اوباما؛ مذاکره، تحریم، تهدید

۲۳ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۵:۰۸ کد : ۸۲۹۴ اخبار اصلی
درحالی که مایک مولن از آماده شدن طرح حمله به ایران سخن می‌گوید و ایالات ...
اوباما؛ مذاکره، تحریم، تهدید

دیپلماسی ایرانی: اقدامات متفاوت و گاه متناقض ماه‌های اخیر ایالات متحده در مورد ایران، این سوال را مطرح می‌کند که آیا اوباما دارای استراتژی و برنامه مشخصی درباره ایران هست؟ در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا در چند ماه گذشته بیشترین تلاش را برای اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران انجام داده و از سوی دیگرمقامات آمریکا از هر امکانی برای تهدید ایران به توسل به نیروی نظامی ‌استفاده می‌کنند، در همین حال اوباما از تمایلش به گفتگو با ایران سخن می‌گوید. برخی این رفتار را نشان دهنده سیاست چماق و هویج دانسته‌اند و برخی آن را نشان سردرگمی‌ ایالات متحده در قبال ایران.

اوباما در آخرین سخنان خود که با حضور تعداد معدودی از خبرنگاران در کاخ سفید برگزار شد ضمن استقبال از تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد که همچنان برای گفت و گو با تهران درباره برنامه هسته‌ای تمایل دارد. او تصریح کرد: «مایلم درباره موضوعی که منافع مشترکی با ایران در آن زمینه داریم یعنی مبارزه با طالبان با ایران مذاکره کنیم.» او اضافه کرد: «ما می‌خواهیم که ایران هم جزئی از طرف‌های منطقه‌ای این مذاکرات باشد. ایران می‌تواند یکی از طرف‌های گفت‌وگوهای صلح با طالبان باشد و می‌تواند نقش سازنده‌ای در این روند ایفا کند. »

این در حالی است که جواب آمریکایی‌ها به درخواست هفته گذشته محمود احمدی نژاد برای مذاکره منفی بود. احمدی نژاد خطاب به اوباما گفته که حاضر است در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل در شهریور ماه در جلوى رسانه‌ها مانند مرد با او گفت ‌و گو کند. با این حال مقامات آمریکایی این سخنان را جدی ندانسته و آن را تحت فشار تحریم‌ها ارزیابی کرده بودند.

رئیس جمهور آمریکا نیز به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و با بیان این که تاثیرات فشاربین‌المللی علیه ایران آرام آرام آشکار می‌شود گفت: «تحریم‌ها هنوز موفق به واداشتن ایران به تغییر سیاست نشده است.» او هشدار داد که تغییر «محاسبات تهران بسیار مشکل» است.

بنابر گزارش واشنگتن پست، اوباما گفت: این مسئله بسیار مهم است که راه‌هایی مشخص در مقابل حکومت ایران قرار دهیم تا صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه‌های هسته‌ای خود را به ما اثبات کنند. وی افزود که اگر ایران اثبات کند که هدفش از برنامه‌های اتمی ‌دستیابی به بمب اتم نیست، واشنگتن مشکلی با تداوم برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور ندارد. او گفت: «آنها باید بدانند که به چه چیزی می‌توانند بله بگویند.»

این سخنان در حالی از سوی اوباما طرح می‌شود که اخیرا مايک مولن رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در سخنانی از آماده بودن طرح حمله به ايران خبر داده بود. از سوی دیگر وزارت خارجه ایالات متحده نیز چند روز پیش ایران را به تسلیح گروه طالبان در افغانستان متهم کرده بود. این وضعیت بیش از هر چیز نشان دهنده سیاست چماق و هویج است. به نظر می‌رسد ایالات متحده تلاش دارد با اعمال تحریم‌ها و استفاده از زبان تهدید به اقدامات نظامی ‌ایران را به حضور در پای میز مذاکره قانع کند. هر چند این نگاه می‌تواند درست باشد ولی نگاه بدبینانه‌ای نیز وجود دارد که این اظهارات و رفتار متناقض را ناشی از سردرگمی‌ ایالات متحده در سیاست خود نسبت به ایران ارزیابی می‌کند.

این تناقض چیزی است که مورد اشاره منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نیز قرار می‌گیرد. او در واکنش به این سخنان اوباما گفت: آنها در درازمدت نمى‌توانند در ميانه تناقضات حرکت کنند و من فکر مى‌کنم اگر آمريکا مى‌خواهد واقع بينانه برخورد کند نبايد لقمه را دور سر خود بچرخاند.

متکی گفت: اگر آمريکايى‌ها اعلام کرده‌اند که خواهان گفت و گو در مسئله افغانستان هستند موضع ما صريح و روشن است و اگر راست مى‌گويند مانعى براى اين ابتکار ايجاد نکنند البته ما هم اين صحبت‌ها را رصد مى‌کنيم اما از حرف تا عمل فاصله‌اى است که هيچ کس غير از خود آنها نمى‌تواند اين فاصله‌ها را بردارد.


نظر شما :