نخستين سفر هيلارى کلينتون در کسوت وزير خارجه به اسرائيل

۱۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۹ کد : ۴۱۰۱ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کلينتون در ديدار با ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل نسبت به وضعيت بد انسانى ساکنان نوار غزه ابراز نارضايتى کرد.
نخستين سفر هيلارى کلينتون در کسوت وزير خارجه به اسرائيل

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده نخستین سفر خود را به خاورمیانه آغاز کرد. وی پس از آن که به شرم الشیخ آمد و در نشست بازسازی غزه در کنار مقام­های ارشد 70 کشور جهان حضور یافت، تور خاورمیانه­ای خود را آغاز کرد و پس از دیدار با مقام­های ارشد مصری از جمله احمد ابوالغیط، به اسرائیل رفت و با مقام­های اسرائیلی از جمله شیمون پرز رئیس جمهوری این رژیم، زیپی لیونی وزیر امور خارجه و بنیامین نتانیاهو نخست­وزیر احتمالی دولت آینده اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع دیدار و گفت و گو کرد.

هیلاری کلینتون در دیدار با باراک از وی خواست اجازه دهد گذرگاه‌هاى نوار غزه به منظور ارسال کمک‌هاى بشردوستانه به غيرنظاميان ساکن نوار غزه باز شود. کلينتون در اين ديدار نسبت به وضعيت بد انسانى ساکنان نوار غزه ابراز نارضايتى کرد.

باراک نيز مدعى شد، ما حدود 127 هزار تن از مواد غذايى و دارويى را به نوار غزه ارسال کرده‌ايم. مبلغ امداد رسانى در خصوص کارخانه برق در نوار غزه نيز به 12 ميليون دلار رسيده است.

دیدار کلينتون با ايهود اولمرت در منزلش در بيت المقدس انجام شد. وی در این دیدار به رسم یادگاری یادداشتی را در دفتر یادداشت­های اولمرت نوشت.

کلينتون در ديدار با بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود نیز گفت: «بعد از تشکيل دولت اسرائيل در راستاى تحقق صلح، امنيت و شکوفايى در منطقه تلاش خواهم کرد. ما اميدواريم که در آ‌ينده با دولتى که قرار است در اسرائيل تشکيل شود، همکارى کنيم. بايد تبادل نظر درباره مسايل منطقه به زمان آينده موکول شود.»

نتانياهو که مخالف تشکيل دولت مستقل فلسطين و مذاکرات صلح است، به کلينتون گفت: «هر دو طرف بايد زبان مشترکى را براى مذاکره بيابیم.»

کلينتون همچنین در کنفرانس خبرى‌اش با زيپى ليونى، وزير امور خارجه‌ اسرائیل درباره‌ سفر مسئولان آمريکايى به دمشق گفت: «بسيارى از مسائل مورد اختلاف بايد حل شود. بسيارى از مسائل ميان سوريه و آمريکا وجود دارد که بايد حل شود، ما نمى‌توانيم درباره‌ روابط آينده دو طرف پيش‌بينى داشته باشيم، اما تنها مذاکره نخواهيم کرد، بلکه اين مذاکرات بايد هدف و فايده‌اى براى امريکا داشته باشند.»

کلينتون تاکید کرد، ایالات متحد امريکا هر چه سريعتر دو مسئول برجسته رسمى امريکا را براى انجام مذاکرات اوليه در زمينه بهبود روابط ميان واشنگتن و دمشق به سوريه اعزام خواهد کرد. این دو مسئول يک نماينده از وزارت امور خارجه و يک نماينده از کاخ سفيد خواهد بود تا مسائل دو جانبه را با سوريه بررسى کنند. جفرى فلتمن، کاردار معاون وزير امور خارجه در امور خاورميانه ودانيل شابيرو، مشاور امنيت ملى در امور خاورميانه در کاخ سفيد به دمشق سفر خواهند کرد.

کلینتون در این دیدار همچنین گفت: « دولت جدید آمریکا مصمم است در چارچوب مناقشه خاورمیانه، همه‌ امکانات خود را برای تحقق راه حل مبتنی بر ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین به کار گیرد و گام‌ برداشتن در این مسیر غیرقابل اجتناب است.»

لیونی نیز موافقت اسرائیل را با ایجاد کشور فلسطینی را نه امتیاز به امریکا یا فلسطینی‌ها، بلکه در راستای منافع اسرائیل دانست و گفت که خودداریش از پیوستن به دولت ائتلافی آینده‌ اسرائیل به رهبری حزب لیکود، به دلیل رد تشکیل کشور مستقل فلسطینی از سوی این حزب و رهبر آن نتانیاهو است.

کلینتون در دیدار با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل که طی یک استقبال ویژه و قبل از دیدارش با نتانیاهو انجام شد، بر ادامه‌ حمایت امریکا از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد.

در همین حال، جنبش صلح اسرائیلی موسوم به «صلح اکنون» هشدار داده است که دولت راستگرایی که قرار است به زودی زمام امور را در دست بگیرد احتمالاَ شمار شهرک‌‌نشینان یهودی ساکن در مناطق فلسطینی را دو برابر خواهد کرد. بنا به داده‌های جنبش «صلح اکنون»، هم اکنون در وزارت مسکن اسرائیل برنامه‌هایی در دست تهیه است که به موجب آنها در حدود ۷۳ هزار واحد مسکونی جدید در ساحل غربی رود اردن و در شرق بیت‌المقدس ساخته خواهد شد. صلح ‌اکنون، هشدار می‌دهد که عملی‌شدن چنین نقشه‌ای شمار ۳۰۰ هزار نفری شهرک‌نشینان یهودی در مناطق اشغالی را دو برابر خواهد کرد و مانعی جدی برای تحقق راه حل مبتنی بر ایجاد دو کشور اسرائیل و فلسطین به وجود خواهد آورد.

از سوی دیگر به گزارش شبکه خبری الجزیره، سوریه اعلام کرده است که خواهان ادامه‌ ميانجى‌گرى ترکيه در مذاکرات غير مستقيم صلح ميان دمشق و تل‌آويو است.

وليد معلم، وزير امور خارجه‌ سوريه و على باباجان، همتاى ترک وى در حاشيه‌ کنفرانس شرم‌الشيخ با يکديگر ديدار کردند.

مسئولان وزارت امور خارجه‌ ترکيه اعلام کردند، قبل از آغاز دور جديد مذکرات غير مستقيم بايد دولت اسرائيل تشکيل شود و بحران انسانى نوار غزه حل شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :