده و در میثاق اسلامی این اتحادیه مشهود است سازگار نیست.

 

محمد باقر المهری، معاون مراجع دینی شیعیان کویت نیز در پی اظهارات ضد شیعی قرضاوی در بیانیه­ای یادآور شد، همه اعضای اتحادیه خواستار عزل و کناره گیری او از منصب ریاست هستند، زیرا وی برای این کار ساخته نشده و صلاحیت ریاست منصب این اتحادیه را ندارد.

 

علامه فضل الله نیز در گفت و گو با روزنامه کویتی الرأی العام گفت، نمی دانم چه مصلحتی در کار است که برای فتنه انگیزی بین مسلمانان تلاش شود. آیا این مسئله که شیعیان اهل سنت را به مذهب تشیع ترغیب می­کنند، خطر محسوب می شود؟ در این صورت نظر قرضاوی در مورد کتابهای بسیاری که در هم اکنون اهل سنت در تکفیر شیعه و حمله به این مذهب منتشر کرده و شیعیان را مشرک و مرتد می خوانند، چیست؟ نظر ایشان در مورد تبلیغ تسنن توسط اهل سنت لبنان و ترغیب شیعیان به گرویدن به مذهب تسنن چه می تواند باشد؟ آیا این اقدامات را می توان جنگ اهل سنت علیه شیعه خواند؟ علامه فضل الله در خصوص قدرت یافتن شیعه در منطقه و رابطه آن با برانگیختن احساسات سنی شیعی خاطر نشان کرد که آیا مشکل قدرت یافتن شیعه است یا قدرت یافتن امریکا؟ مشکل اصلی را باید در امریکا و دنباله روهای او جستجو کرد که قصد دارند در میان مسلمانان فتنه انگیزی کنند.

 

دکتر حسن عبدالله نویسنده برجسته کویتی نیز در مقاله‌ای در روزنامه الرأی چاپ کویت در پاسخ به سخنان اخیر قرضاوی که شیعیان را بدعت گذار و تبلیغات شیعه را خطری برای جهان اسلام معرفی کرده، نوشته است که مذهب شیعه یکی از مذاهب اسلامی است که الازهر آن را به رسمیت شناخته و هرکس که برعقیده شیعه باشد مسلمان است. پس به چه دلیل این مذهب خطری برای اسلام محسوب می شود؟

 

این نویسنده افزوده است مسئله مهم آن است که در مذهب شیعه همچون مذاهب اهل  سنت حجت‌ها و براهین بسیاری وجود دارد که میلیون‌ها انسان به مذهب تشیع روی می آورند، لذا گفته قرضاوی که شیعیان برای گسترش مذهب خود میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند غیر عقلانی و نوعی ظلم و اجحاف به این مذهب است.

 

دکتر احمد راسم النفیس نویسنده و محقق سرشناس شیعی مصر با نشر مقالات متعدد در جراید و پایگاههای خبری با عنوان ادعاهای موهوم شبیخون شیعه به مصر این قبیل ادعاهای موهوم و بی اساس قرضاوی را فتنه انگیزی خوانده که هر عاقلی را به حیرت وامی دارد، وی سپس با پرسش درباره انگیزه قرضاوی در نواختن ساز جدید خود مبنی بر خطر شیعه برای جهان اسلام و تلاش میلیارد دلاری برای نشر شیعه در مصر این ادعا را محکوم کرده است.

 

از سوی دیگر در پی شکایت علیه سخنان ضد شیعی یوسف القرضاوی، گروهی از فعالان و وکیلان شیعی خواستار بازداشت او شدند.

 

گروهی از فعالان و وکیلان شیعه کیفرخواستی علیه یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان به دادگاه قانونی دوحه پایتخت قطر ارائه کردند. آنها اعلام کردند که قرضاوی شعله‌های فتنه میان سنیان و شیعیان را برانگیخته است.

 

این گروه از فعالان و وکیلان حقوقی به ریاست امین طاهر بدیوی از عربستان این کیفرخواست را به دادگاه قطر ارائه کردند که در آن خواستار مجازات قرضاوی، لغو تابعیت قطری، اخراج او از قطر و بازداشت او شدند.

 

این گروه نامه‌ای نیز به شیخ حمد آل ثانی امیر قطر ارسال و اعتراض خود را به شیخ یوسف القرضاوی اعلام کردند که او از روی تعمد میان مسلمانان فتنه‌انگیزی می‌کند، چهره نادرستی از اسلام ارائه می‌دهد، به مسلمانان و مذاهب آنها تعرض می کند. از این رو خواستار طرد قرضاوی و باطل کردن تابعیت او شدند.

 

در پی اوج گیری شکایت­ها و واکنش­ها علیه شیخ یوسف القرضاوی، وی با صدور بیانیه­ای تلاش کرده بخشی از دیدگاه­های تند خود را اصلاح کنند. گرچه حاضر نشده از برخی دیگر از دیدگاه­های خود کوتاه بیاید. رئیس اتحادیه علمای مسلمین اتهام وارده مبنی بر حمایت وی از اندیشه­های طائفه­ای و ایجاد فتنه شیعه و سنی را به شدت رد کرد و گفت، هر فرد مسلمانی به وحدت امت اسلامی معتقد است و همه فرقه­ها، مذاهب و طائفه­ها به آن ایمان دارند اما تمام آنها از ریشه با شیعه مخالفند.

 

ضرقاوی در بیانیه خود تاکید کرده است، تمام سنیان معتقدند که شیعه کافر نیست ولی خودی هم نیست. این را تمام سنیان به آن معتقدند. ما با آنان همچون کافر برخورد نمی­کنیم بلکه قضاوت در مورد آنان همانند کسی است که از جمعمان خارج شده است.

 

وی همچنین اتهامی که به وی درباره تحریف قرآن وارد آمده را رد کرد و گفت، موضعش موضع هر عالم سنی معتدل است و هیچ گاه نیز دست به تحریف قرآن نزده است.

 

قرضاوی درباره وحدت اسلامی نیز گفته است، اختلاف در فروع دین، مسائل عملی دین، احکام عبادات و معاملات طبیعی است و مشکلی با آن نداریم. اختلاف میان ما و شیعیان نیز بزرگتر از اختلاف برخی فرقه­های سنی با یکدیگر نیست. در این مسائل خطوط قرمز وجود دارد که نباید از آن گذر کرد، مثلا سب صحابه یا تبلیغ شیعه در بلاد کاملا سنی خالص. این چیزی است که تمام علمای شیعه آن را قبول دارند.

 

وی در ادامه می­افزاید، به رغم اختلاف‌هایم با مواضع شیعیان از برنامه­های هسته­ای ایران حمایت کردن و دسترسی به تکنولوژی صلح­آمیز هسته­ای را حق مسلم آن دانستم و گفتم در صورتی که به امریکا بخواهد به ایران حمله کند ما علیه آن برخواهیم خواست، ایران جزئی از بلاد اسلام است. نباید درباره آن افراط کرد. شریعت ما بر ما واجب کرده از بلاد اسلامی در برابر هر تهدید خارجی دفاع کنیم.

 

قرضاوی همچنین در بیانیه خود آورده است، دوست من آقای تسخیری که بیش از یک ربع قرن مرا خوب می‌شناسد و همواره در هیئت امنای اتحادیه علمای مسلمین، اجلاس‌ و مجامع فقهی با هم ملاقات داریم، نیک می‌داند که من هیچ گاه فتنه‌انگیز نبوده بلکه همواره مبلغ وحدت و الفت بوده‌ام و در برابر حملات گروه‌های تندرو ایستاده و نسبت به خطر آنان هشدار داده و افراد را در نوشته‌ها، خطبه‌ها و سخنرانی‌هایم به اعتدال و میانه‌روی فرا خوانده‌ام تا بدانجا که در میان اصحاب تبلیغ و اندیشه و فقه به عنوان  سمبل اعتدال شناخته شده‌ام و آثارم در دعوت دیگران به بیداری اسلامی گواه این مدعاست .

 

وی سپس افزوده است که آقای تسخیری نیک به یاد دارند که من در طول زندگی‌ام منادی وحدت و انسجام امت اسلامی و از مویدان تقریب بوده و مباحث و مقالات مهمی در اجلاس تقریب ارائه کرده‌ام.

 

قرضاوی در ادامه می‌گوید: من اذعان می‌کنم که روزنامه المصری الیوم سخن مرا دقیق و کامل نقل نکرده و در آن دخل و تصرف نموده است. مطالب منقول دقیق و کامل نبوده و با اصل پاسخ‌هایم  انطباق ندارد.

 

قرضاوی سپس از دیدگاه خود در قبال موضع شیعه نسبت به قرآن سخن گفته و می‌افزاید در مقالاتی که در کنفرانس‌های تقریب از جمله در بحرین ارائه کردم و طی رساله‌ای با عنوان مبادی فی الحوار و التقریب بین المذاهب و الفرق الاسلامیه از سوی کتابخانه مصری و هبه و مؤسسه لبنانی الرساله انتشار یافت، نظر کسانی که شیعیان را به تحریف قرآن متهم می‌کنند و آنان را کافر می‌پندارند رد کرده و گفته‌ام تمام شیعه معتقد به قرآن هستند و از همین رو آن را تلاوت و حفظ کرده و در مسائل اعتقادی به آن استناد می‌کنند و نیز گفته‌ام که هرگز نزد شیعیان قرآنی که مغایر قرآن ما باشد دیده نشده است و قرآن‌های چاپ ایران همان قرآن‌هایی است که در مصر و سعودی چاپ می‌شود و افزوده‌ام که شیعیان خود نسبت به این ادعا که بعضی از جزءهای قرآن ناقص است اتفاق نظر نداشته و محققان شیعه نیز این رأی را مردود می‌شمارند و در همین راستا و در بیان عدم تحریف قرآن مجید و مصون بودن آن از هر گونه فزونی و کاستی ، به نقل اقوال شیعیان معتدلی پرداخته‌ام که مورد استناد علمای اهل سنت است. همچون: شیخ صدوق در ساله اعتقادنا فی القرآن؛ تفسیر مجمع البیان؛ سخنان سید مرتضی در صحت قرآن؛ قاضی نورالله شوشتری در کتاب مصائب النواصب؛ ملا صادق در شرح کلینی اینها مطالبی بوده است که در کتاب مبادی الحوار و التقریب خود نوشته ام که بهترین گواه بر موضع من نسبت به نگاه شیعه به قرآن است. بنابراین دامن زدن به این مطب برای حمله به من روا نیست.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :