وزير امور خارجه جديد بريتانيا هم به ايران پريد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۸ کد : ۷۵۶۵ اروپا
در حالى که هنوز تمامى پست‌هاى کابينه به درستى تقسيم نشده‌اند و دولت براى حجمه‌اى از بحران‌هاى داخلى هم راهى ندارد، وزير امور خارجه تازه‌نفس دولت محافظه‌کار جديد، ايران را مورد نکوهش و انتقاد قرار مى‌دهد.
وزير امور خارجه جديد بريتانيا هم به ايران پريد
دولت ائتلافى بريتانيا هنوز چند روزى از تولدش نگذشته است که موضع ديپلماتيک خود در برابر ايران را عيان مى‌کند. در حالى که هنوز تمامى پست‌هاى  کابينه به درستى تقسيم نشده‌اند و دولت براى حجمه‌اى از بحران‌هاى داخلى هم راهى ندارد، وزير امور خارجه تازه‌نفس دولت محافظه‌کار جديد، ايران را مورد نکوهش و انتقاد قرار مى‌دهد. ويليام هاگ وزير امور خارجه دولت جديد است که هنوز از گرد راه نرسيده بازار انتقاد از ايران را رونق مى‌بخشد.

محافظه‌کاران درست در روزهايى به مدد ائتلاف با ليبرال دموکرات‌ها پس از سيزده سال به قدرت بازگشته‌اند که ايران و پرونده هسته‌اى اين کشور در راس همه امور قرار گرفته است. دولت سابق به رهبرى گوردون براون موافقت خود را با تشديد تحريم‌ها عليه ايران اعلام کرده بود. امروز وزير امور خارجه جديد براى نخستين بار در قامت پست تازه از راه رسيده به خارج از مرزهاى وطنش سفر مى‌کند و البته مقصد هم ايالات متحده است. همان کشورى که کامرون اعتقاد دارد بايد فاصله با آن را در حين دوستى حفظ کرد.

هاگ که سه روز پيش حکم خود را براى وزارت امور خارجه دريافت کرد در مصاحبه مطبوعاتى پيش از راهى شدن به واشنگتن گفت: مبارزه با برنامه هسته‌اى ايران از اولويت‌هاى دولت کامرون است رفتارهاى ايران در چند سال گذشته براى جامعه جهانى غيرقابل تحمل بوده است. ما در قالب يکى از اعضاى ثابت شوراى امينت به تلاش‌ها براى تصويب قطعنامه‌اى عليه ايران تلاش خواهيم کرد.

هاگ در واشنگتن با همتاى امريکايى خود هيلارى کلينتون ديدار خواهد کرد  انگليس در حالى مشغول جابه‌جايى دولت‌ها است که در شوراى امنيت براى اعمال چهارمين دور از تحريم‌ها عليه ايران غوغايى برپا است ايالات متحده ادعا مى‌کند که نه تنها روسيه بلکه چين نيز در مسير موافقت با تشديد تحريم‌ها قرار گرفته است. واشنگتن همصدا با متحدان اروپايى‌اش نگران تلاش ايران براى دستيابى به تسليحات هسته اى است. ادعايى که ايران همواره آن را تکذيب کرده است.

وزير امور خارجه تازه بريتانيا در اين مصاحبه مطبوعاتى، از افغانستان به عنوان ديگر اولويت دولت براون نام برد. در دولت پيشين گوردون براون از بيم افکار عمومى که تونى بلر را متهم به نوکرى ايالات متحده مى‌کردند، تلاش خود را به کار گرفته بود تا کمترين حد از برخوردها را با واشنگتن داشته باشد. نخستين سفر هاگ به ايالات متحده آن هم تنها سه روز پس از رسيدن به اين منصب شائبه نزديکى مجدد دو کشور با وجود شعار دادن‌هاى کامرون را به ذهن متبادر کرده است.

باراک اوباما از نخستين رهبرانى بود که در تماس تلفنى با ديويد کامورن انتخاب او را ستوده و او را رهبرى باهوش و کارآمد خواند. هاگ در حالى از تشديد تحريم‌ها عيله ياران سخنئ مى‌گويد که نيک گلگ که رهبرى ليبرال دموکرات‌ها را عهده دار است و با کامرون ائتلاف حاکم را تشکيل داده تا‌کنون بارها نسبت به حمله نظامى به ايران هشدار داده و مخالفت خود را با آن اغاز کرده است. سخنگو وزارت امور خارجه ايالات متحده همزمان با سفر هاگ به کشورش با اشاره به اختلاف ميان محافظه‌کاران و ليبرال دموکرات‌ها بر سر پرونده هسته‌اى ايران گفت: در رقابت‌هاى انتخاباتى سخنان زيادى به زبان مى‌ايد. اکنون اما دو طرف بايد بر سر يک ميز بنشينند و در خصوص آينده خود تصميم گيرى کنند.


نظر شما :