روسیه بزرگترین شریک تجاری ترکیه

۳۰ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۷ کد : ۳۹۴۲ سرخط اخبار
یادداشتی از عبدالله گل،‌رییس جمهور ترکیه
روسیه بزرگترین شریک تجاری ترکیه

روابط بین ترکیه و روسیه به خوبی پایه ریزی شده است و به 500 سال قبل بازمی گردد. روسیه یکی از همسایگان بسیار مهم برای ترکیه در زمان اتحادیه جماهیر شوروی بود و اولین کشوری بود که طی جنگ استقلال دولت آنکارا را به رسمیت شناخت.

از زمان ظهور روسیه فدرال به عنوان یک بازی کن مستقل بین المللی در اوایل دهه 1990، روابط ترکیه و روسیه وارد مرحله جدیدی شد. در این فضای جدید، اقتصاد ما و شرکای تجاری ما در واقع به یک پشتوانه برای روابط ما، به ویژه در سال های اخیر تبدیل شده است. با در نظر داشتن این موضوع، من بر این باورم که در حال حاضر هیچ مشکل سیاسی بین دو کشور وجود ندارد.

روابط اقتصادی و تجاری ما به طرز بسیار قابل ملاحظه ای توسعه پیدا کرده است. در این چارچوب، روسیه به بزرگترین شریک تجاری ترکیه با ارزش تبادل تجاری کلی حدود 35 میلیارد دلار در سال 2008 تبدیل شده است.

در این راستا باید قدردان پروژه جریان آبی بود که در سال 2003 آغاز شده است. چرا که همکاری ما در این زمینه در واقع از بعد استراتژیک اهمیت دارد و در حال حاضر ما 3/2 نیازهای گاز طبیعی و 25 درصد از خواسته های نفتی خود را از این پروژه به دست می آوریم. ارزش کلی این پروژه که توسط شرکت های ترک در روسیه به بهره برداری رسیده است به 30 میلیارد دلار رسیده است که در واقع این مبلغ برابر است با 4/1 از تمام پروژه هایی که توسط پیمانکاران ترک در سراسر جهان برعهده دارند. از اینها گذشته، تعداد توریست های روسی که در سال 2008 از ترکیه دیدن کردند به مرز 3 میلیون نفر رسید. همه این آمارها به اندازه کافی نشان دهنده میزان روابط تجاری و اقتصادی ما است. از طرفی، به عنوان بخشی از حوادث سال 2007، ترکیه سال فرهنگی روسیه را جشن گرفت و در سال 2008، سال فرهنگی ترکیه در روسیه بود که با برنامه های موفق این دو کشور توانستند همکاری های نزدیکی را در زمنیه گسترش توریسم با یکدیگر داشتند.

هدف اعلامیه بر روی توسعه روابط دوستانه و هم پیمانی بین جمهوری ترکیه و روسیه فدرال که طی سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور سابق روسیه به ترکیه در دسامبر سال 2004 اعلام کرد، بر روی داشتن روابط بهتر و محکم تر است. از سال 2004، سفرهای مقامات ارشد دو کشور، روابط دو کشور را بیش از پیش محکم تر کرد.

با توجه به این مسئله است که من نیز در تاریخ 12 تا 15 فوریه سال 2009، به مسکو سفر می کنم. طی این سفر، با دیمتری مدودف، رییس جمهور روسیه در خصوص مسیر روابطمان گفت و گو خواهم کرد و پیش بینی می شود که روابط دو کشور در آینده افزایش خواهد یافت.

همچنین قصد داریم که در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای با آقای مدودف مذاکره کنم. من بر این باورم که این سفر به روابط دو کشور و همکاری های دوجانبه سرعت بخشد. در واقع دیدارهای پیشین مقامات عالی رتبه دو کشور فضایی را به وجود آورده است که موجب تسریع روند همکاری بین دو کشور شده است و مشکلات تکنیکی و بروکراتیک را برطرف کرده است.

در بخشی از این سفر به جمهوری تاتارستان خواهم رفت که بخشی از روسیه فدرال است و ترکیه روابط خاصی با آن دارد. طی این سفر نیز با مینتیمر شامیف، رییس جمهور تاتار دیدار خواهم کرد. این عقیده من است که حفظ و توسعه روابطمان با روسیه فدرال موجب تقویت احساسات ملت های ما نسبت به یکدیگر خواهد بود که سبب می شود روابط ترکیه و روسیه و همکاری های دوجانبه بین دو کشور به صلح و ثبات در منطقه منجر شود.

این مقاله توسط عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه به رشته تحریر درآمده است.


( ۱ )

نظر شما :