پشت پرده خروسی که به کاخ سفید خیره شده است

صنعت سرگرمی و سیاست چینی

۲۱ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۰۸۵۹ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
این کارزار را «سیاست چینی» می‌نامند. چینی‌ها فرهنگی غنی و هزاران ساله دارند اما لزومی نمی‌بینند فرهنگ خود را به جایی صادر کنند. آنها برای حفظ فرهنگ خود و مبارزه با فرهنگ غربی و بیگانه یک حربه جالب دارند: فرهنگ خارجی را جذب کن، از آن بهره ببر و از همان فرهنگ بر ضد خودشان استفاده کن.
صنعت سرگرمی و سیاست چینی

روزبه آرش: در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تعطیلات به سر می برد، یک معترض آمریکایی، خروسی بادکنکی با ظاهری شبیه به او را نزدیک کاخ سفید به پرواز درآورد. این خروس که «دان» نام دارد توسط تاران برار، مستندساز ساکن اورنج کانتی کالیفرنیا، در روز چهارشنبه، ۹ آگوست روبه روی کاخ سفید به پرواز درآمد. او درباره انگیزه خود از این کار می گوید که از بادکنک استفاده کرده تا این پیغام را برساند که چگونه رئیس جمهوری آمریکا بی ثبات است. او می گوید: ما اینجا هستیم تا از رئیس جمهوری به عنوان یک رهبر، به خاطر ضعیف و ناکارا بودن انتقاد کنیم. حالا دان با چشم های خشمگین و مدل موی ترامپ که در پارک الیپس به دروازه های کاخ سفید خیره شده و بازدیدکنندگان با او سلفی می گیرند، این سؤال را به وجود می آورد: آیا ماجرا به یک اعتراض بامزه و ساده ختم می شود؟ دسامبر سال گذشته زمانی که دونالد ترامپ نامزد انتخابات و رئیس جمهوری فعلی در رقابت های انتخاباتی تجارت چینی ها را می کوبید، یک مرکز خرید در چین خروس غول پیکری با طرحی شبیه به ترامپ را افتتاح کرد. این خروس چینی دان نام گرفت و برای تبریک گفتن سال جدید چینی ظاهر شده بود اما آیا این حجم از شباهت به ترامپ اتفاقی بود؟ دان که 23 فوت بلندی داشت از شهر تااویان در شمال چین، در شکل ها و جنس های مختلف وارد سایت آمازون شد و آرام آرام جهان را در نوردید. شیرینی، مجسمه، کیف، ماگ، لیوان، قاب گوشی و هزاران خرت و پرت دیگر با طرح دان درآمد و دنیای اینترنت را زیرورو کرد. انبار کشتی های چینی به مقصد شهرهای مختلف جهان با کالاهای مختلفی با طرح دان، پر شدند تا بخشی نامرئی از تنشی باشند که بین ترامپ و چینی ها شکل گرفته و همچنان ادامه دارد. این کارزار را «سیاست چینی» می نامند. چینی ها فرهنگی غنی و هزاران ساله دارند اما لزومی نمی بینند فرهنگ خود را به جایی صادر کنند. آنها برای حفظ فرهنگ خود و مبارزه با فرهنگ غربی و بیگانه یک حربه جالب دارند: فرهنگ خارجی را جذب کن، از آن بهره ببر و از همان فرهنگ بر ضد خودشان استفاده کن. اسلحه نامرئی چینی، توان بالای تولید کالا و اقتصاد پویایی است که خرت و پرت های چینی را در همه جهان پر کرده است. آیا این نگاه ناشی از پارانویا یا توهم است؟ شواهد سرمایه گذاری عظیم چینی ها در بازار و صنعت سرگرمی نشان می دهد که این گونه نیست: 
فوتبال به سبک چشم بادامی
سال هاست که چینی ها روی فوتبال سرمایه گذاری می کنند. از ساختن استادیوم های مدرن، تجهیزات ورزشی و مدارس فوتبال گرفته تا استفاده از مربیان طراز اول اما نتیجه همواره صفر بود. آنها رنگ موفقیت در آسیا و صعود به جام جهانی فوتبال را ندیدند. معضل اصلی فوتبال چین نبود استعداد است. چینی ها برای حل این معضل یک راه حل پیدا کردند: حالا که استعداد نداری، استعداد را بخر. توان بالای مالی باشگاه های چینی باعث شده تا برخی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان که به مرز 30سالگی می رسند به جای نیمکت نشینی در تیم های برتر اروپایی و کاهش دستمزدهای خود، با پول هایی کلان و حقوق هفتگی بالا راهی سوپر لیگ چین شوند. فیلیپ اسکولاری، گوستاو پویت، ویلاس بوآس، خوزه گونزالس، مانوئل پیگرینی، ماگات و کاناوارو در بین مربیان و البته بازیکنانی مانند پائولینیو، تاردلی، پله، کارلوس توز، هالک، اسکار، ریکاردو کاروالیو، الکساندر پاتو و… در بین بازیکنان امروز در فوتبال چین حضور دارند تا به واسطه حضور این ستاره های دنیای مربیگری و مستطیل سبز، فوتبال چین از لحاظ فنی در قاره کهن و حتی از لحاظ خبری در دنیای فوتبال سری در بین سرها دربیاورد؛ درست مانند اقتصادش در جهان. 
هالیوود چینی
ونگ جیانلین، ثروتمندترین مرد چین این روزها در گروه اقتصادی خود با نام «واندا» برنامه های بلندپروازانه ای درباره سینما دارد و ورود او به این عرصه اتفاقات مهمی را در سینمای جهان رقم می زند. این مجموعه که در شهر کینگدائو واقع در شرق چین ساخته می شود، ۳۰ لوکیشن بزرگ، یک شهرک سینمایی (نیویورک) و بزرگ ترین مخزن آب روباز چین را شامل خواهد شد. این مجموعه استودیوی فناوری های پیشرفته هالیوودی و هزینه های ارزان تر چینی را یکجا خواهد داشت. درعین حال جزئی از صنعت فیلمسازی چین تلقی خواهد شد و در نتیجه سهمیه محدود فیلم های خارجی شامل حال آن نخواهد شد. مجموعه اقتصادی واندا با خرید شرکت فیلمسازی لجندری به سوی یک شرکت چندرسانه ای جهانی و تبدیل شدن به یکی از بازیگران بزرگ صنعت فیلمسازی حرکت می کند. 
پول های صنعتی چین
وندا، غول سرمایه گذاری چینی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه «اروپا سیتی» در خارج از پاریس سرمایه گذاری می کند. این مجموعه قرار است در سال ۲۰۲۴ به بهره برداری برسد. بخشی از این سرمایه گذاری شامل ساخت یک پارک بزرگ عجایب هم می شود که تا سال ۲۰۱۹ تکمیل می شود. براساس یک پژوهش تازه صنعت سرگرمی در پرجمعیت ترین کشور جهان سالانه ارزشی برابر با 62 میلیارد دلار دارد. این پژوهش در راستای همکاری چین و آمریکا برای تولیدات مشترک و براساس اطلاعات منابع دولتی چین در سال 2016 از سوی گروه مشاوره اقتصادی آکسفورد صورت گرفته است. این تحلیل نشان می دهد صنایع فیلم و تلویزیون به صورت مستقیم 23 میلیارد دلار تولید کرده و درآمد مستقیم مالیاتی حاصل از این بخش 6,15 میلیارد دلار بوده که با درنظرگرفتن مالیات از منابع غیرمستقیم به 16,4 میلیارد دلار افزایش می یابد. به همین صورت میزان اشتغال در بخش سینما و تلویزیون یک میلیون نفر و در کل صنایع وابسته به آن 4,12 میلیون نفر بوده است. 

کلید واژه ها: خروس چینی سیاست چینی ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ هالیوود صنعت سرگرمی


( ۱ )

نظر شما :