پيشنهاد آشتى با بعث‌، عمرو موسی را به بغداد کشاند

۲۷ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۵۰ کد : ۴۱۹۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
آنچه عمرو موسی بیان کرد و شعف خود را نسبت به آن پنهان نکرد، دعوت نوری مالکی از بعثی­ها برای بازگشت به کشور و کنار گذاشتن خصومت­های سابقشان با نظام جدید و آشتی با ملت عراق بود.
پيشنهاد آشتى با بعث‌، عمرو موسی را به بغداد کشاند

عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب در حالی روز گذشته وارد بغداد شد که با اظهارات و مواضع جدید دولت عراق، نزدیکی اعراب به عراق بیش از پیش شده است. مواضع ضد ایرانی وزارت امور خارجه عراق، دفاع از امارات متحد عربی بر سر جزایر سه گانه و تازه­ترین موضع دولت عراق مبنی بر دعوت از تمام جریان­ها و احزاب عربی از جمله حزب بعث برای بازگشت به کشور و اجازه حضور در پست­های کلیدی همگی موارد است که به مذاق کشورهای عربی و اتحادیه عرب خوش آمده است. عواملی که یکی از اهداف سفر عمرو موسی به عراق را رقم زده است.

هوشیار زیباری وزير امور خارجه عراق در مراسم استقبال از دبير کل اتحاديه‌ عرب تاکيد کرد، کشورش خواهان ايفاى نقش هر چه گسترده‌تر جهان عرب است. اتحاديه عرب تلاش گسترده‌اى را برای ترغيب کشورهاى عربى نسبت به بخشش بدهى‌هاى عراق مبذول داشته است. ما خواهان نقش هر چه گسترده‌تر و فعال‌تر کشورهاى عربى در عراق هستيم و سفر دبير کل اتحاديه‌ عرب شرايط مساعدى را براى تحقق اين امر فراهم کرده است.

وزير امور خارجه‌ عراق همچنین گفت: «وضعيت امنيتى کشورش با پيشرفتى گسترده و آشکار همراه بوده و عراق به عنوان يک کشور عربى در نشست سران عرب در دوحه شرکت خواهد کرد.»

عمرو موسى نيز گفت: «اتحاديه‌ عرب در سطح نشست‌هاى اين اتحاديه و ديگر نشست‌ها بر ضرورت بازگشايى سفارتخانه‌هاى عربى در عراق تاکيد کرده است. اکنون فرصت مناسبى براى اين امر فراهم شده و عراق امروز يک کشور مهم و کليدى در جهان عرب است. ما نيز در انتظار ايفاى نقش هر چه بيشتر عراق در جهان عرب هستيم و امروز درعراق جديد تمام شهروندان عراقى از حقوقى برابر برخوردار هستند.

وى با اشاره به تحولات گسترده در عراق ابراز اميدوارى کرد که پيامدهاى اين تحولات مثبت به ابراز اطمينان هر چه بيشتر جهان عرب نسبت به عراق منجر شود.

اما آنچه عمرو موسی بیان کرد و شعف خود را نسبت به آن پنهان نکرد، دعوت نوری مالکی از بعثی­ها برای بازگشت به کشور و کنار گذاشتن خصومت­های سابقشان با نظام جدید و آشتی با ملت عراق بود. عمرو موسی این اقدام دولت عراق را گامی مهم برای تثبیت آشتی ملی در عراق و بازگشت عراق به جامعه عربی دانست.

دبير کل اتحاديه‌ عرب هم‌چنين با برهم صالح، معاون نخست وزير عراق ديدار کرد. وی در این دیدار تاکيد کرد، عراق عضوى مهم در جهان عرب و خاورميانه است و اتحاديه‌ عرب اميدوار است که با عراقى متحد و قدرتمند روبرو شود. ما در آينده نشست سران عرب و کنفرانس‌هاى آشتى ملى را پيش رو داريم و عراق به عنوان يک کشور مهم عربى در اين نشست‌ها حضور يافته و ايفاى نقش خواهد کرد.

برهم صالح نيز سفر دبير کل اتحاديه‌ عرب به عراق را مهم توصيف کرده و عنوان داشت حضور مسئولان عرب در عراق پيامى مثبت به جهانيان است مبنى بر اين که عراق بر ضرورت ايفاى نقش فعال کشورهاى عربى در اين کشور تاکيد دارد.

وى در اين سفر سه روزه به بررسى آخرين تحولات عراق و پرونده‌هاى مهمى هم‌چون بدهى‌هاى عراق به کشورهاى عربى، افزايش حضور ديپلماتيک کشورهاى عربى در عراق و اوضاع آوارگان عراقى در کشورهاى عربى خواهد پرداخت.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :