دلیلی برای ماندن

۳۰ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۸ کد : ۳۹۸۰ اخبار اصلی
در حالی که این تصور وجود داشت که ایالات متحده و نیروهای چند ملیتی به‌زودی و اندک اندک از منطقه خاورمیانه خارج شوند، شرایط به خصوص در افغانستان و پاکستان به گونه‌ای پیش می‌رود که کشورهای میزبان احساس نیاز بیشتری به حضور امنیتی آمریکا و متحدان می‌کنند.
دلیلی برای ماندن

بعد از آنکه حامد کرزای با ارسال نامه ‌اى به اوباما از وى خواست که در طرح آمریکایی "بازنگرى ‌براى استراتژى در افغانستان" به افغانستان نقش مشارکتی بیشتری بدهد، ريچارد هالبروک نماینده ویژه اوباما به افغانستان رفت تا از پذيرش اين درخواست از سوى آمريکا خبر دهد.

 در جریان دیدارهای صورت گرفته، رييس‌ جمهور افغانستان و نماينده‌ ويژه‌ آمريکا در منطقه تاکيد کردند که باراک اوباما با درخواست کابل مبنی بر مشارکت در طرح بازنگرى استراتژى آمريکا در نبرد با ترور در افغانستان، موافقت کرده است.

 به گفته هالبروک، هياتى از افغانستان به رياست وزير امور خارجه‌ افغانستان عازم واشنگتن مى‌شود تا همکارى مشترک با دولت آمريکا در بازنگرى استراتژى جنگ با تروريسم آغاز شود.

 نماينده‌ باراک اوباما در افغانستان و پاکستان نیز بعد از مذاکره با مقام‌ هاى دولتى و چهره‌ هاى اپوزيسيون و نیز فرماندهان نظامى و ديپلمات‌ها، تعهد رئیس جمهور آمریکا را به توجه بیشتر به افغانستان ابلاغ کرد.

 سخنگوى حامد کرزاى هم اعلام کرد که مذاکرات دو طرف با تاکید بر هماهنگى بيشتر ميان نظاميان افغان و نيروهاى بين‌المللى در حرکت هاى تروريستى و سازماندهی نيروهاى امنيتى افغان انجام شده است.

 با وجودی که انتقادات فراوانی نسبت به حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه وجود دارد، اما وخامت شرایط امنیتی افغانستان و پاکستان هفت سال پس از حمله نیروهای متحد به جبهه طالبان این نیاز را نزد دولت های دو کشور تشدید کرده که آمریکا دخالت جدی تری در برقراری امنیت منطقه داشته باشد. 

 البته دولت های میزبان تلاش دارند از وارد آمدن صدمات بیشتر به غیرنظامیان جلوگیری کنند. آنها به همین منظور قصد دارند توافقاتی با نيروهاى بين ‌المللى براى مشارکت بيشتر خود در عمليات ‌هاى نظامی و جلوگیری از تلفات غير نظاميان انجام دهند.

 به هر شکل فارغ از آسیب هایی که نیروهای نظامی بیگانه به مردم غیرنظامی وارد کرده اند، تحرکات گسترده طالبان در پاکستان و افغانستان نگرانی های فراوانی نزد دولت های کرزای و زرداری به وجود آورده است. آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان چند روز قبل نتوانست ترس خود را بابت تهدیدهای شدید طالبان مخفی کند. او به صراحت اذعان داشت که طالبان برای سرنگونی دولت و به دست گرفتن حکومت تلاش می کند. در دیگر سو حامد کرزای هم به خبرنگار سي.ان.ان گفت: اوضاع کنونى افغانستان براى عقب نشينى نيروهاى آمريکايى از کشور مناسب نيست.

 رييس جمهور افغانستان با اعتراف به اینکه کابل به تنهایی قادر به اداره امور کشور در صورت عقب نشینی زودهنگام نیروهای آمریکایی نیست، بیان داشت: شرایط فعلی افغانستان با افزایش خطر شبه نظاميان طالبان و وجود نيروهاى القاعده در مرز افغانستان و پاکستان و نیز گسترش قاچاق مواد مخدر همراه است.

 وى اضافه کرد که نيروهاى آمريکايى نباید به زودى افغانستان را ترک کنند چون ماموريت آنها به پايان نرسيده است. ما بايد با جديت بیشتری با تروريسم مبارزه کنيم و به افغانستان فرصت دهيم که روى پاى خود بايستد و بتواند از امنيتش دفاع کند.

 حامد کرزای عنوان کرده است: انتظارات افکار عمومى افغانستان نسبت به سال 2002 تغيير کرده و بنابراین بايد نيروهاى بيشترى به این کشور اعزام شوند تا اهداف و آرمان هاى مردم محقق شود.

 مطابق اظهارات رئیس دولت افغانستان، آمریکا در برهه پرخطر کنونی می بایست علاوه بر تداوم حضورش در منطقه، طرح های مشارکتی بیشتری را با دولت های میزبان پیاده کند تا افغانستان و پاکستان بتوانند شرایط مطلوب را برای آماده سازی امنیتی خود به دست آورند. کرزای گفته است "مادامی که اين امر مهم تحقق يابد، نيروهاى آمريکايى مى‌توانند افغانستان را ترک کنند و مردم افغانستان نيز از آنها تقدير کرده و با شاخه ‌هاى گل آنها را بدرقه خواهند کرد."

 او از افزايش نيروهاى آمريکايى در افغانستان استقبال کرده و از آمريکايى ها خواسته است تا تلاش هاى خود را به مرزهاى مشترک افغانستان و پاکستان و مزارع خشخاش متمرکز کنند و از مناطق غير نظامى دورى کنند.


نظر شما :