گرجستان: خطرات زمستانی

۲۷ آذر ۱۳۸۷ | ۱۵:۴۲ کد : ۳۴۵۳ اخبار اصلی
شکست خوردن در جنگ و وخیم شدن اوضاع اقتصادی سبب به وجود آمدن چالش‌هایی در گرجستان شده است که لزوم آغاز هر چه سریعتر اصلاحات را برای این کشور بیش از پیش کرده است.
گرجستان: خطرات زمستانی
 شکست خوردن در جنگ و وخیم شدن اوضاع اقتصادی سبب به وجود آمدن چالش هایی در گرجستان شده است که لزوم آغاز هر چه سریعتر اصلاحات را برای این کشور بیش از پیش کرده است.
 
با وجود آنکه موقعیت میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهور گرجستان در حال حاضر موقعیت امنی است، اما دولت وی با آغاز زمستان و به دنبال آن بهار سال آینده در موقعیت های خطرناک سیاسی و اقتصادی قرار خواهد گرفت. اکنون مخالفان دولت ساکاشویلی این سوال را مطرح می کنند که آیا جنگ با روسیه در ماه آگوست و به دنبال آن بحران اقتصادی، قابل پیشگیری بودند یا خیر؟ بحران اقتصادی جهانی و خروج سرمایه گذاران خارجی از گرجستان سبب بروز ناخرسندی در جامعه گرجستان شده است اما هنوز مشخص نیست که چه کسی مسوول نارضایتی عمومی است.
 
لاورنس شیتز، مدیر پروژه قفقاز در گروه بحران معتقد است که ساکاشویلی به عنوان رییس جمهور گرجستان قول داد که موجی از اصلاحات را از ماه سپتامبر آغاز کند. اما اگر آنها نتوانند چنین کنند، او حمایت های بین المللی را از دست خواهد داد که شامل 5.4 میلیارد دلار کمک به این کشور است.
 
سیاست و اقتصاد در جنگ گذشته در گرجستان به شدن به یکدیگر گره خوردند و تفلیس باید بتواند ثبات و امنیت را دوباره بازگرداند تا بتواند راه سرمایه گذاران خارجی را برای توسعه کشور باز کند. دولت باید ابزار موثرتری برای همکاری های اجتماعی، به وجود آمدن نظام قضایی مستقل، کاهش فسادی که در حال حاضر در حد بالایی است، جلوگیری از سواستفاده از حق مالکیت، افزایش آزادی بیان در رسانه ها و انتقال قدرت از رییس جمهور به شاخه های قانونی دولت به وجود آورد. ساکاشویلی، به تازگی اعلام کرد که اصلاحاتی با سرعت و عمق بیشتر لازم است، از این زمان این موضوع در رسانه ها بسیار مطرح شده است.
 
این درحالی است که وضعیت در اطراف اوستیای جنوبی و آبخازیا همچنان پرتنش است و خشونت ها هنوز در این منطقه ادامه دارد. روسیه که هنوز به موقعیت خود پیش از 7 آگوست بازنگشته است و حضور ناظرانی را از سازمان امنیت و همکاری اروپا را در اوستیای جنوبی نمی پذیرد، هنوز به طور کامل به قرارداری که بین مدودف و سارکوزی بسته شد عمل نمی کند. در مناطقی که تحت کنترل روسیه است، این کشور هیچ گونه فعالیتی برای بازگشت به شرایط پیش از جنگ ماه آگوست انجام نمی دهد.
 
سابینه فریزر، مدیر برنامه های اروپا در گروه بحران معتقد است که باید اروپا و روسیه همکاری های نزدیکتری با یکدیگر در مورد امنیت داشته باشد تا بتوانند اشخاصی که طی این جنگ از خانه هایشان رانده شده اند را به خانه هایشان بازگردانند. گفت و گوهایی که در ژنو آغاز شد باید این مسائل را مورد بررسی قرار می داد اما کشورهای اتحادیه اروپا در این خصوص یکپارچه نیستند، اما اگر آنها بخواهند مسکو را وادار کنند تا با مکانیزم دیده بانی بین المللی در مناطق درگیر همکاری کند باید یکپارچه و متحد عمل کنند.

( ۱ )

نظر شما :