در آستانه اجلاس غزه در شرم الشيخ

کمک ۵/۲ ميليارد دلارى امريکا و کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس

۱۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۵ کد : ۴۰۸۳ آمریکا
حکومت خودگران فلسطین اعلام کرده است که برای بازسازی غزه حداقل سه میلیارد دلار نیاز است.
کمک  ۵/۲ ميليارد دلارى امريکا و کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس

در حالی که روز دوشنبه دوم مارس کشورهای عضو کمیته چهار جانبه و برخی از دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب در شرم الشیخ شرکت می­کنند تا درباره چگونگی بازسازی غزه بحث و تبادل نظر کنند، کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس اعلام کردند، یک میلیارد و 446 میلیون دلار برای بازسازی غزه کمک می­کنند. ایالات متحد امریکا نیز اعلام کرده است، 900 میلیون دلار به این امر اختصاص می­دهد.

این در حالی است که حکومت خودگران فلسطین اعلام کرده است که برای بازسازی غزه حداقل سه میلیارد دلار نیاز است.

يوسف بن علوى، وزير امور خارجه‌ عمان و رئيس دوره‌اى اين نشست نیز در يک کنفرانس خبرى ضمن تایید این خبر همچنین گفت: «پرونده محاکمه‌ فرماندهان اسرائیل به دليل ارتکاب جنايات جنگى در حمله‌ اخير به نوار غزه که اتحاديه‌ عرب آن را تهيه کرده نیز در حال پيگيرى است.»

وى همچنين از تمايل کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس نسبت به تشکيل دولت وحدت ملى در فلسطين برای ايجاد تسهيلات لازم در راستای تحکيم همکارى‌ها در زمينه بازسازى نوار غزه خبر داد.

وزير امور خارجه‌ عمان همچنین درباره کمک يک ميليارد و446 ميليون دلارى شوراى همکارى خليج فارس براى بازسازى نوار غزه تاکيد کرد، اين اقدام در راستاى اثبات حمايت‌هاى کشورهاى عضو اين شورا در بازسازى غزه صورت گرفته و قصد آن پيشى گرفتن از کنفرانس بين‌المللى بازسازى غزه در شرم الشيخ نیست.

عبدالرحمان العطيه، دبير کل شوراى همکارى خليج فارس نيز اظهار داشت، زمان بازسازى نوار غزه بيش از پنج سال به طول نخواهد انجاميد و کميته‌ هماهنگى اين امر با همکارى بانک توسعه‌ اسلامى ضمن همکارى با سازمان‌هاى قانونى فلسطين در اين امر مشارکت خواهند کرد.

بن علوى نيز با اشاره به مستقل عمل کردن کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس در برنامه‌ بازسازى غزه اظهار داشت، در عين حال هماهنگى با فلسطينيان به عنوان طرف‌هاى اصلى اين امر ضرورى است.

در بيانيه‌ پايانى اين نشست که به بررسى آخرين تحولات منطقه‌اى و بين‌المللى به ويژه تحولات فلسطين، اوضاع عراق، روابط با ايران و پرونده‌ هسته­اى ايران اختصاص داشت، بار ديگر ادعاهاى کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس در خصوص جزاير سه گانه‌ ايران تکرار شد.

شوراى وزارتى خليج فارس همچنين در خصوص مساله‌ فلسطين، عدم تکرار حملات اسرائیل عليه ملت فلسطين را خواستار شد و از جامعه‌ بين‌المللى خواست، با اعمال فشار اين رژيم را وادار به بازگرداندن حقوق غصب شده‌ کشورهاى عربى چه در فلسطين، چه سوريه و چه جنوب لبنان کند.

در اين بيانيه از توافق گروه‌هاى فلسطينى در مذاکرات قاهره استقبال شده و از تلاش کشورهاى عربى به ويژه مصر در تحقق اين هدف تقدير شد.


نظر شما :