ايران تنها با تحريم متنبه مى‌شود!

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۹ کد : ۷۵۸۱ پرونده هسته ای
هيلارى کلينتون در اين ديدار همچنان موضع خصمانه خود عليه تهران را حفظ کرده و گفت: ايران تا زمانى که با تحريم‌هاى جدى روبه‌رو نشده و تنبيه نشود به درخواست جامعه بين‌الملل براى متوقف کردن برنامه هسته‌اى خود تن نخواهد داد .
ايران تنها با تحريم متنبه مى‌شود!

ويليام هيگ وزير امور خارجه تازه‌نفس بريتانيا مهمان خانم هيلارى کلينتون همتاى امريکايى خود است. ايران همچنان اصلى‌ترين محور گفتگو ميان دو طرف است. هيگ هنوز يک هفته نشده که جامه وزير امور خارجه را بر تن کرده است و با اين وجود به واشنگتن مى‌رود تا در خصوص مسائل مهم بين‌الملل بخصوص ايران با همتاى امريکايى خود گفتگويى داشته باشد.

به گزارش آسوشييتدپرس، هيلارى کلينتون در اين ديدار همچنان موضع خصمانه خود عليه تهران را حفظ کرده و گفت: ايران تا زمانى که با تحريم‌هاى جدى روبه‌رو نشده و تنبيه نشود به درخواست جامعه بين‌الملل براى متوقف کردن برنامه هسته‌اى خود تن نخواهد داد .

هيلارى کلينتون در مصاحبه مطبوعاتى پس از ديدار با همتاى تازه‌نفس خود باز ادعا کرد که پيشرفت‌هايى در گفتگوها ميان اعضاى گروه پنج به اضافه يک براى تصويب قطعنامه عليه ايران صورت گرفته است. اين چندمين بار است که مقام هاى امريکايى ادعاى پيشرفت در مذاکرات را مطرح مى کنند اما عملا از تشديد تحريم‌ها خبرى نيست.

هيلارى در ادامه سخنانش افزود: اصرارهاى ايران براى ادامه برنامه هسته اى اصلى‌ترين دليل براى اعمال چهارمين دور از تحريم‌ها است. اين ايرانى‌ها هستند که با حرکات خود بستر لازم براى اعمال اين تحريم‌ها را فراهم کردند .

کلينتون که بسيارى او را نزديک به اسرائيل مى‌دانند، در ادامه افزود: هر قدمى که ايران بر مى‌دارد نشان مى‌دهد که اين کشور در مسيرى که جامعه جهانى انتظار دارد، قرار نمى‌گيرد. ايرانى‌ها به روند دستيابى به تسليحات هسته‌اى ادامه مى‌دهند .

هيلارى در ادامه تاکيد کرد که واشنگتن به اين نتيجه رسيده است که تنها راه براى به زانو در اوردن ايران اعمال تحريم آن هم از جريان شوراى امنيت است .

همزمان با اين اظهار نظرها در واشنگتن، تهران خود را براى ميزبانى رئيس‌جمهورى برزيل داسيلوا مهيا مى‌کند. رهبران برزيل سرسختانه مخالفا هرگونه اعمال تحريم عليه ايران هستند. هيلارى پيش‌بينى کرد که تهران با پيشنهاد ميانجى‌گرى برزيلى‌ها هم موافقت نکند. برزيل و ترکيه دو کشورى هستند که به دنبال بازگرداندن ايران به پاى ميز مذاکره بدون توسل به تحريم و تهديد هستند. رئيس جمهورى ترکيه هم هفته آينده به ايران سفر خواهد کرد .

کلينتون در بخش هايى از سخنان خود تصريح کرد که دميترى مدودف رئيس‌جمهورى روسيه که تا پيش از اين مخالف تشديد تحريم هاى ايران بوده است، به داسيلوا هشدار داده است که تنها يک سوم شانس موفقيت در  ايران را دارد. داسيلوا و مدودف روز گذشته در مسکو با هم ديدار کردند. مدودف از سفر داسيلوا به ايران به عنوان اخرين فرصت براى بازگشت ايران به اغوش  بين المللى و فرار از تحريم ياد کرد .

کلينتون در خصوص اظهارات مدودف گفت: اين سخنان نشان‌دهنده پستى و بلندى‌هاى تپه‌اى است که برزيل بايد از آن بالا برود .

ديدار ميان کلينتون و هيگ زمانى انجام شد که در وين زمزمه‌هايى مبنى بر دستيابى ايران به تجهيزاتى که توانايى توليد اورانيوم غنى سازى شده بيشتر را دارد، به گوش مى‌رسد. به نظر مى‌رسد که ايالات متحده به دنبال استفاده از اين زمزمه‌ها براى تحت فشار قرار دادن روسيه و چين هستند .


نظر شما :