ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد

۰۱ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۵ کد : ۶۳۱۲ سرخط اخبار
"الهام على اف" رئيس جمهورى آذربايجان، هشدار داده که کشورش براى پس گرفتن منطقه مورد مناقشه قره باغ از ارمنستان ، حاضر به استفاده از زور است.
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد

تابناک-بي.بي.سى روز يکشنبه اعلام کرد: "الهام على اف" رئيس جمهورى آذربايجان، هشدار داده که کشورش براى پس گرفتن منطقه مورد مناقشه قره باغ از ارمنستان ، حاضر به استفاده از زور است.

پايگاه اينترنتى شبکه خبرى بي.بي.سى افزود: اين بار اول نيست که رئيس جمهورى آذربايجان براى باز پس گرفتن قره باغ تهديد به استفاده از نيروى نظامى مى کند . اگر چه خبرنگار بي.بي.سى در قفقاز مى گويد آقاى على اف اين بار لحن تندترى در پيش گرفته است.

على اف که در تلويزيون جمهورى آذربايجان سخن مى گفت، افزود در صورتى که مذاکراتش با رئيس جمهور ارمنستان بى نتيجه باشد ، جمهورى آذربايجان آماده است تا با استفاده از زور اين مناطق را پس بگيرد.

رئيس جمهورى آذربايجان گفت در صورت شکست مذاکرات ، گزينه ديگرى غير از " آزاد کردن سرزمين هايمان از راه نظامى" وجود نخواهد داشت.

قرار است على اف در مونيخ آلمان با "سرژ سرکيسيان" رئيس جمهور ارمنستان ديدار کند . رئيس جمهورى آذربايجان گفته است که اين ديدار و مذاکرات، آخرين فرصت براى حل و فصل صلح آميز اين مناقشه است.

ديپلمات هاى غربى ابراز اميدوارى کرده اند که اوضاع در منطقه به سمت و سوى درگيرى نظامى پيش نرود.

بي.بي.سى در ادامه افزود: منطقه مورد مناقشه "ناگورنو قره باغ " از طرف جامعه جهانى جزيى از خاک جمهورى آذربايجان شناخته مى شود، اما تحت تسلط ارامنه ساکن اين منطقه است.

اکثريت جمعيت ناگورنو قره باغ ارمنى هستند. اين منطقه به دنبال درگيرى هاى خونين ميان نيروهاى ارمنى و آذرى در اوائل دهه 90 ميلادى ، تحت کنترل ارامنه قره باغ درآمد.

در اين درگيرى ها بيش از 30 هزار نفر کشته و بيش از يک ميليون نفر بى خانمان شدند و از هنگام برقرارى آتش بس ناپايدار، موافقتنامه صلح امضا نشده است .

قره باغ تحت تسلط ارامنه اعلام استقلال کرده اما هيچ کشورى در دنيا استقلال آن را به رسميت نشناخته است.

اين اولين دور مذاکرات ارمنستان و جمهورى آذربايجان پس از امضاى توافق نامه عادى سازى روابط ميان ارمنستان و ترکيه - متحد اصلى جمهورى آذربايحان - به شمار مى رود .



سلطانیه: برای تحوبل به موقع سوخت تضمین می خواهیم

على‌اصغر سلطانيه در گفت‌وگو باايسنا تاکيد کرد: «ما آماده‌ مذاکرات با رويکرد مثبت هستيم، اما محورى‌ترين موضوع، تضمين تحويل به موقع سوخت براى نيازهاى پزشکى و درمانى در کشور است؛ با توجه به پيشينه بى‌اعتمادى ايران نسبت به غرب در زمينه فعاليت‌هاى هسته‌يى، ما نياز داريم تا اين تضمين‌ها را دريافت کنيم».

وى افزود: «بايد ملاحظات اقتصادى و فنى جمهورى اسلامى ايران در چگونگى تامين سوخت اين رآکتور تحقيقاتى تامين شود».

سلطانيه خاطرنشان کرد: «اميدواريم آژانس بتواند به وظيفه‌ خود در ايجاد تسهيلات براى کشورهاى عضو بر اساس اساسنامه آژانس عمل کند».

نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ادامه با اشاره به گزارش اخير محمد البرادعى درباره‌ ايران تصريح کرد:« در اين گزارش مثل تمامى گزارش‌هاى قبلى البرادعى اعلام شد که فعاليت‌هاى غنى‌سازى ايران مطابق تعهدات حقوقى ايران و آژانس درجهت اهداف صلح‌آميز بوده است».

سلطانيه با اشاره به نشست فصلى شوراى حکام در ماه نوامبر که از فردا (دوشنبه) آغاز مى‌شود، اظهار کرد: «از فردا به مدت سه روز کميته‌هاى فنى براى بررسى کليه‌ى پروژه‌هاى ارايه شده به آژانس تشکيل مى‌شوند و پنج‌شنبه و جمعه به مدت دو روز جلسه‌ اصلى شوراى حکام برگزار مى‌شود».

وی در پاسخ به اين پرسش که برخى جوسازى‌ها نسبت به اين‌که ايران نمى‌تواند بيش‌تر از 5 درصد به غنى‌سازى بپردازد و بيش‌تر از اين ميزان به معناى ورود ايران به عرصه نظامى است؟، گفت:« در هيچ يک از اسناد بين‌المللى به‌خصوص اساسنامه‌ آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و معاهده‌ى ان‌.پى‌.تى و حتى آخرين سند بازرسى‌ها؛ يعنى پروتکل الحاقى هيچ‌گونه محدوديتى براى غنى‌سازى در کشورهاى عضو آژانس وجود ندارد و هيچ‌گونه سقفى براى آن معين نشده است، بلکه صرفا کشورها بايد فعاليت‌هاى غنى‌سازى خود را با مشخصات و ميزان غنايى که قرار است توليد شود به آژانس اعلام کنند و آژانس صرفا صحت اظهارات کشورها را راستى‌آزمايى مى‌کند و مشخص مى‌کند انحرافى از اهداف ممنوعه در اين فعاليت‌ها صورت نگرفته است».

وى افزود: «جمهورى اسلامى ايران درباره‌ تاسيسات غنى‌سازى نطنز اعلام کرده است که دستگاه‌هاى سانتريفيوژ در اين تاسيسات براساس توليد اورانيوم با غناى 5 درصد تنظيم شده‌اند و آژانس همواره در تمام گزارش‌ها صحت اظهارات ايران و اطلاعات ارايه شده را تاييد کرده است».

ايران به تعهد بين‌المللى خود پايبند باشد

رئیس‌جمهورى آمریکا در سخنرانى هفتگى خود گفت: «با چین و روسیه در تدوین موضعی واحد در رابطه با ایران به پیشرفت دست یافته‌ایم».

رئیس‌جمهورى آمریکا طی سخنرانی هفتگی خود اعلام کرد که آمریکا، چین و روسیه در تدوین موضعی واحد در رابطه با ایران به پیشرفت‌هايى دست یافته‌اند.
به گزارش ايلنا به نقل از نووستى، «باراک اوباما» با تکرار برخى ادعاها درباره ماهيت برنامه هسته‌اى ايران گفت: «با چین و روسیه در تدوین موضعی واحد در رابطه با ایران به پیشرفت دست یافته‌ایم و اين قدم رو به جلو عبارت از این است که یا این کشور باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند یا از تلاش براى دستيابى به سلاح هسته‌ای خوددارى کند یا در نهايت بهای اين رویکرد خود را بپردازد».
اوباما پيش از اين در جريان ديدار خود با «ديمتری مدودف»، رئیس‌جمهورى روسیه در سنگاپور تاکید کرده بود که هر دو رئیس‌جمهورى همکارى تنگاتنگى را در راستاى دستيابى به «راه‌حلى سازنده» براى حل مسئله هسته‌اى ايران، دنبال مى‌کنند.‌
وی تاکيد کرد که روسیه و آمریکا دو راه را به ایران پیشنهاد می‌دهند: «نخستین راه، همگرایی ایران و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و خوددارى از تولید سلاح هسته‌ای است؛ دومین راه نیز اعمال فشار بر ايران است تا این کشور به تعهدات خود عمل کند».

وزرای قدیم، سفرای جدید

محمد مهدى زاهدى ، عبدالرضا مصرى وجواد رسولى محلاتى به عنوان سفراى جديد جمهورى اسلامى ايران انتخاب شدند .

به گزارش ايرنا يک منبع آگاه با اعلام اين خبر خاطرنشان ساخت : سيد جواد رسولى محلاتى ، محمد مهدى زاهدى و عبدالرضا مصرى به ترتيب به عنوان سفيران جمهورى اسلامى ايران در کشورهاى عربستان سعودى ، مالزى و ونزوئلا انتخاب شده اند .

پيش از اين رسولى محلاتى در سمت مديرکل وزارت امور خارجه ، زاهدى در سمت وزير علوم ، تحقيقات وفناورى و مصرى در سمت وزير رفاه و تامين اجتماعى در دولت نهم مشغول خدمت بوده اند.

واکنش وزارت خارجه به اظهارات هیلاری کلینتون

سخنگوی وزارت خارجه، در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره احکام محاکم قضائی کشورمان گفت: به نظر می رسد کلینتون بر اساس اطلاعات نادرست یا بدون توجه به اتهامات افراد مورد نظر اظهار نظر کرده است.

به گزارش شبکه خبر به نقل از واحد مرکزی خبر، رامین مهمان پرست افزود: عضویت در یک گروه تروریستی و هدف قرار دادن بی گناهان، مصداق جرم محسوب می شود که در همه مقاطع زمانی و مکانی، این گونه رویکردها، مجرمانه بوده و تعامل رویه های قضایی بین المللی و از جمله اسناد سازمان ملل متحد با این رفتارها، یکسان است و مجازات آن، بر اساس مقررات و قانون اساسی کشورها تعقیب می شود و اجماع جهانی در زمینه مقابله با تروریسم، یک پدیده جهان شمول است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت: عنوان جریان سیاسی نهادن به عناصر یک گروه تروریستی، افزون بر مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، رویکردی غیر وارد، دوگانه و مردود است.

مهمان پرست، با اشاره به محکومیت 23 نفر از اعضای سازمان جاسوسی آمریکا در میلان ایتالیا به جرم دست داشتن در ربایش و شکنجه یک فرد مصری، به عنوان مصداقی از رفتار ناقض حقوق بشر آمریکا، خاطرنشان کرد: شایسته است خانم کلینتون، بخشی از نگرانی ها و تاسف هایش را متوجه انجام فعالیت های مغایر با معیارهای حقوق بین الملل و مراودات قضایی از جانب ماموران دولت آمریکا در مناطق مختلف جهان کند و تلاش کند تا حداقل در عمل، امسال را به سال پایان دادن به نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در گوانتانامو تبدیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اصول احترام به حاکمیت قانون و استقلال قوه قضائیه در قبال جرائم قضائی از بدیهیات حقوق بین الملل است که انتظار می رود مقامات دیپلماسی کشورها، با رعایت آنها ارزش های پذیرفته شده جهانی را محترم شمرند.

مهمان پرست، در خصوص احکام صادره از سوی قوه قضائیه اظهار داشت: همه جرم های مطرح شده، بر اساس آئین دادرسی و با حضور وکلای مدافع و طی مراحل قانونی صورت گرفته و احکام صادره، آرای بدوی است و قابل تجدید نظر نیز هست.

 

اخبار قبلی

جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن
 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم
باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست


نظر شما :