8 رئیس جمهور در ایران

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۹ کد : ۷۵۴۲ سرخط اخبار
8 رئیس جمهور در ایران

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: طرح دستگيرى جاسوسان ايرانى در خاک کويت جنگ نرم و فضاسازى کشورهاى غربى و اسرائيل است که از فعاليت‌هاى خصمانه‌شان عليه جمهورى اسلامى ايران نتيجه نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمانپرست در نشست هفتگى خود با خبرنگاران در رابطه با اظهارات اخير معاون نخست‌وزير اسرائيل مبنى بر اينکه اين کشور به لحاظ فناورى توان حمله به ايران را دارد گفت: مقامات رژيم صهيونيستى براى آرامش بخشيدن به وضعيت نابهنجار خود اين موضوع را مطرح کردند.

وى افزود: پس از اجلاس بازنگرى ان‌پى‌تى تمام توجهات بر موضوع خلع سلاح اسرائيل متمرکز شد و اين کشور در يک حوزه تدافعى و براى تغيير فضا اقدام به طرح موضوعاتى اينچنينى مى‌کند.

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: اسرائيل حتى توانايى تعرض به گروه‌هاى کوچک را نيز ندارد و به گمان ما حرف‌هاى بزرگ‌تر نيز نبايد از سوى اين کشور مطرح شود.

وى همچنين در رابطه با انفجار خونين روز گذشته عراق و امکان ارتباط اين موضوع با تشکيل دولت آتى اين کشور نيز گفت: به گمان ما هرچه به سمت تشکيل دولت مردمى عراق و توافق گروه‌هاى سياسى اين کشور نزديک‌تر مى‌شويم اقدامات خشونت‌آميز با شدت بيشترى دنبال مى‌شود.

مهمانپرست تاکيد کرد: ما معتقديم ميان انفجارهاى اخير عراق و نارضايتى از تشکيل دولت مردمى اين کشور ارتباطاتى وجود دارد.

وى همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران همچنان بر لزوم مبادله سوخت رآکتور تحقيقاتى تهران در خاک اين کشور تاکيد مى‌کند نيز گفت: به دليل آنکه ما به تضمين عينى نسبت به حسن نيت طرف مقابل نرسيده‌ايم همچنان بر مبادله سوخت در خاک ايران تاکيد مى‌کنيم مگر آنکه شکل جديدى از موضوع مبادله سوخت مطرح شود تا ما به تضمين عينى دست پيدا کنيم.

دستيار ارشد وزير امور خارجه همچنين در رابطه با اطلاع مسوولين دستگاه سياست خارجى کشور نسبت به حکم 13 ساله مازيار بهارى که در حوادث پس انتخابات ايران دستگير شده بود نيز گفت: ممکن است برخى از افراد به دليل فعاليت‌هايشان دچار محکوميت‌هايى شده باشند که روند قضايى و حقوقى در رابطه با آنها در حال انجام است وپاسخگويى نسبت به اين موضوع در حوزه مسووليت ما نيست.

وى همچنين با اشاره به برگزاری اجلاس گروه 15 در روزهاى 25،26 و 27 ارديبهشت ماه در تهران گفت: اجلاس گروه 15 از روز شنبه در سطح وزرای خارجه و در روز دوشنبه در سطح سران برگزار خواهد شد و حضور 8 رئیس جمهور در اجلاس قطعی شده است.

مهمانپرست افزود: مرسوم است اگر در این نوع نشست ها 5 یا 6 نفر از سران شرکت کنند سطح نشست بسیار خوب ارزیابی می شود اما با اطلاعاتی که تایید شده در مجموع با مهمانان ویژه حداقل 8 رئیس جمهور در اجلاس تهران حضور خواهند داشت.

وى تاکيد کرد: بقیه اعضا نیز در سطح معاون رئیس جمهور، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه در اجلاس تهران شرکت می کنند ؛ همکاری اقتصادی بین اعضای گروه 15، یافتن ظرفیت همکاری در سه محور اعضای گروه 15 یعنی آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا، بررسی مسائل بین المللی و ... از جمله محورهای کنفرانس گروه 15 در تهران است.

دستيار ارشد وزير امورخارجه درباره اظهارات گستاخانه اخیر العطیه دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس درباره تاریخ و تمدن ایران نيز گفت: درباره اظهارات برخی مقامات کشورهای منطقه توصیه کرده ایم که اظهارات نسنجیده و نپخته بیان نکنند چرا که اظهارات نسنجیده هزینه خواهد داشت.
وى در پاسخ به اين پرسش که موضع جمهورى اسلامى ايران در رابطه با اظهارات مسوولين کويتى مبنى بر دستگيرى تعدادى از جاسوسان ايرانى در خاک اين کشور چيست نيز اظهار داشت:

مقامات کويتى هيچگاه بحث دستگيرى جاسوسان ايرانى در خاک اين کشور را تاييد نکرده‌اند و اظهار نظرهايى که مطرح شده است از سوى افراد ديگرى بود که برخى نمايندگان کويتى نيز در اظهاراتى نسنجيده به آن دامن زدند.

مهمانپرست افزود: البته مقامات کويتى نيز نسبت به اظهارات اين نمايندگان مجلس واکنش‌هايى نشان داده‌اند و تاکنون نيز شاهد طرح دستگيرى جاسوسان ايرانى در خاک کويت از سوى مسوولين اين کشور نبوده‌ايم.

وى همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا جمهورى اسلامى ايران قصد شکايت از دستگاه قضايى کشور فرانسه به دليل دستگيرى کاکاوند تبعه ايرانى که با طرح ادعاهاى واهى در اين کشور بازداشت شده بود را ندارد گفت: ما از سيستم قضايى فرانسه به جهت بررسى پرونده کاکاوند قدردانى مى‌کنيم و معتقديم تمامى مشکلات ايجاد شده به جهت تله‌گذارى آمريکايى‌ها براى اتباع ايرانى بود و در صورتى که کاکاوند قصد شکايت از اقدام اين کشور را داشته باشد از او حمايت مى‌کنيم.

سخنگوى وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا با وجود تاکيد ايران بر دريافت سوخت هسته‌اى از سوى کشورهاى ديگر اين کشور همچنان به توليد سوخت 20 درصد در خاک خود ادامه مى‌دهد نيز گفت: ما درخواست خود را براى تامين سوخت رآکتور تهران مطرح کرده‌ايم و چون نگران به نتيجه رسيدن مذاکرات بوديم برنامه توليد را در دستور کار خود قرار داديم که اين روند به خوبى پيش مى‌رود و اميدواريم حتى با به نتيجه نرسيدن مذاکرات بتوانيم مقدار سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتى تهران را تامين کنيم.

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: به دليل آنکه در رابطه با مکان بحث مبادله سوخت به تضمين‌هاى عينى از طرف هيچ کشورى نرسيده‌ايم همچنان بر لزوم تبادل سوخت رآکتور تحقيقاتى تهران در خاک ايران تاکيد مى‌کنيم.

وى همچنين در رابطه با دلايل ديدار کاترينا اشتون رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا با جليلى اظهار داشت: اين درخواست از طرف رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپايى مطرح شده است و موضوعات اين نشست نيز براساس خواست آنها مطرح خواهد شد.

وى افزود: اگر قرار بر طرح موضوعاتى در رابطه با برنامه‌هاى هسته‌اى ايران باشد بايد گفت ما اين موضوع را مربوط به مذاکرات ايران و آژانس مى‌دانيم و معتقديم پرونده هسته‌اى ايران بايد روال عادى خود را طى کند.

سخنگوى وزارت امور خارجه تصريح کرد: ما خواهان برخوردارى از حقوقمان براساس ان‌پى‌تى هستيم و در صورتى که کاترينا اشتون بخواهد براى طرح مسائل بين‌المللى از ديدگاه مسوولين ايرانى آگاه شود آماده گفت‌وگوهايى در اين زمينه هستيم.

وى تاکيد کرد: به گمان ما بحث مبادله سوخت فرمول خاص خود را دارد و در حال پيگيرى آن هستيم.

مهمانپرست همچنين در رابطه با اصرار برخى از کشورهاى عربى براى به کارگيرى واژه جعلى خليج عربى براى خليج فارس اظهار داشت: اقدام برخى از کشورها که اخيرا به شکل مختلف درصدد تغيير نام خليج فارس هستند را امرى شکست خورده قلمداد مى‌کنيم و معتقديم کشورهايى چون آمريکا، اسرائيل که نتوانستند به اهدافشان دست پيدا کنند و از اقدار ايران دل خوشى ندارند با طرح موضوعاتى چون خليج عربى درصدد تغيير فضا هستند.

وى تاکيد کرد: حرف‌هاى نسنجيده و غيرحقوقى تا حدى قابل توجيه است و اگر از خط خارج شود بايد منتظر عکس‌العمل شديدى از سوى ما باشند.

دستيار ارشد وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش که با توجه به نزديک شدن به زمان پيروزى شوروى در جنگ جهانى دوم موضوع درخواست غرامت جنگى ايران در چه مرحله‌اى به سر مى‌برد اظهار داشت: اين موضوع يک بحث حقوقى است که مراحل خود را طى مى‌کند.

وى همچنين در رابطه با وضعيت کلودى ريس تبعه فرانسوى بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات ايران نيز اظهار داشت: پرونده اين فرد روند حقوقى خود را طى مى‌کند و به طور حتم دادگاه در زمان مقتضى نتايج تحقيقات خود را صادر خواهد کرد.

مهمانپرست در پاسخ به اين پرسش که ترکيه و برزيل چه فرمولى را براى موضوع تبادل سوخت رآکتور تحقيقاتى تهران مطرح کردند گفت: در رابطه با تبادل سوخت فرمول‌هاى مختلفى مطرح شده است به ويژه در مذاکرات ترکيه و برزيل با مسوولين کشورمان و احساس مى‌کنيم که اين فرمول قابليت عملياتى شدن دارد.

وى تاکيد کرد: بحث‌هاى ما در يکى دو مورد ادامه دارد و همزمان با حضور رئيس‌جمهور برزيل و نخست‌وزير ترکيه مذاکرات خود را ادامه خواهيم داد.

دستيار ارشد وزير امور خارجه در رابطه با تفاوت‌ها و شباهت‌هاى پيشنهاد گروه وين و کشورهاى ترکيه و برزيل خاطرنشان کرد: سه موضوع در رابطه با بحث تبادل سوخت مطرح است، موضوع اول مربوط به ميزان سوخت 20 درصد است سپس بحث زمان تحويل سوخت به صورت همزمان و يا با اندکى وقفه است و ديگرى مکان مبادله سوخت است که در تمامى اين موارد طرح گروه وين با فرمول ترکيه و برزيل تفاوت‌هايى داشت.

وى افزود: البته در رابطه با طرحى که کشورهاى برزيل و ترکيه مطرح کردند اختلاف نظرهايى وجود دارد اما زمينه‌هاى تفاهمى نيز مطرح است که مى‌توان در رابطه با آنها به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

مهمانپرست تاکيد کرد: اميدواريم آمريکا، روسيه و فرانسه نيز آمادگى جدى براى بحث مبادله سوخت داشته باشند و در صورت اعلام آمادگى اين کشورها گمان مى‌کنيم به نتايج مثبتى دست پيدا کنيم.

  سفير جدید ايران در خارطوم معرفی شد

   سفير جدید ايران در خارطوم معرفی شد
جواد ترک‌آبادى به عنوان سفير جديد جمهورى اسلامى ايران در سودان راهى خارطوم مى‌شود.
به گزارش خبرنگار سياست خارجى خبرگزارى فارس، جواد ترک‌‌آبادى پيش از اين رئيس اداره اول شمال و غرب آفريقا بوده است.
سفير ايران در بحرين و نيجريه و کاردار جمهورى اسلامى ايران در کويت از ديگر سمت‌هاى ترک‌آبادى در طى دوران فعاليتش بوده است.
رضا عامرى پيش از اين عهده‌دار اين سمت بود.


تونایی حمله به ایران را داریم 

اسراییل می گوید که توانمندی حمله به تاسیسات هسته ای ایران را دارد .

به گزارش عصر ایران موشه یعالون معاون نخست وزیر اسراییل با اعلام این مطلب افزود که نیروی هوایی اسراییل قابلیت های خود را برای حمله به ایران ارتقا داده است .

یعالون که این سخنان را در جلسه ای در موسسه تحقیقات استراتژیک هوا و فضای " فیشر "  بیان می کرد ، گفت : " اسراییل قادر است همانگونه که در محدوده سرزمینی خود از نیروی هوایی برای حمله به تروریست ها استفاده می کند از نیروی هوایی خود برای حمله به سوریه و نیز حمله هوایی به کشوری دور دست همچون ایران استفاده کند ".

یعالون که از سال 2002 تا 2005 رییس ستاد کل ارتش اسراییل بوده است ، افزود : " در این شکی وجود ندارد که ارتقای توانمندی های تکنولوژیک نیروی هوایی اسراییل در سال های گذشته توان عملیاتی و سوخت گیری هواپیماهای اسراییلی برای حمله به اهداف در مناطق دور دست را امکان پذیر ساخته و ارتقای توانمندیهای تکنولوژیک در دقت تسلیحات و قدرت اطلاعاتی ارتش اسراییل موثر بوده است ".

یعالون بدون اشاره به افتضاح شکست ارتش اسراییل در دوجنگ لبنان و غزه افزود : " توانمندی نظامی ارتش اسراییل امروز می تواند در جنگ  با تروریست ها در غزه ، در برابر حملات راکتی ( حزب الله ) از جنوب لبنان  ، در جنگ متعارف با ارتش سوریه و نیز حمله به کشوری دور دست همچون ایران مورد استفاده قرار گیرد ".

معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزود که از نظر او در بسیاری موارد  بهترین دفاع ، حمله است و حملات پیشدستانه می تواند به عنوان یک راهکار دفاعی از سوی اسراییل مورد توجه قرار گیرد .

یعالون با ادعای اینکه اسراییل هم اکنون عملا در جنگ با ایران است ، افزود : " وقتی به وضعیت موجود منطقه  نگاهی کنید بی گمان اعتراف خواهید کرد که ما هم اکنون با ایران درگیر یک جنگ هستیم و این کشور عملا حامی و برانگیزاننده اصلی کسانی است که به ما حمله می کنند ( حزب الله و حماس ) .

ایران اعلام کرده است که در صورت حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای خود قادر است تل آویو را با ده ها و صدها موشک دور برد هدف قرار دهد .


گوردون براون: استعفا می‌دهم

«گوردون براون»، نخست‌وزير انگليس اعلام کرد که از سمت رهبری حزب «کارگر» استعفا می‌کند.

به گزارش ايلنا به نقل از بى‌بى سى، گوردون براون که از سال 2007 ميلادى نخست‌وزیر انگليس است گفت که باید تا ماه سپتامبر که قرار است کنفرانس سالانه این حزب برگزار شود، جانشین وی مشخص شده باشد.

نخست‌وزیر انگليس دوشنبه در یک سخنرانی از تصمیم خود برای استعفا خبر داد و افزود که حزب کارگر به‌زودی مذاکرات رسمی خود را با حزب «لیبرال دموکرات» آغاز می‌کند.

این در حالی است که پس از آن که انتخابات سراسری انگليس نتیجه قطعی در بر نداشت، احزاب مخالف «محافظه‌کار» و لیبرال دموکرات دوشنبه مذاکرات بیشتری را درباره احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی برگزار کرده‌اند.

«نیک کلگ»، رهبر حزب لیبرال دموکرات با «دیوید کامرون»، رهبر حزب محافظه‌کار دوشنبه به‌طور خصوصی دیدار داشته است.

نمایندگان ارشد دو حزب در حالی که محل برگزاری گفت‌وگوها را ترک می‌کردند، گفتند پیشرفت حاصل شده اما جزئیاتی از هر گونه توافق ارائه ندادند.

گفته‌شده که گروه مذاکره‌کننده حزب لیبرال دموکرات در یکی دو روز گذشته با سیاستمداران ارشد حزب کارگر در خفا ملاقات و به‌طور خصوصی گفت‌وگو کرده است.

مذاکره‌کنندگان لیبرال دموکرات ظاهرا با مقام‌های ارشد حزب کارگر از جمله لرد «پيتر مندلسون»، «اد میلیبند»، «اد بالز» و ملاقات‌های غیرعلنی داشته‌اند.

حزب کارگر به‌رغم شکست در انتخابات هنوز امید دارد لیبرال دموکرات‌ها از تشکیل ائتلاف با محافظه‌کاران منصرف شوند و به این حزب برای تشکیل دولت روی آورند.

حزب لیبرال دموکرات گفته است، نمی‌خواهد گوردون براون در سمت صدارت باقی بماند.

طبق اين گزارش، مقام‌های ارشد در هیئت دولت براون پیشنهاد کرده‌اند وى برای دوره انتقالی در سمت نخست‌وزیری بماند اما اعلام کند قصد دارد در تاریخی معین از این سمت کناره‌گیری کند.
روشن نیست کلگ و براون در دومین ملاقات رو در رویی که يک روز گذشته داشته‌اند، چه گفته و شنیده‌اند.

کلگ که به بى‌بی‌سی گفت که تقریبا به اتخاذ تصمیم درباره تشکیل ائتلاف رسیده است، همچنین با دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار ملاقات خصوصی داشته است.

کلگ پیش از انجام ملاقات‌های خصوصی به خبرنگاران گفت می‌داند مردم می‌خواهند هر چه زودتر بدانند انتخابات چه نتیجه‌ای داشته است و احزاب و رهبران آنها بدون وقفه در تلاش بوده‌اند بنا به نتیجه آرای مردم اقدام کنند و تصمیمی درست بگیرند.

لیبرال دموکرات‌ها و محافظه‌کاران تاکید داشته‌اند که ثبات اقتصادی انگليس در رسیدن به توافق نقش کلیدی دارد.

حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری اخیر انگليس بیش از دو حزب دیگر رای آورد اما نتوانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را که لازمه تشکیل دولت آینده این کشور است، کسب کند.

به همین دلیل حزب محافظه‌کار انگليس مجبور شده برای تشکیل دولت جدید در پی جلب حمایت سایر احزاب این کشور باشد.


اخطار‌‌ ارتش ‌به ‌هواپيماى شناسایی‌ ‌آمريکا

هواپيماى شناسايى آمريکا که قصد نزديکى به منطقه رزمايش دريايى ارتش را داشت با اخطار به‌موقع پدافند هوايى منطقه را ترک کرد.

به گزارش فارس عطاءالله صالحى فرمانده کل ارتش دقايقى پيش در حاشيه شليک دو فروند موشک دوربرد ساحل به دريا در منطقه عمومى رزمايش ولايت 89 با اعلام اين خبر گفت: روز گذشته يک فروند هواپيماى شناسايى آمريکا قصد نزديکى به منطقه ما را داشت که با اخطار به موقع پدافند هوايى ارتش بلافاصله منطقه را ترک کرد.

 

اخبار قبلی

روس ها خطر ایران را درک کرده اند!
شرط ایران برای تبادل سوخت
روسيه خواستار معامله بر سر ايران است
بن‌لادن در ایران است!
تمدید تحریم ها عليه سوريه توسط اوباما
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس
حضور رئيس جمهور سريلانکا در اجلاس سران گروه 15
آقای احمدی نژاد بچه های ما را با خودت بیاور
روانبخش: هاشمی برکنار می‌شود، سیدحسن خمینی رد صلاحیت
احمدی‌نژاد باید تا 1404 بماند
امارات: جزایر سه گانه ایرانی، اشغالی است!
یکی از سران اصلاحات ترور می‌شود!
کشور دوست و برادر امارات در به کار بردن کلمات دقت کند!
امارات: اشغال جزایر سه گانه برای ما دردناک است!
رشوه 7 میلیارد دلاری عربستان به روسیه بخاطر ایران
بدرفتاری اروپا با ایران دلیل فوران آتشفشان ایسلند!
حتی با وجود واکنش ایران ، باید حمله کنیم !
ناوهاى هواپيمابر آمريکا لگنى بيش نيست
دانشمند هسته ای هند در تهران
در جلسه هاشمی و خاتمی چه گذشت؟


نظر شما :