حمايت اوباما از کرسى دائم هند در شوراى امنيت

۱۸ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۰ کد : ۹۲۹۰ آسیا و آفریقا
بحث تغيير ساختار شوراى امنيت، با سفر اوباما به هند و سخنان او در پارلمان اين کشور در دهلى نو وارد فضاى جديدى شده است. باراک اوباما براى اولين بار در تاريخ سياست خارجى ايالات متحده،‌ به صراحت از عضويت دائم هند در شوراى امنيت سازمان ملل حمايت کرد.
حمايت اوباما از کرسى دائم هند در شوراى امنيت

ديپلماسى ايرانى: بحث تغيير ساختار شوراى امنيت، با سفر اوباما به هند و سخنان او در پارلمان اين کشور در دهلى نو وارد فضاى جديدى شده است. باراک اوباما براى اولين بار در تاريخ سياست خارجى ايالات متحده،‌ به صراحت از عضويت دائم هند در شوراى امنيت سازمان ملل حمايت کرد.

باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا در حمايت از عضويت دائم هند در شوراى امنيت گفت: من به دنبال اصلاحات در سازمان ملل و گنجاندن هند به عنوان دارنده کرسی دائم در شورای امنیت این سازمان هستم و معتقدم که این عضویت، شورای امنیت را کاراتر و مؤثرتر خواهد کرد.

هند که هم اکنون نيز به عنوان عضو غير دائم در شوراى امنيت حضور دارد، يکى از گزينه‌هاى مطرح شده در طرح کوفى عنان براى اصلاح ساختار شوراى امنيت است. در کنار هند، برزيل، ژاپن و آلمان نيز نامزدهاى احراز کرسى دائم شوراى امنيت بدون داشتن حق وتو هستند.

ايالات متحده تا قبل از اين تنها از عضويت دائم آلمان در شوراى امنيت حمايت کرده بود، اما حمايت اوباما از عضويت دائم هند در شوراى امنيت اعتراض کشورهاى همسايه هند يعنى پاکستان و چين را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر اين، حمايت امريکا از عضويت دائم هند در شوراى امنيت حساسيت ديگر کشورهاى خواهان اين کرسى مانند ژاپن و برزيل را بر مى‌انگيزد.

پاکستان به عنوان رقيب منطقه‌اى هند، اولين کشورى است که به اين اظهارات اوباما واکنش نشان داده است. عبدالبسيط، سخنگوى وزير امور خارجه پاکستان در واکنش به حمايت امريکا از عضويت دائم هند در شوراى امنيت گفته است: ما اميدواريم آمريکا به عنوان کشورى که جايگاه ويژه‌اى در سازمان ملل دارد به نظم اخلاقى جمعى پايبند باشد و مصلحت‌هاى موقتى و يا شرايط قدرت‌هاى سياسى را براى چنين مواردى مورد توجه قرار ندهد،‌ او اضافه کرده است که حمايت آمريکا از درخواست هند براى کسب کرسى دايم در شوراى امنيت سازمان ملل متحد، به پيچيدگى روند اصلاحات اين شورا مى‌افزايد.

هند علاوه بر پتانسيل بالاى رشد اقتصادى، از معدود کشورهايى است که بمب اتمى ‌در اختيار دارد و سعى کرده است که خود را به عنوان بزرگترين دموکراسى جهان مطرح کند. اين ويژگى‌ها علاوه بر منافع اقتصادى بى‌شمار ارتباط با هند براى ايالات متحده،‌ خصوصا در شرايط اقتصادى کنونى امريکا، اين امکان را به اوباما مى‌دهد تا با محکم کردن پايگاه خود در اين کشور، از گسترش نفوذ چين و پاکستان در اين منطقه جلوگيرى کند. اما همان‌گونه که اشاره شد، حمايت اياالات متحده مى‌تواند منجر به برانگيخته شدن حساسيت ديگر کشورهاى مدعى کرسى دائم شوراى امنيت شود.


نظر شما :