هم‌زمانى عيد فطر با ۱۱ سپتامبر و نگرانى مسلمانان از تندروهاى مسيحى

۳۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۱ کد : ۸۳۸۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اگر مسلمانان امریکا هر سال عید فطر را با خوشحالی جشن می‌گرفتند و ...
هم‌زمانى عيد فطر با ۱۱ سپتامبر و نگرانى مسلمانان از تندروهاى مسيحى

دیپلماسی ایرانی: اگر مسلمانان امریکا هر سال عید فطر را با خوشحالی جشن می‌گرفتند و رفته رفته می‌رفت که این مراسم جزئی از فرهنگ امریکاییان شود، امسال این جشن رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. امسال برای نخستین بار عید فطر با سالگرد 11 سپتامبر هم‌زمان شده و این مسئله نگرانی‌های بسیاری را برای مسلمانان ایالات متحده ایجاد کرده است.

به خصوص این که جنجال بر سر ساخت مسجدی در مجاورت بقایای برج‌های دوقلوی تجارت جهانی نیز جنجال تازه‌ای به پا کرده است. روز جمعه 13 اوت و در دومین روز از ماه مبارک رمضا باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده در مراسم افطار هر ساله کاخ سفید به رغم مخالفت‌های سنگین مخالفان ساخت این مسجد با ساخت آن موافقت کرد. قبل از آن فرماندار یهودی الاصل ایالت نیویورک نیز با ساخت این مسجد موافقت کرده بود.

در همین رابطه روزنامه امریکایی یو‌اس‌ای تودی، در گزارشی که در 14 آگوست منتشر کرد، نوشت: مسلمانان امریکایی امسال از این که مراسم عید فطر با سالگرد 11 سپتامبر هم‌زمان شده، بسیار نگرانند. نگرانی‌های آنها به این دلیل است که تندروهای مسیحی و امریکایی از هم‌زمانی این دو روز سوء استفاده کرده و به مساجد و مراکز دینی آنها حمله کنند و به آزار مسلمانان بپردازند. به خصوص این که کلیسایی در فلوریدا دستور به سوزاندن قرآن کریم در روز 11 سپتامبر داده است.

این روزها فضای تبلیغات به نفع دین مسیحیت افزایش چشم‌گیری یافته است. به خصوص پس از اعلام افتضاحات کلیسا بر سر مسائل جنسی که اعتماد بسیاری از مسیحیان را به کلیسا سلب کرد.

مسلمانان امریکا به این موضوع اهمیت بسیاری داده‌اند و به همین دلیل از پلیس امریکا خواسته‌اند که تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کرده تا در این روزها زد و خوردی به وجود نیاید و به کسی آسیبی وارد نشود.

نگرانی‌ها زمانی افزایش یافت که کوین اورتز، سخنگوی سازمان حمل و نقل شهر نیویورک از به حرکت در آمدن 26 کاروان تبلیغاتی در سراسر نیویورک برای ابراز مخالفت با ساخت این مسجد خبر داد. این حرکت مسلمانان را به یاد حمله به مرکز فرهنگی اسلامی گراند زیرو که در نزدیکی برج‌های دوقلوی واقع شده و در حوادث 11 سپتامبر مورد تعرض گروه‌های افراطی امریکایی قرار گرفت، انداخته است.

دیوید پترسون، فرماندار نیویورک در 11 اوت اعلام کرد، ایالات متحده به هر گروه مسئول در ساخت این مسجد همه گونه کمکی خواهد کرد.

پترسون از اهمیت مخالفت‌ها در این زمینه کاست و گفت: «ما می‌دانیم که حجم مخالفت‌ها با ساخت این مسجد بسیار بالا است ولی ما تابع قانون اساسی هستیم. قانون اساسی ایالات متحده بر آزادی ادیان تاکید کرده و بر حمایت از ساخت هر گونه پروژه‌ای که مرتبط با ادیان مختلف باشد، حمایت کرده است.»

فرماندار نیویورک همچنین گفت: «ممکن است فرمانداری نیویورک زمین دیگری را در مکانی مناسب‌تر در اختیار مسلمانان برای ساخت این مسجد بگذارد اما فراموش نکنیم که مسلمانان نیز در میان قربانیان 11 سپتامبر بودند.»

با تمام این احوال حجم تهدیدها بر سر ساخت این مسجد و به تبع آن مسلمانان روز به روز افزایش می‌یابد. برخی مسلمانان می‌گویند که یک حمله برنامه‌ریزی شده علیه اسلام و مسلمانان در حال تدارک است که سوزاندن قرآن بخشی از آن است. روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ امریکا در شماره روز 29 ژوئن خود نوشت: شهرهای بزرگ امریکا با حجم بزرگی از تبلیغات علیه مسلمانان روبه‌رو هستند که توسط کاروان‌های وابسته به گروه‌های تندروی امریکایی آغاز شده است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد، به تازگی گروهی که بر خود نام "اسلامی شدن امریکا را متوقف کنید" نهاده فعال شده و به تبلیغ مسیحیت و توهین به مسلمانان و اسلام مبادرت ورزیده است. در همین رابطه کلیسایی موسوم به کلیسای داو، در ایالات متحده دستور به سوزاندن قرآن کریم در سال‌روز 11 سپتامبر داده و برای این کار تبلیغات گسترده‌ای را در فضاهای مجازی از جمله فیس بوک به راه انداخته است. کشیش تری جونز، مدیر کلیسای داو نیز کارناوال‌های مختلفی را در شهرهای مختلف امریکا به راه انداخته و سخنرانی‌های تند و افراطی‌ای را علیه مسلمانان و اسلام آغاز کرده است. 

برخی ناظران تحولات امریکا ابراز عقیده می‌کنند که این حجم از مخالفت و اسلام‌ستیزی به دلیل فضاحت‌های کلیسا به خصوص بر سر مسائل جنسی افشا شده در کلیساها به راه افتاده است. پس از این افشاگری بسیاری از مسیحیان اعتماد و اعتقاد خود به کلیسا را از دست دادند. به اعتقاد آنها کلیسا تلاش دارد با بزرگ‌نمایی اسلام‌ستیزی کمی از حس بدبینی‌ها به خود را به بکاهد.  ‌

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :