پچپچه‌ها / تلاش برای جلوگیری از تقلب و تشنج در انتخابات افغانستان

۰۸ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۲:۳۴ کد : ۵۲۶۰ آسیا و آفریقا
احتمال بروز تنش‌هایی در جریان انتخابات افغانستان، سوءقصد به جان معاون اول حامد کرزی و توافق با طالبان جهت برقراری امنیت در زمان انتخابات ریاست جمهوری افانستان، تازه‌ترین اخبار و شنیده‌های مربوط به این کشور است.
پچپچه‌ها / تلاش برای جلوگیری از تقلب و تشنج در انتخابات افغانستان

تلاش برای جلوگیری از تقلب و تشنج در انتخابات افغانستان

دفتر سازمان ملل متحد در کابل معتقد است با وجود تلاش ها برای شفافیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اففانستان، امکان بروز تقلب در انتخابات رد نمی شود.

این دفتر هشدار داده است که ناامنی ها در بخش هایی از افغانستان برای ناظران خارجی انتخابات مشکلاتی را به بار خواهد آورد. بنابراین به نظر می رسد امکان تقلب در انتخابات افغانستان نه به صورت مهندسی شده بلکه به دلیل فضای ناامن و درگیری های برخی شهرها محتمل دانسته شده است.

حضور ناظران جهانی تا اندازه زیادی نگرانی ها را درباره شفافیت برگزاری انتخابات رفع کرده است ولی این امکان وجود دارد که برخی از ناظران نتوانند در بخش هایی از افغانستان حضور یابند.

همچنین گفته می شود برخی همسایگان افغانستان قصد دارند با ناامن کردن فضای این کشور پس از انتخابات، تقصیرات را ناشی از رفتار غرب جلوه دهند و تشنج های انتخاباتی را پروژه ای برنامه ریزی شده از سوی غربی ها معرفی کنند.

معاون اول کرزی از سوءقصد جان به در برد

مارشال قسيم فهيم معاون اول حامد کرزى روز یکشنبه در حالی که برای پیگیری تبلیغات انتخاباتی از قندوز به سمت تخار در حرکت بود، مورد حمله راکتی گروهی مسلح قرار گرفت ولی درنهایت جان سالم به در برد. در این حمله یکی از محافظان او کشته شد.

بعد از این حرکت تروریستی، ذبيح الله مجاهد يکی از سخنگويان طالبان، مسئوليت حمله را برعهده گرفت و ادعا کرد که در اين حمله چهار تن از این کاروان کشته شده اند.

در همین حال مسئولان امنيتى از کشته و مجروح شدن شمارى از طالبان مسلحى که در حمله به مارشال فهيم دست داشتند، خبر دادند ولی ذبيح الله مجاهد گفت که هيچ طالبى در این عمليات کشته نشده است.

توافق با طالبان برای برقراری امنیت انتخابات

بحث مذاکره دولت افغانستان با طالبان برای مشارکت دادن آنان در انتخابات و نیز تامین امنیت در روز انتخابات به یک موضوع تبلیغاتی میان موافقان و مخالفان کرزی تبدیل شده است.

مخالفان او معتقدند که این اقدام در جهت به دست آوردن آرای بیشتر و کسب محبوبیت نزد عموم صورت گرفته و دست انگلیسی ها نیز در آن دیده می شود.

طالبان موافقت کرده است تا به نامزدهاى انتخاباتى در منطقه بادغيس حمله نکند و شرایطی را فراهم آورد تا دفاتر تبلیغاتی نامزدها به راحتی فعالیت کنند.

پس از آنکه دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا، در یک نشست خبری در بروکسل اعلام کرد که دیگر وقت آن رسیده است که مقامات افغانستان با طالبان برای برقراری امنیت در کشور مذاکره کنند، معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان در گفتگویی با رویترز اعلام کرد: توافقنامه آتش بس ميان دولت افغانستان و شبه نظاميان طالبان در ولایت بادغيس به امضا رسیده است.

وی افزود: این آتش بس پس از میانجی گری بزرگان منطقه و افراد با نفوذ با سران طالبان حاصل شده است که براساس آن طالبان نیز می توانند مانند سایر افغانستانی ها درانتخابات شرکت کنند. در مدت آتش بس که تا بعد از انتخابات ادامه دارد، دولت هیچ گونه حمله ای به طالبان در این منطقه انجام نمی دهد و در عوض طالبان هم موافقت کرده اند تا به نامزدهاى انتخاباتى در بادغيس حمله نکنند و شرایطی را فراهم آورند تا دفاتر تبلیغاتی نامزدها به راحتی فعالیت کنند.

به گفته معاون سخنگوی کرزی، دولت افغانستان قصد دارد برای تامین امنیت انتخابات در دیگر نقاط کشور توافق نامه آتش بس با نظامیان طالبان به امضا برساند.

این اقدام از سوی تحلیلگران سیاسی افغان یک برگ برنده مهم در آستانه انتخابات خوانده شده است که کرزی در صدد است آن را به عنوان دستاوردی صلح آمیز و سیاستی مدبرانه از جانب خود معرفی کند.


نظر شما :